راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

‌ریشه‌یابی بیماری ایجاد بانک از زبان حیدر مستخدمین حسینی

حیدر مستخدمین، معاون سابق بانک مرکزی گفت: بانک‌ها با توجه به افزایش قیمت در نیمه دوم سال 1391 قسمتی از منابع خود را در این بخش سرمایه‌گذاری کردند. به این صورت که بانک‌ها توسط عوامل خود این واحدها را می‌خرند و می‌فروشند. بانک ملکش را به واحد تابعه خود می‌فروشد و سود شناسایی می‌کند. بانک ملکی را که به نرخ ۱۰۰ واحد پولی خریده است به واحد تابعه خود ۱۴۰ واحد پولی می‌فروشد، ۴۰ واحد سود شناسایی می‌کند و بانک با این عملیات برای خودش EPS درست می‌کند. نکته جالب اینجاست بانک که ملک‌ها را به شرکت‌های تابعه خود فروخته‌‌است، دوباره از آنها می‌خرد و برای دوره بعد سود شناسایی می‌کند. این همان بیماری‏ است که همه دوست دارند بیایند و بانک ایجاد بکنند.

.

بهره بردن از فعالیت‌های غیر عملیاتی

باید جست‌وجو کرد و دانست وقتی که مجوز تاسیس بانکی داده می‌شود، چرا بانک علاقه‌مند است که بلافاصله شرکت‌های تابعه ایجاد کند؟ یعنی پس از تشکیل بانک، به طور سریع و معجزه‌آسایی شرکت‌های مختلف توسط خود بانک‌ها ایجاد می‌شود و جدای از بحث درباره اینکه این کار را مثبت یا منفی نگاه کنیم ، این کار تنها بهره بردن از فعالیت‌های غیر‌عملیاتی است.

.

وضعیت نامناسب بانک‌ها

اگر در این مقطع یک برشی از نظام بانکی داشته باشیم می‌بینیم که وضعیت بانک‌ها به لحاظ تجهیز منابع در شرایط اقتصادی فعلی با توجه به میزان نقدینگی که در جامعه وجود دارد، مناسب نیست و در نتیجه این وضعیت اقتصادی نمی‌تواند جوابگوی بانک‌ها باشد.

.

بنگاه های اقتصادی و مشکل تامین منابع

برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، چند کار ریشه‌ای باید صورت می‌گرفت که انجام نشده است. این مسوولیت را باید بازار سرمایه بر عهده بگیرد. چرا که تامین منابع کوتاه‌مدت بر عهده بانک‌هاست. اما تامین منابع بلند‌مدت اصلاً بر عهده بازار پول نیست و بنگاه‌های اقتصادی باید منابع مالی مورد نظرخودشان را برای توسعه از بازار سرمایه تامین کنند. در حال حاضر بانک‌ها به دلیل نداشتن منابع نمی‌توانند نیازهای مالی بنگاه‌های اقتصادی را برآورده کنند.

منبع: اخباربانک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.