راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ساماندهی ترافيک با سامانه پرداخت الکترونيک عوارض

بانک مسکن با اشاره به راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیک عوارض ETC در آزادراه‌ تهران- پردیس با همکاری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد : این طرح با هدف دریافت عوارض با استفاده از برچسب‌های ویژه (RFID) بهره‌برداری شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک مسکن، افزایش سرعت تردد از گیت‌های عوارضی بدون توقف و کاهش سرعت، جلوگیری از ترافیک در زمان‌های اوج تردد، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا از اهداف اجرای این طرح است. بانک مسکن با تهیه و نصب تجهیزات دوربین، برچسب خوان، سرور و UPS، تهیه سامانه متمرکز ETC به منظور توسعه و تعمیم طرح در همه آزاد‌راه‌های کشور و همچنین مشارکت با وزارت راه و شهرسازی در تدوین استانداردها، این طرح را اجرا کرده است.

در این طرح ، دریافت الکترونیکی عوارض با برچسب نصب شده روی شیشه خودروها که با یک حساب پولی پشتیبانی می‌شود، انجام می گیرد. با عبور هر خودرو از گذرهای مجهز شده به این امکانات و با خوانده شدن شماره برچسب، مبلغ عوارضی از حساب مربوط، کسر می‌شود.

رانندگان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت https://www.maskan-avarezi.ir و ثبت درخواست برچسب و دریافت آن توسط پست، مراجعه به یکی از شعب منتخب بانک مسکن که در سایت معرفی شده یا مراجعه حضوری به نمایندگان مجاز که در مرکز راهبری سامانه پرداخت عوارض، معرفی شده‌ است ، برچسب‌ را دریافت کنند. هزینه اولیه تهیه برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض، تنها برای یک‌بار از متقاضی دریافت می‌شود و قابلیت شارژ آن امکان پذیر است.

هر برچسب یک شماره شناسایی دارد و به عنوان شناسه یکتا برای اعمال تغییرات یا شارژ برچسب مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین در صورت نداشتن شارژ کافی رانندگان می توانند تا 24ساعت پس از عبور از آزادراه برای تکمیل میزان اعتبار برچسب اقدام کنند.

با ورود خودروهای دارای «برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض » به خطوط اختصاصی این سامانه در ایستگاه‌های عوارضی کشور، تجهیزات مرتبط نصب شده در خطوط عوارضی ، با قرائت شناسه برچسب ، اطلاعات لازم را به مرکز کنترل و سرور مرکزی سامانه ارسال می کند و مبلغ عوارض متناسب با نوع خودرو از حساب پیش پرداخت برچسب کسر می شود. پلاک خودروهایی که فاقد «برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض» باشد ، یا برچسب آنها فاقد اعتبار کافی باشد ثبت و جریمه قانونی برای آنها صادر خواهد شد.

منبع: واحد مرکزی خبر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.