راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاهش کلاهبرداری الکترونیک نیازمند آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی است [یادداشت]

کلاهبرداری و شیوه‌های مختلف آن در طول تاریخ همیشه بحث جذابی بوده و در هر دوره‌ای نوع خاص خودش را داشته است. این روزها که به نوعی عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک هم بخش بزرگی از این عصر است، مطمئنا تعجب آور نیست که توجه کلاهبرداران هم به این سمت متمرکز شود.

این روزها مخصوصا با نزدیک شدن به قرعه کشی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک، شاهد افزایش کلاهبردای از مردم به بهانه بردن در قرعه کشی هستیم. افراد سودجو با مردم تماس می‌گیرند یا پیامک می‌فرستند خبر دروغی برنده شدن آنها در قرعه کشی را اعلام می‌کنند. سپس به شیوه‌های مختلف اطلاعات کارت بانکی وی را از خودش می‌گیرند و سپس اقدام به خالی کردن حساب فرد می‌کنند. در نگاه اول شاید کمی مضحک به نظر برسد اما این اتفاقی است که هر روز در کشور افرادی به خاطر کمبود آگاهی قربانی آن می‌شوند.

Thinking-about-fraud-way2pay-92-02-04

برای آگاه کردن مردم از شیوه‌های نوین کلاهبرداری، پخش برنامه‌هایی آموزشی در رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون که گروه وسیعی از مردم جامعه مخاطب آنها هستند می‌تواند خیلی موثر باشد. در کنار آگاه سازی مردم، بانک‌ها نیز باید از همان ابتدا به مشتریان خود تاکید کنند که در صورت برنده شدن برای دریافت جایزه فقط باید به شعب بانک مراجعه کنند و در صورت برنده شدن وجه نقد، این وجه به طور خودکار وارد حسابشان خواهد شد و نیازی نیست که هیچ گونه اطلاعات از کارت خود را به کسی بدهند.

آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در خصوص مزایا و راهکارهای امنیتی صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک کاری است که باید در سطح ملی جدی گرفته شود. در غیر این صورت، با افزایش کلاهبرداری‌های این چنینی، مردم کم کم از این صنعت دلسرد خواهند شد.

رسول قربانی/راه پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.