راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بانک آینده همان بانک تات است؟

25 درصد از سهام بانک آینده برای نخستین‌بار در فرابورس عرضه شد اما به گفته مدیرعامل فرابورس، بانک آینده یک بانک جدید است و برخلاف تصور عمومی جایگزین بانک تات نیست.

به گزارش همشهری، جنجال برسر ادغام بانک تات با مؤسسه‌های مالی اعتباری صالحین و آتی در ابتدای سال‌جاری به تیتر رسانه‌ها بدل شد. پس از مدتی نام بانک آینده برای بانک تات برگزیده شد و حتی مسئولان بانک مرکزی در نیمه نخست سال در اقدامی عجیب اعلام کردندکه همه تابلو‌های بانک تات باید به بانک آینده تغییر کند.

 

ادغامی که دلیلش شفاف نشد

ادغام بانک تات موضوعی بود که از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شد و هرگز دلایل ادغام این بانک با دو مؤسسه مالی و اعتباری دیگر به‌طور شفاف از سوی بانک مرکزی اعلام نشد. اما روز گذشته با عرضه دو میلیارد سهم از سهام بانک آینده -معاد‌ل25درصد- در فرابورس مشخص شد که بانک آینده جایگزین بانک تات نیست و این دو بانک هرکدام هویت مستقلی دارند چرا که ترکیب سهامداران این دو بانک کاملا از هم متفاوت است و مشخص نیست تکلیف سهامداران بانک تات چه خواهد شد.

 

شروع بانک آینده

آخرین اطلاعات نشان می‌دهد؛ هیأت مؤسس بانک آینده که شامل 30سهامدار حقیقی و حقوقی است 600میلیارد تومان از سرمایه این بانک را تأمین کرده و قرار است با عرضه 25درصد از سهام این بانک در فرابورس 200میلیارد تومان دیگر از سرمایه این بانک تأمین شود تا نهایتا با تأمین 800میلیارد تومان سرمایه مقدمات فعالیت این بانک فراهم شود.

 

تکلیف سهامداران چیست؟

نکته‌ای که وجود دارد این است که بانک مرکزی موافقت کرده است هیأت مؤسس این بانک 300میلیارد تومان از آورده اولیه خود را نقدی و300میلیارد تومان را غیرنقدی تأمین کنند، به این معنا که مؤسسان این بانک تاکنون 300میلیارد تومان نقدینگی برای سرمایه اولیه این بانک تأمین کرده‌اند. اما پرسش‌هایی که اکنون باقی مانده این است که اولا تکلیف سهامداران بانک تات چه می‌شود؟ و دوم اینکه آیا بانک تات ادغام می‌شود یا منحل؟ و نهایت اینکه در حال حاضر بانک تات به چه عنوانی در سیستم بانکی فعالیت می‌کند؟

 

بانک آینده هیچ ربطی به بانک تات ندارد

در همین رابطه امیر هامونی مدیرعامل فرا‌بوس ایران در گفت‌وگو با همشهری درپاسخ به این پرسش که آیا بانک آینده همان بانک تات است، گفت:خیر، بانک آینده یک بانک جدید‌التاسیس است و هیچ ربطی به بانک تات ندارد. وی افزود:هیأت مؤسس این بانک کاملا مشخص است و این بانک مؤسسان اولیه خود را دارد که 600میلیارد تومان از سرمایه اولیه این بانک را تأمین کرده‌اند و قرار است 200میلیارد تومان ازاین رقم هم از طریق بازار سرمایه و مشخصا فرابورس تأمین شود. وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف سهامداران بانک تات چه خواهد شد، گفت:بانک تات باید مجمع هیأت مؤسس خود را برگزار کند و در این مجمع تصمیم نهایی در مورد انحلال یا ادغام بانک تات گرفته شود.

4 دیدگاه
  1. زینب می‌گوید

    سلام.آقایون عزیز,چی میشه مارو هم ببرید سرکار والا بخدا محتاج کارم.کجای دنیارو میگیره اگ منم ببرید والا برا۱سال هم راضیم بعدبیرونم کنید,

  2. ناشناس می‌گوید

    من چكي دارم مربوط به حسابي در بانك تات شعبه وليعصر تهران سال 92 از كجا بايد پيگير باشم لطفا راهنماي فر ماييد

    1. حسین ملکی بابهویزی می‌گوید

      من سهام داربانک نات بودم نامه فرستادندسهام شمادربانک اینده منتقل شده ازکجا پیگیری کنم درسته یانه؟

  3. Mohammad می‌گوید

    آخرین باری که از سامانه بانک تات پیام دریافت کردم اعلام داشتند که ازین تاریخ به بعد سهام شما به بانک آینده انتقال یافت ، الان میگن ربطی به بانک آینده نداره.تکلیف سهام ما در تات چی میشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.