راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کلاهبرداران اینترنتی در کمین هستند؛چگونه در امان باشیم؟

فروش اینترنتی سفر، آسان‌ترین روش است كه خیلی‌ها بدون پرداخت مالیات، عوارض و اجاره‌ی مكان، از آن بهره می‌برند تا درآمدی كسب كنند، در حالی‌ كه این روش در بسیای از مواقع به كلاهبرداری‌هایی منجر می‌شود كه پیگیرد قانونی آن دشوار است.

افزایش تعداد این سایت‌ها با انتشار قیمت‌های جذاب و وسوسه‌برانگیز و البته ارزان‌تر از دفاتر خدمات مسافرتی سبب گرایش بسیاری از مردم به این سایت‌های اینترنتی و حتا تبلیغ دهان به دهان آن‌ها شده است.

پیدا كردن سایت‌های فروش خدمات تور اصلا كاری ندارد، فقط كافی است یكی از واژه‌های كلیدی مربوط به سفر را در اینترنت جست‌وجو كنید تا با انبوهی از این سایت‌ها روبه‌رو شوید، سایت‌هایی كه معمولا لوگو یا مجوز خاصی روی صفحه‌های خود ندارد و فقط یك نام، زینت‌بخش صفحه‌ی آن‌هاست. البته این روزها برخی آژانس‌ها برای این‌كه در این رقابت نابرابر، قافله را نبازند و از تكنولوژی عقب نمانند، سایت‌هایی به نام آژانس خود راه‌اندازی كرده‌اند؛ اما از كجا بدانیم كدام سایت كلاهبردار است و كدام یك مجاز؟!

حسن تقی‌زاده انصاری رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی گردشگری الكترونیكی ایران در این‌باره، با تأكید بر این‌كه خرید خدمات مسافرتی مطمئن در اینترنت نیازمند آگاهی است، گفت: با گسترش روزافزون اینترنت، سوءاستفاده و فریب‌های الكترونیكی نیز افزایش یافته است، چه افراد بسیاری كه اطلاعات و مدارك شخصی خود یا پول خود را از طریق اینترنت از دست داده‌اند.

 

او یادآوری كرد: كاربران و استفاده‌كنندگان از اینترنت در صورت تمایل به خرید آنلاین یا الكترونیكی خدمات مسافرتی، تور، بلیت، قطار، گرفتن روادید، رزرواسیون هتل و بلیت مراكز تفریحی و برای اطمینان از خرید و انجام تعهدات، باید نكات اساسی را برای خرید مطمئن و امنیت در دنیای دیجیتال رعایت كنند.

 

مطمئن شوید که سایت معتبر است

وی در ادامه تأكید كرد: برای خرید محصول یا رزرو خدمات سفر، نخست باید مطمئن شوید كه آن سایت، معتبر است یا خیر كه می‌توان از لوگوی بانك‌ها و مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كه در این سایت‌ها درج می‌شود، متوجه این موضوع شد.

به گفته‌ی او، برای رزرو و خرید بلیت هواپیما، هتل، روادید،‌ تور، بیمه و سایر خدمات سفر، حتما از سایت شركت‌های مسافرتی و گردشگری مجاز باید استفاده شود. همچنین تعهدات درج‌شده‌ی مربوط به هریك از خدمات را به دقت مطالعه كنید و نسخه‌ای از قرارداد و شرایط آن شامل زمان ورود و خروج، امكانات، تشكیلات و سایر جزییات سفر را حتما بررسی و دریافت كنید.

 

مراقب نرخ‌های جذاب باشید

انصاری اظهار كرد: هرگز از سایت‌های ناشناس و بی‌ارتباط با شركت‌های مسافرتی و هتل‌ها كه با عناوین و نرخ‌های جذاب، قصد سوءاستفاده از مسافران و گردشگران را دارند، خرید نكنید. هنگام خرید و پرداخت آن‌لاین هزینه در سایت‌ها نیز اگر برای پرداخت به سایت اصلی بانك متصل نشدید، هرگز اطلاعات بانكی خود را وارد نكنید.

او در عین حال پیشنهاد كرد: حتی‌المقدور از خرید آن‌لاین یا دسترسی به سرویس‌های بانك‌داری اینترنتی در محیط‌های عمومی مانند كافی‌نت‌ها یا رایانه‌های ناشناس خودداری كنید و در صورت لزوم به استفاده و خرید اینترنتی، حتما از ذخیره كردن رمز اینترنتی خود خودداری كنید. به علاوه، اطلاعات شخصی، بویژه اطلاعات بانكی خود از جمله رمز دوم كارت‌های اعتباری و تاریخ انقضا را در هیچ وب‌سایتی ذخیره نكنید.

 

مانند خرید در دنیای واقعی همه چیز را چک کنید

رییس جامعه‌ی گردشگری الكترونیكی ایران در ادامه بیان كرد: بی‌تردید همان‌گونه كه لازم است در دنیای واقعی، دقت‌های لازم در زمان خرید انجام شود، در دنیای مجازی نباید از كنترل‌های لازم در انتخاب محصول و خرید ایمن اجتناب كرد.

انصاری همچنین اعلام كرد: جامعه‌ی تخصصی گردشگری الكترونیكی به آدرس E-Tourism.ir و شماره تماس 7_88877826 امكان دادن مشاوره و اطلاع‌رسانی در این زمینه را به علاقه‌مندان سفر دارد.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.