راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

3 دلیل اصلی برای عدم افزایش سقف برداشت وجه نقد از خودپردازها

بارها از نزدیک مشاهده کرده‌ایم که مردم پای دستگاه خودپرداز از پایین بودن سقف برداشت وجه نقد روزانه از دستگاه‌های خودپرداز شکایت می‌کنند. در همین راستا مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با تشریح دلایل و محدودیت‌های افزایش مبلغ برداشت‌های 200 هزار تومان روزانه از دستگاه‌های خودپرداز، گفت: بخش بزرگی از ایران چک‌ها و اسکناس‌ها فرسوده هستند و قابلیت استفاده در دستگاه‌های خودپرداز را ندارند. بخش‌هایی از مصاحبه ناصر حکیمی با خبرگزاری مهر را در ادامه مشاهده می‌کنید.

.

اولین دلیل، کمبود پول نقد است

ناصرحکیمی در گفتگو با مهر با اشاره به طرح‌هایی که هر چند وقت یکبار برای افزایش مبلغ اسکناس در دستگاه‌های خودپرداز که در حال حاضر روزانه 200 هزار تومان است، مطرح می‌شود، گفت: این موضوع چندین بار از سوی بخش مربوطه در بانک مرکزی مطرح شده اما بنا به دلایلی اجرای آن عملیاتی نشده است، اولین دلیل آن مربوط به میزان پول نقدی است که در اختیارمان قرار دارد تا از طریق دستگاه‌های خودپرداز توزیع شود. بخش بزرگی از ایران چک‌ها و اسکناس‌ها فرسوده هستند و قابلیت استفاده در دستگاه‌های خودپرداز را ندارند.

.

ابهام در ادامه انتشار ایران چک دلیل دوم است

وی، دلیل دیگر را ابهام در مورد ادامه انتشار ایران چک و اسکناس درشت ذکر و بیان کرد: در این مورد مشخص نبود که ایران چک‌ها با ضوابط فعلی منتشر خواهد شد یا خیر و یا از گردونه خودپردازها کنار گذاشته خواهند شد یا خیر که در این حالت با محدودیت‌هایی در حوزه تامین اسکناس در خودپردازها مواجه می‌شدیم.

حکیمی خاطرنشان کرد: جمع بندی بانک مرکزی و بانک‌ها این بود که سرویسی را ارائه ندهیم که بعد از گذشت مدت زمانی با محدودیت مواجه شود؛ بنابراین فعلا مبلغ برداشت از خودپردازها در روز همان مبلغ 200 هزار تومان است.

 .

ترغیب مردم به استفاده بیشتر از پایانه‌های فروش، دلیل سوم

وی از انتقال بخش بزرگی از خریدهای مردم به پایانه‌های فروشگاهی با توجه به همین محدودیت مبلغ 200 هزار تومان اشاره و عنوان کرد: پایانه‌های فروش محدودیت پرداخت‌های روزانه خودپردازها را از بین برده است. تاکنون تلاش کرده‌ایم که دستگاه‌های خودپرداز همواه پول داشته باشند نه اینکه فقط با افزایش مبلغ تنها در ساعات اولیه بتوانند به تعداد محدودی از افراد سرویس دهی کنند.

وی در پایان گفت: به هر حال هر چند وقت یکبار موضوع افزایش مبلغ 200 هزار تومان مطرح می شود و با بررسی جواتب مختلف چنانچه بتوانیم سرویس دهی در این زمینه را بهتر خواهیم کرد اما محدودیت ها را نیز نباید از یاد برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.