راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های بانکداری و نظارت الکترونيکی از راهبردهای نظام بانکی

سند راهبردي با اهداف سه گانه «توسعه پايدار و تعادل عمومي»، «کنترل تورم» و «ايجاد اشتغال»در حوزه نظام بانکی توسط بانک مرکزی تدوين و تنظيم شد.

بانک مرکزی اعلام کرد: پيرو نام گذاري سال 1391 به عنوان «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني»، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران اقدامات متعددي را براي فراهم سازي شرايط تحقق منويات مقام معظم رهبری به عمل آورده است. در اين خصوص «کميته اجرايي توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني» با حضور مسئولين حوزه‌هاي مختلف بانک مرکزي شامل حوزه‌هاي ارزي، فن‌آوري اطلاعات، اعتباري، اقتصادي، نظارتي، حقوقي، منابع انساني و سازمان توليد اسکناس و مسکوک با هدف تسهيل شرايط توليد و ارائه حمايت‌هاي لازم در اين زمينه، ايجاد گرديد. کميته مزبور ضمن تدوين برنامه راهبردي و برگزاري 39 جلسه کاري، به بررسي موانع توليد و تعيين دستور کار مشخص براي کارگروه‌هاي تخصصي مربوطه در حوزه وظايف بانک مرکزي پرداخت و بر اساس جمع بندي نظرات انديشمندان حوزه بانک مرکزي و تصميم گيران اقتصادي و در راستاي اعلام سياست‌هاي تدوين شده به شبکه بانکي کشور و اتخاذ روش‌هاي هماهنگ اجرايي، يک سند راهبردي با اهداف سه گانه «توسعه پايدار و تعادل عمومي»، «کنترل تورم» و «ايجاد اشتغال» و با راهبردهاي 30 گانه در حوزه نظام بانکي تدوين و تنظيم نمود. برخی از این راهبردها در ادامه آمده‌اند:

.

ايجاد بانک جامع اطلاعات مشتريان: بانک مرکزي به منظور فراهم ساختن ابزاري قدرتمند در ارائه خدمات مطلوب بانکي و نظارت بر حسن توزيع عادلانه تسهيلات هم جهت با الزامات تبيين شده از سوي مراجع عالي اجرايي کشور، بانک جامع اطلاعات مشتريان را راه‌اندازي نموده است که در حال حاضر شامل سامانه‌هاي تسهيلات و تعهدات بانکي، سامانه دريافت شماره درخواست بانک مرکزي و سامانه چک‌هاي برگشتي مي‌باشد.

طراحي و راه اندازي سامانه هاي بانکداري و نظارت الکترونيکي

  • شبکه الکترونيکي پرداخت کارتي (شاپرک)
  • کنترل امنيت شبکه و فوريت‌هاي بانکي (کاشف)
  • سامانه پيام‌رساني الکترونيکي مالي (سپام)
  • سامانه نظارت الکترونيکي بانک‌ها (سناب)
  • نظام مديريت امنيت داده‌ها (نماد)
  • سامانه مديريت اسناد بانکي (سماب)
  • سامانه پرداخت الکترونيکي سيار (سپاس)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.