راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گروه‌های سنی مختلف کدام کانال بانکی را ترجیح می‌دهند؟

واضح است کانال بانکی ارجح (خواه موبایل، خواه آنلاین) با گروه سنی مشتریان ارتباط مستقیم دارد. بانک‌ها هنگام برنامه‌ریزی برای ترکیب کانال‌های خدماتی خود مانند شبکه شعبات، آنلاین و موبایل بنکینگ باید عوامل مهمی را در نظر بگیرند که یکی از آن‌ها مشتریان پایه این خدمات است. آخرین تحقیقی که موسسه MRI درباره مشتریان انجام داده است؛ به طور واضح نشان‌دهنده ارتباطی میان گروه سنی و کانال بانکی انتخابی است؛ مشتریان جوان‌تر بیشتر به بانکداری دیجیتال تمایل دارند و از سوی دیگر مسن‌ترها بانکداری شعبه‌ای سنتی را ترجیح می‌دهند.

.

اکثریت نسل مسن بانکداری آنلاین را ترجیح می‌دهند

این تحقیق نشان می‌دهد فقط ۲۴ درصد از مشتریان جوان (بین ۱۸ تا ۳۵ سال) شعبه را به عنوان کانال بانکی ارجح خود معرفی کرده است و مشتریان نسل مسن‌تر (بین ۳۶ تا ۴۶ سال) نیز همین روند را ترجیح می‌دادند. در این گروه سنی فقط ۲۵ درصد پاسخگویان برای خدمات بانکی به شعبه مراجعه می‌کردند. به طور متضاد ۳۸ درصد مشتریان ۶۷ ساله و بالاتر و همین طور ۳۱ درصد نسل انفجار جمعیت که بین ۴۷ تا ۶۶ سال سن دارند از این روند پیروی می‌کنند؛ به این ترتیب واریانس میان نسل جوان و گروه‌های مسن‌تر ۱۴ درصد است. عکس این روند را می‌توان در خصوص آنلاین بنکینگ مشاهده کرد؛ اکثریت نسل جوان (۶۹ درصد) و اکثریت نسل مسن (۶۸ درصد) آنلاین بنکینگ را کانال ارجح بانکی خود معرفی کرده‌اند، از سوی دیگر فقط ۶۱ درصد بزرگ‌سالان و ۶۵ درصد نسل انفجار جمعیت این کانال را ترجیح می‌دادند.

.

بزرگسالان موبایل بنکینگ را ترجیح نمی‌دهند

هنگامی که سخن از موبایل بنکینگ به میان می‌آید (که هنوز هم تا حدودی کانالی تازه است) روندهای مشابهی قابل مشاهده است. به طور متوسط ۶ درصد جوان‌ترین گروه مشتریان موبایل بنکینگ را به عنوان کانال ارجح خود انتخاب کردند و پس از آن نسل مسن تر با ۴ درصد و نسل انفجار جمعیت با ۲ درصد قرار داشتند. تعجبی هم ندارد هیچ یک از شرکت‌کنندگان بزرگسال در این تحقیق به ارجحیت موبایل بنکینگ اشاره نکردند. لازم است در اینجا اشاره‌کنیم مشتریان این ارجحیات را به عنوان کانال بانکی اول خود انتخاب کردند و به معنای تنها کانال بانکی مورد استفاده‌شان نیست؛ به بیان دیگر برخی مشتریان ترکیبی از این کانال‌ها را به خدمت می‌گیرند.

.

رابطه ترجیح کانال بانکی با درآمد

این تحقیق که در ماه آینده منتشر می‌شود؛ همچنین نشان‌دهنده واریانس ترجیح کانال بانکی میان مشتریان با طیف درآمدی مختلف، مؤسسات مالی در اندازه‌های مختلف مانند ملی، منطقه‌ای یا محلی و همین طوری میان مشتریان بانکی و اتحادیه‌های اعتباری است. به عنوان مثال بیش‌ترین نرخ ترجیح شعبه میان مؤسسات منطقه‌ای با حجم متوسط وجود دارد و کمترین میزان استفاده از بانکداری آنلاین نیز به همین گروه تعلق دارد؛ در مقابل اتحادیه‌های اعتباری شاهد مراجعه کمتر به شعبه و ترجیح بالاتر کانال آنلاین هستند.

منبع: ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.