راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جهانگرد: به جای توقف توسعه کشور، باید ضعف‌ها را برطرف کنیم

طراح و مجری نخستین برنامه نسبتا جامع فاوا در کشور یعنی همان برنامه توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات موسوم به تکفا معتقد است که ارتباطات مرز منافع ملی است و باید از این مرز، مرزبانی شود حال چه سرعت اینترنت بالا و یا پایین باشد. نصرالله جهانگرد – عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا رعایت مساله امنیت در فضای مجازی را در هر شرایطی برای کشور الزامی دانست و اظهار کرد: در کنار این امنیت، اعتقاد دارم که سرعت اینترنت و افزایش آن باعث بهبود خدمات، افزایش کیفیت و رشد توسعه اقتصادی خواهد شد. اگر در جایی ضعف وجود دارد، نباید جلوی توسعه کشور گرفته شود بلکه باید این ضعف را برطرف کنیم.

دبیر سابق شورای عالی اطلاع‌رسانی درباره موضوع فیلترینگ ابراز عقیده کرد: این موضوع به یک چالش اجتماعی تبدیل شده و مطلبی که در تمام دنیا به عنوان پایش اینترنتی به نحو معقولی انجام می‌شود، در ایران به دلیل گسترش نامتعادل در تمام زمینه‌ها باعث ایجاد نارضایتی شده است. فکر می‌کنم باید در این زمینه مدیریت و تدبیر بهتری صورت بگیرد تا اعتماد عمومی مردم نسبت به این قضیه به نفع مصالح اجتماعی و فرهنگی صورت پذیرد و امیدوارم این موضوع اصلاح شود.

جهانگرد درخصوص قیمت خدماتی اینترنتی که در کشور ارائه می‌شود گفت: این موضوع را باید با توجه به هر کشور سنجید. من معتقدم خدمات اینترنتی در کشور باید ارزان‌تر شود و نهادهایی که در این حوزه در حال فعالیت هستند باید درآمد خود را از سرویس‌ها تامین کنند نه از برقراری ارتباط یعنی برقراری تماس و ارتباط نباید آنقدر هزینه‌بر باشد. وی بالا بودن قیمت‌ها در زمینه ارائه اینترنت ناشی از انحصاری بودن این مقوله را رد کرد و افزود:‌ درست است که این حوزه در انحصار دولت است اما علت بالا بودن قیمت‌ها توقع غلطی است که نهادها در مورد اینترنت دارند و تمرکز خود را برروی کسب بیشترین نرخ درآمد از خدمات دسترسی متمرکز ساخته‌اند.

رییس سابق هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک ایران در رابطه با قطع شدن تماس‌های تصویری رایتل گفت: در تبدیل موضوع مبادله تصویر در حوزه رسانه‌ای به خصوص هنگامی که ارتباط یک به یک است به علت تعریف غلط قضیه و صورت مسئله که در نزد صاحبان محترم فتوا به وجود آمده، باید تعریف درست و دقیق ارائه شود. جهانگرد در خصوص وضعیت امضای دیجیتال در کشور هم عنوان کرد: برنامه‌هایی که بتوان برای امضای دیجیتال از آنها استفاده کرد چندان توسعه پیدا نکرده است؛ این سرویس به عنوان یک خدمت لازم برای کسب و کار اینترنتی در تمام دنیا جواب داده است و ما در این موضوع خیلی عقب هستیم؛ اصل موضوع این است که ایجاد یک سیستم شناسایی واحد برای افراد در فضای مجازی امری لازم است و در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تلاش‌های چند ساله در این حوزه موفق بوده و خدمات آن را راه اندازی کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.