راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند نکته امنیتی ساده برای اینکه خریدی امن داشته باشید

خرید اینترنتی، كاری پیچیده، مبهم و فرآیندی سرشار از بی‌اعتمادی نیست، اما بی‌تردید در این وانفسای كلاهبرداری‌های رنگارنگ اینترنتی، برای خرید از فروشگاه‌های مجازی باید چشمانی باز داشت چه آن‌كه احتیاط، از اصول كلی خرید است و حتی در خریدهای فیزیكی و واقعی نیز همه سعی می‌كنند از جاهای معتبر خرید كرده و نكاتی را رعایت كنند. خرید اینترنتی می‌تواند یكی از لذتبخش‌ترین فعالیت‌های شما در اینترنت باشد تنها به شرطی كه حواس‌تان جمع باشد و بی‌احتیاطی نكنید.

 

اعتبار فروشگاه‌ در درجه اول اهمیت

  • قبل از خرید حتما در مورد جایی كه می‌خواهید مشتری‌اش شوید، تحقیق كنید. فروشگاه‌های معتبر عموما آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب‌سایت‌شان درج می‌كنند.
  • دقت كنید فروشگاهی كه از آن خرید می‌كنید یك فروشگاه فعال و كاملا پویا باشد. از به‌روز‌بودن قیمت‌ها و خود محصولات می‌توان چنین چیزی را فهمید.
  • در نظر داشته باشید تعداد زیادی وب‌سایت رهاشده در اینترنت وجود دارد كه روزی به مشتریان خود سرویس‌دهی می‌كردند، اما به علل مختلف بی‌استفاده مانده‌ است. اگر از طریق تبلیغات با فروشگاه آشنا شدید تقریبا می‌توان اطمینان داشت فروشگاه مورد نظر فعال است، اما اگر به‌طور اتفاقی وارد فروشگاه شدید باید بیشتر بررسی كنید.
  • معمولا وب‌سایت‌های فعال، بخش اخبارشان به‌روز است. بررسی كنید اطلاعات تكمیلی در مورد كالا به همراه قیمت و شرایط و هزینه‌های ارسال درج شده باشد.
  • معمولا فروشگاه‌هایی كه یك شعبه فیزیكی دارند، بسیار مطمئن‌تر از فروشگاه‌هایی است كه فقط به صورت مجازی پایه‌گذاری شده‌ است و آمارها نیز نشان می‌دهد اعتماد افراد به فروشگاه‌هایی كه شعبه فیزیكی دارند بیشتر است زیرا احتمال كلاهبرداری یا این كه كالای خریداری شده به دست شما نرسد، كمتر است و اگر مشكلی پیش بیاید می‌توانید به آدرس فروشگاه مربوط مراجعه كنید.

 

روش خرید كم‌ریسك

وقتی از یك فروشگاه مجازی معتبر خرید می‌كنید، معمولا انتخاب‌های متعددی برای نحوه خرید و دریافت كالا برای شما وجود خواهد داشت. از جمله پرداخت وجه به صورت آنلاین، خرید به صورت پستی، واریز به حساب و… همیشه سعی كنید روشی برای خرید خود انتخاب كنید كه كمترین ریسك‌پذیری را داشته باشد.

 

پرداخت آنلاین؛ سرعت توام با ریسك

معمولا فروشگاه‌هایی كه ارائه‌دهنده سرویس‌های آنلاین هستند، خدمات پرداخت اینترنتی خود را از یكی از بانك‌های كشور دریافت می‌كنند و بانك‌ها نیز معمولا بابت ارائه این نوع سرویس از فروشگاه‌ها مبالغی بابت ضمانت دریافت می‌كنند تا در مواردی كه از فروشگاه مربوط شكایتی شد، به اجرا بگذارند. استفاده از این سیستم بیشتر در مواقعی مناسب است كه شما محصول خود را به صورت الكترونیكی دریافت می‌كنید.

در پرداخت‌های آنلاین همیشه وقتی می‌خواهید مرحله پرداخت وجه انجام دهید، وارد سایت دومی خواهید شد كه سایت بانك دریافت‌كننده وجه است.

دقت كنید بسیاری از سارقان اینترنتی با راه‌اندازی سایت‌هایی شبیه به سایت‌های بانك‌ها و آدرس‌های شبیه به آنها اقدام به كلاهبرداری كرده‌اند. اگر از مرورگر IE استفاده می‌كنید، بعد از ورود به صفحه پرداخت بانك، تصویر یك قفل زردرنگ پایین صفحه مشاهده می‌شود روی آن قفل دوبار كلیك كنید تا گواهینامه سایت باز شود.

آنجا می‌توانید آدرس سایت اصلی را ببینید و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل كنید. اگر وارد قسمت پرداخت شدید و قفل زردرنگ مورد اشاره را ندیدید یا آدرس درج شده برای سایت اصلی درست نبود، هرگز شماره رمز كارت خود را وارد نكنید، چرا كه ممكن است اطلاعات حساب شما در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد.

 

واریز به حساب؛ خطرناك‌ترین روش

در این روش برای خرید اینترنتی یك كالا باید ساعت‌ها در صف بانك بایستید تا مبلغ را به حساب فروشگاه واریز كرده سپس شماره فیش را در وب‌سایت وارد كنید تا محصول مورد نظر برای شما ارسال شود. این شیوه یكی از بدترین شیوه‌های خرید اینترنتی است و حتی شاید نتوان آن را یك خرید اینترنتی قلمداد كرد، چرا كه استفاده از تجارت الكترونیك باید باعث سرعت و سهولت در خرید شود، اما در این روش شما دردسر بیشتری نسبت به خرید فیزیكی خواهید داشت. از نظر امنیتی هم استفاده از این روش خرید غیرعاقلانه است.

در پرداخت‌های الكترونیكی، تمام سوابق تراكنش‌های مالی شما در سیستم ثبت می‌شود و حتی مشخص است این كالا در چه تاریخی و از چه فروشگاهی و با چه قیمتی خریداری شده است اما وقتی به حساب فردی پول واریز می‌كنید، ممكن است هیچ وقت چیزی به دست شما نرسد و چون شما مبلغ را در بانك واریز كرده‌اید و این فروشگاه اینترنتی برای بانك شناخته‌شده نیست و ضمانتی هم به بانك نداده است.

اثبات این كه شما مبلغی را بابت خرید محصول خاصی كه در اینترنت وجود داشته پرداخت كرده‌اید مشكل‌تر است و ردیابی آن سخت‌تر، اگر فیش بانكی را هم گم كنید كه اوضاع وخیم‌تر هم خواهد شد.

بسیاری از سارقان از این روش نیز برای كلاهبرداری‌های اینترنتی خود استفاده می‌كنند و با راه‌اندازی یك سایت و ارائه یك محصول با قیمت وسوسه‌انگیز و ارائه شماره حساب از مشتریان می‌خواهند مبالغ را واریز كنند.

معمولا این افراد درخواست مبالغ اندكی از مشتریان می‌كنند، به طور مثال3000 تا 5000 تومان. به همین خاطر بیشتر افراد وقتی چیزی به دستشان نمی‌رسد به دلیل ناچیز بودن مبلغ دست به شكایت نمی‌زنند، اما همین مبالغ ناچیز وقتی در كنار هم قرار می‌گیرد مبالغ كلانی را نصیب كلاهبرداران می‌كند.

 

خرید پستی؛ راحت، سریع، مطمئن

شاید امن‌ترین روش خرید اینترنتی استفاده از سیستم خرید پستی باشد كه امروزه اغلب فروشگاه‌ها نیز از این سرویس استفاده می‌كنند.

شما با استفاده از این روش می‌توانید محصول مورد نظرتان را سفارش دهید و آن را در مقابل منزل خود از مامور شركت پست تحویل گرفته و پولش را به او پرداخت كنید.

در این روش شما با اطمینان خاطر و بدون این‌كه پولی را از پیش‌پرداخت كرده باشید، می‌توانید محصول خود را بخرید.

استفاده از این روش برای كالاهایی كه ماهیت فیزیكی دارند بسیار مناسب است. همیشه سعی كنید در فروشگاهی كه امكان خرید پستی وجود دارد، از این روش استفاده كنید البته از این شیوه در محصولاتی كه ماهیت فیزیكی ندارند مانند كارت اینترنتی و اطلاعات و حق عضویت و… نمی‌توان استفاده كرد و باید شیوه پرداخت آنلاین استفاده شود.

منبع: جام‌جم آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.