راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپراتورهای تلفن همراه به دنبال راه‌اندازی NFC در ایران

تصور کنید هنگام پیاده شدن از اتوبوس‌ به جای اینکه به دنبال کارتتان باشید تا آن را به دستگاه کارت خوان نزدیک کنید، از موبایل خود استفاده می‌کنید. یکی از فناوری‌هایی که امروز در سراسر جهان باعث راحت‌تر شدن فعالیت‌های کاربران شده NFC نام دارد؛ این عبارت به معنای ارتباط میدانی با بُرد کوتاه است و کاربرد آن تنها در تلفن‌های همراه امروزی نیست.

.

کاربردهای NFC

این فناوری این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند از فاصله‌ای کوتاه اطلاعات را بصورت کد شده و امن با دستگاه‌های ان اف سی خوان تبادل کند. مهم‌ترین کاربرد آن در کیف پول الکترونیکی است. کیف پول‌های الکترونیکی دستگاه‌هایی هستند که کاربر با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود در آن‌ها می‌تواند در پرداخت‌های الکترونیکی از آن‌ها استفاده کند. البته با پیشرفت‌های که در دنیای تلفن‌های هوشمند رخ داده است، این تکنولوژی در گوشی‌های امروزی در نظر گرفته شده است. طرز کار آن در گوشی‌های امروزی این گونه است که برای مثال فرد اطلاعات کارت بانکی را در موبایل خود وارد کرده و با نزدیک کردن آن به دستگاه «ان اف سی» خوان اتوبوس‌ از تلفن همراه خود به جای کارت اتوبوس استفاده می‌کند.

.

استفاده از برچسب NFC

تکنولوژی NFC بر اساس شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) ساخته شده که به یک دستگاه الکترونیکی این امکان را می‌دهد تا به دستگاه الکترونیکی دیگر امواج رادیویی ارسال کند و بعد از اینکه هر دو دستگاه یکدیگر را شناسایی کردند، تبادل اطلاعات صورت گیرد. اما برای اینکه بتوان از این فناوری استفاده کرد حتما نیازی به گوشی‌های مجهز به تکنولوژی ان اف سی نیست. کاربرانی که گوشی‌های آن‌ها این تکنولوژی را ندارد می‌توانند با استفاده از برچسب‌های ان اف سی و یا سیم‌کارت‌هایی که به این تکنولوژی مجهز هستند از این تکنولوژی استفاده کنند. خبر خوبی که می‌تواند کمی امیدوار کننده باشد اینجاست که بعضی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران در حال ارائه این تکنولوژی هستند و قرار است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد راه‌اندازی این تکنولوژی در کشور باشیم.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.