راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلیل توقف انتقال آنی از زبان بهمنی؛ احتمال برقراری مجدد واریز آنی

رئیس کل بانک مرکزی درباره دلایل توقف انتقال آنی وجوه و مشکلات پیش آمده در شبکه شاپرک، افزایش 8 برابری تراکنش‌های کارتی به 80 هزار میلیارد تومان و افزایش امنیت شبکه را دلیل این اقدام اعلام کرد.

محمود بهمنی در گفت و گو با تسنیم گفت: در همه کشورهای دنیا استانداردهای روشن و سختگیرانه‌ای برای انتقال الکترونیکی پول تدوین و اجرا می‌شود که سلامت و شفافیت این فرایند را افزایش داده است، بر همین مبنا ما نیز در کشورمان برای کاستن از احتمالات موجود در مورد سوء استفاده از مکانیزم‌های انتقال وجوه، برنامه ریزی‌های گسترده‌ای انجام دادیم و زیرساخت‌های وسیعی ایجاد کردیم که یکی از آنها شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی یا همان شاپرک است.

محمود بهمنی ادامه داد: جهش ۸ برابری ارزش پرداخت با کارت آن هم تنها طی یک سال نشان می‌دهد که باید اهتمام ویژه‌ای به امنیت انتقال وجه از طریق الکترونیکی مبذول داشت چرا که ارزش تراکنش‌های خرید از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان در مهر ماه ۹۱ رسیده است یعنی رشدی ۸ برابری در ۱۸ ماه.

mahmood-bahmani-saman-ghotbi-way2pay-91-10-13

 

احتمال برقراری مجدد واریز آنی وجوه در آینده برای برخی صنوف

وی افزود: مدیریت سرعت گردش پول نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه می کردیم؛ گرچه آغاز به کار شاپرک با توقف واریز آنی ارتباط فنی نداشت و اکنون نیز امکان واریز آنی وجود وجود دارد اما ترجیح دادیم که همزمان با افزایش امنیت شبکه انتقال وجوه در لایه فنی، واریز آنی وجوه را نیز متوقف کنیم تا به این ترتیب علاوه بر ارتقای امنیت استفاده از شبکه پرداخت الکترونیکی، سرعت گردش پول نیز تا حدودی مدیریت شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در آینده ممکن است برای برخی صنوف خاص که انتقال سریع پول برایشان حیاتی است امکان واریز آنی فراهم شود البته تحت تدابیر خاص و با ضوابط شفاف و روشن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.