راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بهمنی: من که رفتنی شدم، ولی شما مراقب باشید

mahmood-bahmani-way2pay-92-04-05

این روزها که کم کم مدیران، وزیران و روسای دولت دهم جایشان را به جانشینان خود در دولت یازدهم می‌دهند بانک مرکزی نیز بیش از پیش قلبش به تپش افتاده و تمام تلاشش را می‌کند تا هر چه در چنته دارد و ندارد بیرون بریزد تا وجه خوبی از خود به جای بگذارد. یکی از مواردی که بانک مرکزی برای توسعه آن کم کاری کرد توسعه فرهنگ بانکداری و پرداخت الکترونیک در جامعه بود و این کار بیشتر توسط دیگران انجام گرفت و نهایت تلاشش انتشار اطلاعیه‌هایی بود و بس. در همین راستا، به تازگی نیز بانک مرکزی محمود بهمنی نکاتی را در خصوص امنیت در پرداخت‌های خرد منتشر کرده است که در ادامه آمده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای توصيه‌هاي امنيتي در استفاده از خدمات بانکداري الکترونيک را در چهار بخش ارائه و از شهروندان خواست تا با رعایت این نکات، از سوء استفاده‌های احتمالی در امان باشند. این بانک باتوجه به استقبال روز افزون مردم در استفاده از خدمات بانکداري الکترونيک و به منظور تقليل سوء‌استفاده از حساب افراد، توصيه‌هاي امنیتی در خصوص نگهداري کارت و رمز کارت را به شرح زیر تشريح کرد:

.

توصيه‌هاي مربوط به نگهداري کارت

  1.  توصيه مي‌شود از کارت بانکي براي انجام مبادلات خُرد روزمره استفاده گردد. بنابراين از اتصال حساب‌هايي که گردش مالي قابل توجه دارند، به کارت بانکي اجتناب شود و براي کاربردهاي تجاري و انتقالات کلان وجوه، ارجح است از وب‌سايت بانکداري اينترنتي و خدماتي نظير ساتنا و پايا استفاده شود.
  2. در انجام مبادلات روزمره مالي، تنها موردي که مي‌بايست به طرف مقابل به منظور انجام تبادل وجه اعلام گردد صرفاً شماره کارت، حساب يا شباي مربوط به خود است و تنها کلاهبرداران وانمود مي‌‌‌کنند که براي انتقال وجه، مي‌بايست از کارت ارزي خود استفاده و مشتري را ترغيب به استفاده از منوي انگليسي به منظور انتقال وجه مي‌نمايند.
  3. باتوجه به مسئوليت شهروندان در حفظ و نگهداري کارت‌هاي بانکي خود، لازم است در اين خصوص دقت کافي را به عمل آورده و به هيچ عنوان کارت خود را در اختيار افراد غير قرار ندهند.
  4. به منظور ابطال نمودن کارت خود در زمان مفقودي کارت، نسبت به يادداشت کردن شماره سريال 16 يا 19 رقمي روي کارت يا شماره حساب متصل به کارت و شماره تماس خدمات مشتريان بانک صادره کننده کارت و نگهداري آن اقدام شود.
  5. در صورت مفقودي و يا سرقت کارت در اسرع وقت مراتب به شعب يا ميز امداد بانک صادرکننده کارت اعلام و يا از طريق اينترنت‌بانک يا تلفن‌بانک نسبت به مسدودي و ابطال کارت به منظور پيشگيري از هر گونه سوء‌استفاده احتمالي اقدام شود.
  6. از پذيرش هرگونه درخواست افراد ناشناس به منظور استفاده از خدمات بانکي به واسطه کارت شما اکيداً اجتناب شود.
  7. هنگام استفاده از خدمات بانکي دقت شود مشخصات و جزئيات کارت براي ديگران قابل مشاهده نباشد

.

توصیه‌های مربوط به رمز کارت

  1. در انجام مبادلات روزمره مالي تنها موردي که مي‌بايست به طرف مقابل به منظور انجام انتقال وجه (کارت به کارت) اعلام شود صرفاً شماره کارت، حساب يا شباي مربوط به خود است و از اعلام نمودن ساير اطلاعات از قبيل: رمز اول و دوم (اينترنتي) كارت، کد اعتبارسنجي (CVV2)، تاريخ انقضاي کارت و… حتي به بانک خودداري گردد.
  2. از نوشتن رمز عبور بر رو يا پشت کارت و يا نگهداري آن در مجاورت کارت جداً اجتناب شود و توصيه اکيد مي‌گردد رمز کارت خود را صرفاً در ذهن خود نگه‌داشته و از يادداشت آن در محل‌هايي (از قبيل ذخيره در تلفن همراه يا هر حافظه قابل حمل ديگر) که در دسترس افراد غير مي‌تواند قرار گيرد، اجتناب به عمل آيد.
  3. رمزهای عبور بادقت انتخاب شود و اين انتخاب چندان ساده نباشد که افراد غير بتوانند آن را حدس بزنند. براي مثال تاريخ تولد، شماره شناسنامه، 1234، 2222 و… نباشد.
  4. حتي‌الامکان از رمز‌هاي عبور متفاوت براي کارت‌ها و کاربردهاي مختلف استفاده شود.
  5. تاکيد می‌شود در مقاطع زماني دلخواه نسبت به تغيير رمز‌هاي كارت‌ خود اقدام گردد. اين امر به ويژه در مواردي که احتمال مي‌رود اشخاص ناشناس به هر طريقی از رمز عبور آگاهي يافته از ضرورت دو چنداني برخوردار مي‌گردد.
  6. پس از دريافت کارت جديد از بانک به سلامت و عدم آسيب ظاهري پاکت رمز دقت نماييد و بلافاصله نسبت به تغيير رمز عبور کارت اقدام شود.
  7. در تماس‌هاي تلفني، پيامکي و نیز ارتباط از طریق پست الکترونیک، از بازگو نمودن مشخصات محرمانه خصوصي کارت بانکي (رمزها، کد اعتبارسنجي و تاريخ انقضاء) براي ديگران خودداري شود.

منبع: بانک مرکزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.