راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجهز شدن 16 آزادراه کشور تا پایان شهریور 92 به پرداخت الکترونیک

وزیر راه و شهرسازی با تشریح عملکرد سامانه پرداخت الکترونیک عوارض، از مجهز شدن 16 آزادراه کشور به این سامانه تا شهریور 92 خبر داد.

علی نیکزاد در مراسم افتتاح سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه تهران پردیس با بیان اینکه بالغ بر 480 طرح و 45 هزار پروژه در قالب آزادراه، برزگراه، راه اصلی و فرعی و 24 هزار و 141 تخت بیمارستانی در دست اجرا است، گفت: اعتباری 70 هزار میلیارد تومانی برای پروژه‌های عنوان شده پیش بینی شده است.

وی با یادآوری آنکه در حال حاضر 16 آزادراه به طول 1900 کیلومتر در کشور وجود دارد، گفت: در دولت‌های نهم و دهم سه هزار و 291 کیلومتر آزادراه در دست اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید به تعامل این وزارتخانه با بخش خصوص جهت سرمایه‌گذاری برای عمران و آبادانی کشور که می‌تواند منجر به توسعه ایران شود، اظهار کرد: فروردین سال جاری به توافق خود برای پرداخت عوارض اخذ شده از مردم جهت استهلاک اصل و سود سرمایه به بخش خصوصی عمل کردیم که در ذهن طرف ما نمی‌گنجید.

نیکزاد تاکید کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مباحث مختلف حمل و نقلی به ویژه آزادراه با حمایت و پشتیبانی دولت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت آزادراه توسط شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود، افزود: تفاهم کردیم بعد از ساخت، آزادراه تحویل سازمان راهداری و حل و نقل جاده‌ای شود و در صورت مشارکت سرمایه بین دولت و بخش خصوصی تا زمانی که اصل سود مستهلک نشود اخذ عوارض در اختیار بخش خصوصی باشد.

این عضو کابینه دولت دهم یادآور شد: در حال حاضر در اتوبان‌های تهران- قم و تهران- پردیس پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر است و سعی داریم تا پایان سال در مسیر اهواز- بندرعباس، قم- کاشان و ساوه-همدان نیز عوارض به صورت الکترونیکی دریافت شود.

وی تاکید کرد: تا شهریور 92 تمام 16 آزادراه کشور مجهز به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خواهند شد.

نیکزاد با بیان اینکه بانک مسکن در این پروژه به بخش ICT وزارت راه و شهرسازی کمک کرده است، گفت: بانک مسکن تعهد کرده است در صورتی که بین 20 تا 400 هزار تومان کارت‌های پرداخت عوارض الکترونیکی شارژ شود بین هفت تا 20 درصد تخفیف در پرداخت عوارض به مشترکین داده می‌شود.

نیکزاد درباره نحوه عملکرد سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خاطرنشان کرد: هر کس دارای برچسب پرداخت الکترونیک باشد ظرف 24 ساعت پس از گذشت از عوارضی، پیامکی دریافت می‌کند که در آن از میزان برداشت از حساب به عنوان عوارض مطلع می‌شود.

وی در پایان گفت: کسانی که برچسب دارند اما شارژ ندارند توسط مامور راهنمایی و رانندگی اعمال قانون نمی‌شوند. 24 ساعت پس از گذشتن از عوارضی پیامکی دریافت می‌کنند که اگر حساب خود را شارژ نکنید 20 هزار تومان جریمه خواهید شد.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیشتر درباره‌ هوشمند‌سازی عوارضی‌های کشور گفته بودند برای پرداخت هوشمند وسائل نقلیه نیازمند “تگ” به عنوان ابزاری برای پرداخت هوشمند عوارض هستند.

بر این اساس، در حال حاضر 30 هزار وسیله نقلیه شامل تاکسی‌های فرودگاهی و تعدادی از وسائل نقلیه دستگاه‌های دولتی و شخصی مجهز به تگ برای پرداخت هوشمند عوارض هستند، اما باید برای گسترش این سیستم تشکیلاتی خارج از سازمان‌های دولتی به نام شرکت‌های سرمایه‌گذاری پیدا شود تا این سیستم را در اختیار مردم قرار دهند.

این سیستم شامل یک کارت است که در ابتدا خریداری شده و پشت آینه جلوی اتومبیل نصب می‌شود. این تگ باید برای پرداخت عوارضی پس از خرید شارژ شود و نحوه‌ شارژ آن بستگی به سیستم بانکی دارد، اما آنچه مسلم است شارژ تگ‌های پرداخت عوارض غیرحضوری خواهد بود. خودرو در هنگام عبور از عوارضی هوشمند از روی سنسوری که در زمین نصب شده است، خواهد گذشت. این سنسور شماره‌ روی تگ پشت آینه اتومبیل را می‌خواند و اطلاعات را به سرور مرکزی منتقل می‌کند. در صورت اعتبار‌داشتن تگ چراغ برای راننده سبز می‌شود و اگر اعتباری نداشته باشد چراغ قرمز می‌شود.

رانندگانی که در هنگام عبور از این گیت‌های عوارضی با چراغ قرمز مواجه شوند، متوقف نخواهند شد، اما شماره ماشین آنها برداشته شده و در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد و جریمه‌ای حدود 20 هزار تومان برای آنها ثبت خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.