راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه سما به زودی جایگزین کلرینگ چک می‌شود

دیگر کم کم دوره چک به حساب خواباندن در حال سر آمدن است و با اجرایی شدن سامانه «سما»، سیستم کلرینگ کم کم به پایان عمر خود نزدیک می‌شود.

کلر که از اواسط دهه ۱۳۷۰ در نظام بانکی ایران ایجاد شد، به افراد اجازه می‌داد چک‌های خود را که متعلق به سایر بانک‌های کشور بود، به حساب خود در هر بانکی بخوابانند و پس از مدتی بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت، مبلغ چک به حساب آن‌ها واریز می‌شد.

اما با ایجاد شبکه یکپاچه میان بانک‌ها، طرح سما از 15 اردیبهشت به‌صورت آزمایشی در استان البرز اجرایی ‌شده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح، بزودی در تمام کشور اجرا می‌شود. البته این سامانه پیش از این در شهرستان ابهر (استان زنجان) اجرایی شده است.

با اجرای طرح سما، لاشه چک‌ها که پیش از این، از طریق کلر میان بانک‌ها جابجا می‌شد، در شعبه پذیرنده باقی می‌ماند و مبلغ چک از طریق سامانه وصول می‌شود و یا در صورت عدم موجودی برگشت می‌خورد. با اجرای این سامانه، صدور چک‌های بین‌بانکی (رمزدار) امکان‌پذیر نخواهد بود و نقل ونقل وجوه از طریق سامانه پایا و ساتنا صورت می‌گیرد.

از جمله مزیت‌های سامانه سما افزایش سرعت وصل برای مشتری و کاهش اتلاف وقت و هزینه برای برگرداندن لاشه چک به بانک صادر کننده چک است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.