راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارتقای امنیت پرداخت‌های دیجیتال با اسکن اثر انگشت

Smartphone-fingerprint-technology-passwords-way2pay-92-04-26

در بسیاری از کشورهای جهان بخش عمده خرید‌ها از طریق پرداخت با کارت‌های اعتباری و به صورت الکترونیک انجام می‌شود، اما الکترونیک شدن تجارت ضعف‌های امنیتی متعددی دارد که احراز هویت پرداخت کنندگان یکی از مهم‌ترین آنها است. یک کمپانی فرانسوی روشی نوین ابداع کرده که بر اساس آن پرداخت‌های دیجیتال تنها از طریق اسکن کردن اثر انگشت مشتریان ممکن می‌شود. با توجه به اینکه اثر انگشت هر فرد یکتا و منحصر به فرد است، این روش می‌تواند امنیت پرداخت‌های الکترونیک را به طور بی‌سابقه و چشمگیری ارتقا دهد و می‌تواند نسل جدید پرداخت‌های دیجیتال باشد.

در این روش مشتری فقط انگشت سبابه خود را روی اسکنر قرار می‌دادند و فرآیند احراز هویت در چند ثانیه انجام می‌شد. فرانسه اولین کشور اروپایی است که از این روش برای ساماندهی پرداخت‌های الکترونیک بهره گرفته است.

جعل کردن امضا یا دیگر عناصر هویتی کاربران بسیار آسان‌تر از جعل کردن اثر انگشت افراد است و همین مساله مهم امنیتی احتمالا موفقیت چشمگیر سیستم جدید احراز هویت در پرداخت‌های الکترونیک را در پی خواهد داشت.

گذشته از این‌ها، در ماه‌های اخیر شایعاتی مبنی بر احتمال ارائه یک سیستم اسکن اثر انگشت برای گوشی‌های آی‌فون توسط کمپانی اپل مطرح شده است. با توجه به فراگیری گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان، در صورت ارائه چنین سرویسی از سوی کمپانی‌هایی نظیر اپل و گوگل، احتمالا در آینده نه چندان دور انقلاب دیگری در عرصه پرداخت‌های الکترونیک و آنلاین رقم خواهد خورد که منفعت آن بیش از همه نصیب کاربران خواهد شد؛ دیگر هیچ کسی جز خود شما نمی‌تواند پرداختی را به صورت الکترونیک یا آنلاین انجام دهد و این یعنی ارتقای امنیت تا حدی که تصور آن هم پیش‌تر ممکن نبود.

منبع: سیتنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.