راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی نباید شتابزده موسسات پولی را ادغام کند

كارشناسان خواستار ايجاد آرامش در اقتصاد و فضاي پولي مالي كشور و استفاده از همه امكانات براي تامين مالي توليد هستند و از بانک مرکزی می‌خواهند به صورت شتابزده دست به ادغام موسسات مالی و اعتباری نزند.

با اینکه تجربه ادغام‌هاي قبلي موسسات مالی و اعتباری از نظر کارشناسی چندان موفق نبوده و این فرآیند به ادغام واقعی منجر نشده است، بااین حال بانک مرکزی اخیرا به نحو غیر منتظره‌ای فشار برای ادغام‌های فوري بیشتر موسسات مالی اعتباری را افزايش داده است.

این درحالی است که کارنامه ادغام‌های صورت رفته چندان كارشناسي نبوده است. به عنوان مثال، بانک آینده که از تجمیع بانک تات وموسسه صالحين، آتي و تعاوني اعتماد ايرانيان تشکیل شده، هنوز شکل یکپارچه به خود نگرفته و حساب‌هاي اين موسسات پولي همچنان از يکديگر منفک و هر کدام جداگانه به کار خود ادامه مي‌دهند.

كارشناسان، موفق بودن ادغام موسسات مالي اعتباري را در گرو طراحي الگوي حقوقي حسابداري كه حقوق سهامداران و سپرده گذاران اين موسسات را تامين كرده و ضمنا از خروج سپرده‌ها از اين موسسات به سوي بازارهاي دلالي جلوگيري كند، مي‌دانند.

به زعم آنان، در شرايطي كه بانك‌هاي دولتي وخصوصي با چالش كمبود منابع مواجهند، استفاده از ظرفيت‌هاي اين موسسات مي‌تواند چالش كمبود منابع به ويژه براي بخش توليد را حل كند. لذا در ادغام اين موسسات بايد نهايت آرامش و خردمندي به كار گرفته و از هرگونه شتابزدگي پرهيز شود.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.