راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سقف برداشت وجه خودپردازها باید افزایش یابد؟

جام جم نوشت: سال‌هاست كه سقف پولی كه هر فرد می‌تواند از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانك‌ها دریافت كند، 200 هزار تومان و بعضا در برخی بانك‌ها تا 250 هزار تومان در شبانه‌روز است؛ آن هم در شرایطی كه بعضا مردم با مشكلاتی چون قطع دستگاه یا نداشتن پول یا حتی ضبط موقت كارت مواجه می‌شوند.

همه اینها در حالی است كه با افزایش تورم و رشد قیمت‌ها و این‌كه در سال‌های اخیر اغلب مردم بیشتر پول خود را در حساب‌های الكترونیك بانكی نگهداری می‌كنند، به نظر می‌رسد چنین سقفی كافی نیست و باید شرایطی به وجود آید كه افراد بتوانند به میزان بیشتری، اسكناس از كارت خود دریافت كنند.

درست است كه این روزها شبكه كارتخوان‌های فروشگاهی روبه گسترش است، اما هنوز مشاغلی هستند كه صرفا پول نقد دریافت می‌كنند كه پمپ‌بنزین‌ها و سایر خریدهای خرد مثال بارز آن است. بعلاوه در شهرهای كوچك هنوز استفاده از كارتخوان‌های فروشگاهی جا نیفتاده و فروشگاه‌های كوچك ترجیح می‌دهند از پول نقد استفاده كنند.

این‌چنین است كه افزایش پرداخت‌های روزانه نقد مردم، مبالغی بیش از 200 هزار تومان را ایجاب می‌كند كه بانك مركزی باید برای افزایش سقف آن در شبكه شتاب فكری كند و آن را تا دو برابر میزان فعلی افزایش دهد.

قطعا ناكافی بودن امكان دریافت اسكناس از طریق خودپردازهای بانكی، علاوه بر این‌كه مردم را با دشواری مواجه می‌كند، به ضرر بانك‌ها نیز هست؛ چون یكی از مهم‌ترین اهداف گسترش بانكداری الكترونیك، خلوت شدن شعبه‌های بانكی و كاهش مراجعه مستقیم مردم به بانك‌ها بوده و هست.

محدودیت در دریافت اسكناس از خودپردازها باعث شلوغی و افزایش صف درون شعبه‌های بانكی می‌شود كه در آن، افراد برای دریــــــافت مثلا 500 هزار تومان اسكناس، مدت زیادی از وقت و انرژی خود و بانك‌ها را صرف می‌كنند.

در همین حال به نظر می‌رسد برای افزایش سقف پرداخت روزانه دستگاه‌های خودپرداز ، مانعی جدی بجز خود بانك‌ها وجود نداشته باشد؛ چون انجام چنین اقدامی نیازمند ارائه خدمات هرچه بیشتر شعبات میزبان خودپردازها و تامین موجودی خشاب اسكناس آنها و انجام سرویس‌های بیشتر و منظم‌تر فنی است.

هرچند كه در این میان نمی‌توان از بهبود چشمگیر خدمات خودپردازها سخن نگفت؛ زیرا معمولا رشد خدمات این‌چنینی با گلایه‌هایی نیز مواجه بوده و هست كه گاه روند كارها را سخت می‌كند.

خلاصه این‌كه در شرایطی كه شبكه خرید كارتی، هنوز آنقدر گسترده و كم‌نقص نشده است كه بتوان همه مبادلات پولی را با كارت بانكی و به صورت غیرنقدی انجام داد، ناگزیریم پیشنهاد كنیم بانك مركزی در اقدامی هماهنگ، شتاب (شبكه تبادل اطلاعات بانكی) را طوری تقویت و بهینه كند كه فرد، با هر نوع كارت بانكی عضو این شبكه، قادر به تامین اسكناس كافی مورد نیاز برای رتق و فتق امور روزمره‌ای مثل پر كردن یك باك بنزین، خرید چند كیلو میوه و سایر امور مشابه بوده و برای انجام چنین كارهای اولیه‌ای نیازمند حضور در صف‌های نوبت بانك‌ها نباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.