راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدل رایانش‌ابری در ایران نیازمند بومی‌سازی است

رییس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: مدل رایانش ابری مورد استفاده در دنیا برای استفاده در ایران نيازمند بومي‌سازي است.

آزاده داننده با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر مباحث رایانش ابری در دنیا پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهار داشت: متأسفانه موضوع رایانش ابری در کشور ما آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و تاکنون آنچه مطرح شده است، ترجمه‌هایی از مدل‌های ارائه شده در غرب است که این مدل‌ها با ساختارهای فرهنگی و الزامات امنیتی ما سنخیتی ندارد.

وی که در دیدار با داود زارعیان، دبیر شورای سیاستگذاری ششمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن می‌گفت، افزود: در دنیا و به‌ویژه در اروپا مرزهای میان دولت‌ها هر روز کمرنگ‌تر می‌شود و به همین دلیل موضوع رایانش ابری با چالش‌ها و پیچیدگی‌های امنیتی مواجه نیست در حالی که این الگو با توجه به موقعیت‌ خاص و حساس ایران در منطقه، با سیاست‌های ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همخوانی نداشته و نمی‌توانیم چنین الگویی را در کشور پیاده‌سازی کنیم.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه رایانش ابری در کشور ما الزامات خاص خود را دارد، گفت: ما حاضر نیستیم اطلاعات خود را در جای دیگری نگهداری کنیم که نسبت به امنیت و در دسترس بودن آن توسط سایرین چندان مطمئن نباشیم.

وی با تأکید بر اینکه رایانش ابری در کشور نیاز به بومی‌سازی دارد، تصریح کرد: البته معتقدیم این بومی‌‌سازی نباید در نهایت به دولتی‌سازی رایانش ابری در کشور بیانجامد.

داننده ادامه داد: اینکه چگونه باید مدل موجود در دنیا در زمینه رایانش ابری را در کشور بومی‌سازی کنیم، موضوعی پیچیده است و اینکه پس از طراحی بتوانیم مفهومی قابل پذیرش ایجاد کنیم، موضوعی مهم‌تر است که باید در همایش‌های تخصصی حوزه ICT به این موضوعات به‌صورت جدی پرداخته شود.

وی با بیان اینکه موضوع رایانش ابری به عنوان یکی از محورهای ششمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: لازم است در چنین همایش‌هایی راجع‌به مزایا، فواید و آسیب‌های الگوی مورد استفاده در دنیا در زمینه رایانش ابری بحث‌های کارشناسی دقیقی صورت گیرد، ملاحظات، موانع و توانمندی‌های کشور در این حوزه شناسایی شده و در نهایت بستری مهیا شود تا کاربردهای ملی مد نظر در بستر رایانش ابری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

زارعیان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال های اخیر در حوزه زیرساخت‌ها توسعه زیادی در کشور روی داده است، اظهار داشت: در حال حاضر مشکل جدی در بحث زیرساخت‌های ارتباطی وجود ندارد اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، تولید محتوا و ارائه سرویس‌های متنوع است که در این بخش به کار جدی نیاز داریم.

وی یکی از اهداف ششمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات را توجه بیشتر به محتوا و بررسی چالش‌های موجود در این زمینه در کشور و در نهایت ارائه راه حل هایی جامع عنوان کرد.

گفتنی است ششمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع «خلاقیت و نوآوری در سرویس و محتوا» 12 اسفند با حضور اساتید، کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌های IT و ICT در تهران برگزار می‌شود.

موضوعات اصلی همایش در وب‌سایت cnict.ir قابل دسترسی بوده و پژوهشگران، اساتید، مدیران، کارشناسان و دانشجویان علاقه‌مند می‌بایست حداکثر تا تاریخ 10 بهمن‌ماه سال‌جاری مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

منبع: cnict.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.