راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجتهد: مردم بانکداری الکترونیک را به نام بانک سامان می‌شناسند

بانک سامان با سرمایه گذاری زیاد، نسبت به راه اندازی عظیم ترین دیتاسنتر بانکی اقدام کرده که با لحاظ موارد امنیتی و کاربری از برترین تکنولوژی‌های روز دنیا در بین سایر بانک‌ها است و تا حدود یک ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد.

دکتر احمد مجتهد، معاون طرح و برنامه بانک سامان در گفت‌و‌گو با سیتنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بانک سامان از پیشروان بانکداری الکترونیک در ایران است و عموم مردم بانکداری الکترونیک را به نام بانک سامان می‌شناسند و ایده‌ها و اندیشه‌های بانک سامان هنوز یکی دو قدم جلوتر از بانک‌های دیگر است.

mojtahed-ahmad-way2pay-91-12-27-a

وی ادامه داد: سرمایه گذاری بانک سامان در حوزه فناوری اطلاعات طی سال‌های اخیر رقم قابل توجهی بوده است. دیتاسنتر بانک سامان که مراحل بازسازی و نوسازی را طی می‌کند و تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد، مدرن ترین دیتاسنتر در میان بانک‌های کشور است. در عین حال طبق پیش بینی کارشناسان این سیستم تا 10 سال آینده جوابگو خواهد بود.

مجتهد گفت: در این دیتاسنتر، تمام موارد امنیتی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید را در نظر گرفتیم. البته ما یک دیتا سنتر پشتیبان (mirror) دیگر داریم که در صورت بروز مشکل برای دیتاسنتر اصلی، برای ارایه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون طرح و برنامه بانک سامان به وجود دیتاسنتر دیگر این بانک در خارج از تهران اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت بروز هرگونه حادثه غیرمترقبه در پایتخت، یک کپی از همه اطلاعات بانکی در دیتاسنتر پشتیبان وجود دارد که با این سیستم پشتیبان به هیچ عنوان نگران بروز مشکل برای اطلاعات بانکی نخواهیم بود.

معاون طرح و برنامه بانک سامان در ادامه گفت‌و‌گو با سیتنا، در خصوص استفاده این بانک از دستگاه باجه و خودپرداز سیار بانکی، گفت: دو دستگاه باجه و خودپرداز سیار در اختیار داریم که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه در هر نقطه از کشور، این دستگاه‌ها را به نقطه هدف ارسال می‌کنیم تا در اسرع وقت نسبت به ارائه خدمات بانکی به مشتریان اقدام کنند؛ به عبارت دیگر این باجه‌ها و خودپردازهای سیار جایگزین شعبه بانک در آن نقطه می‌شوند.

مجتهد خاطرنشان کرد: ما از طریق سه کانال فیبرنوری، دکل‌های اینترنت و ماهواره با دیتاسنتر مرکزی بانک در ارتباط هستیم. بنابراین قطعی ما تقریبا صفر است؛ چرا که در صورت بروز مشکل در هر کدام از این مسیرهای ارتباطی، کانال دیگر را جایگزین می‌‎کنیم. 

mojtahed-ahmad-way2pay-91-12-27

وی ادامه داد: در سال جاری اینترنت بانک را به نت بانک تبدیل کردیم. که اینترنت بانک ما شامل 18 خدمات بود که در نت بانک به 23 سرویس ارتقاء یافته است که با احتساب 10 سرویس جدید دیگر بانک، مجموع خدمات ارائه شده توسط بانک به 33 سرویس افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: 10 درصد از تراکنش‌های بانکی در داخل شعب و مابقی از کانال‌های ارتباطی خارج شعب مشتمل بر کارت بانک، تلفن بانک و اینترنت بانک انجام می‌شود و میزان رشد اینترنت‌ بانک ما در بین سایر بانک‌ها رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: آینده سیستم بانکی در دنیا به سمت حذف شعب پیش می‌رود. شعب بانکی در کانادا رو به کاهش است، همچنین طبق آمار مستند در آمریکا هزینه یک تراکنش بانکی در یک شعبه 130 سنت و همین تراکنش از طریق بانکداری الکترونیک به یک سنت کاهش می‌یابد. البته این آمار در داخل ایران برای شعب یک بانک محاسبه شد که نسبت یک به 70 را نشان داد.

وی ادامه داد: طبق آمار دیگر، ما از نظر تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی در کشورمان، هم‌رتبه فرانسه هستیم. که البته بخشی از این جهش در بانکداری الکترونیک را مدیون طرح واریز یارانه‌ها هستیم که بخش‌های مختلف جامعه را به سمت بانکداری الکترونیک سوق داد.

دکتر مجتهد در بخشی دیگر از گفت‎وگو گفت: در 8 سال نخست فعالیت بانک حدود 70 – 80 شعبه بیشتر نداشتیم که تعداد شعب ما طی 3 سال اخیر به 151 شعبه افزایش یافت. در حال حاضر شعب ما در همه استان‌ها حضور دارد که البته تعداد 40 درصد از این شعب در تهران متمرکز می‌باشند.

وی در پایان با اشاره به راه اندازی نرم افزار “بانکسا” توسط بانک سامان گفت: بانک سامان اولین بانکی بود که فعالیت بورس اوراق بهادار را به صورت آنلاین شروع کرد و در حال حاضر حجم معاملات از طریق این سیستم بسیار بالا است.

منبع: سیتنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.