راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شاپرک: فعلا کارمزد از هیچ تراکنشی گرفته نمی‌شود

مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه در حال حاضر کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود گفت: دریافت کارمزد بابت خدمات شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) فعلا در دستور کار نیست.

سامان قطبی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از مغازه‌داران و فروشندگان و یا خریداران در مورد شاپرک ابهاماتی از جمله کسر درصدی کارمزد دارند، گفت: در حال حاضر هیچ کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود، البته بحثی در این زمینه مطرح شده که بر اساس رویه ای که پیش از این وجود داشت بابت خدماتی که شرکت های PSP می‌دهند کارمزدی دریافت کنند که فعلا در دستور کار نیست چرا که نیاز به بررسی و همچنین تائید بانک مرکزی با رعایت حقوق صنوف دارد.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: از نگاه موسساتی که سرویس می‌دهند باید مبلغ ناچیزی هزینه به عنوان کارمزد استفاده از خدمت از مصرف‌کننده آن دریافت شود، ولی اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد، با نظر بانک مرکزی و با نگاه به منافع پذیرفته‌شدگان و با نظر صنوف خواهد بود.

وی با بیان این‌که حجم ناچیزتراکنش‌های ناموفق در شاپرک در حال کاهش است، گفت: حجم تراکنش‌های ناموفق حدود سه هفته گذشته کمتر از یک درصد بود که این میزان نیز با هماهنگی و تنظیمات فنی صورت گرفته بسیار کاهش یافته است و در واقع می‌توان گفت سیستم در حال حاضر از پایداری مناسبی برخوردار است

قطبی همچنین درباره عضویت شرکت انیاک در شاپرک گفت: شرکت انیاک عضو شاپرک نبوده و به دلایلی مجوزش تمدید نشد که بتواند در شاپرک فعالیت کند.

مدیرعامل شاپرک در ادامه با بیان اینکه در شاپرک سقفی نداریم اظهار کرد: برای گذاشتن سقف باید بر اساس مدل‌های جاری در کسب وکار و مقررات بانک مرکزی برنامه‌ریزی صورت گیرد که تا تحقق آن به نظر نمی‌رسد سقفی گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی تشکیل شرکت شاپرک نظارت بر عملکرد شرکت‌های عرضه کننده خدمات پرداخت الکترونیک (PSP) برای اطمینان از گردش صحیح و امن اطلاعات است گفت: اطلاعات بانکی، حوزه خصوصی افراد است که صرفا بانک صاحب حساب و فرد امکان دسترسی به آن را دارند که با تشکیل این شرکت توسط شبکه بانکی بر انجام صحیح فنی گردش کار نظارت می شود.

وی با بیان اینکه همچنین امکان ارائه اطلاعات از این شبکه به سایر نهادها وجود ندارد، افزود: حتی شرکت شاپرک هم با توجه به استاندارد تبادل اطلاعات در شبکه‌های بانکی امکان دسترسی به این داده ها را ندارد به عبارت دیگرمحرمانه بودن اطلاعات جزو اصول اساسی شاپرک است.

وی ادامه داد: بر همین اساس ما در عرض 9 ماه گذشته رویه های حقوقی و فنی را برای شرکت‌های PSP اجباری کردیم که بر روی داده‌های خصوصی مردم نتوانند اشراف داشته باشند چون اعتماد، حرف اول و آخر در سیستم بانکی را می‌زند.

قطبی در ادامه با بیان اینکه در حدود یک هفته اخیر اختلالی در شاپرک نداشتیم گفت: می توان گفت مدل اجرایی در شرکت های عرضه کننده خدمات پرداخت PSP تقریبا جا افتاده و مشکلات در اجرا نسبتا حل و به ثبات نسبی رسیده است همچنین پذیرندگان نیز با توجه به عملکرد سامانه با اعتماد کافی از این بستر جهت تبادل عملیات خرید مشتریان خود استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه کماکان انتقال پول از طریق کارت به کارت صورت می‌گیرد و ابزارش در خارج از شعب شبکه بانکی دستگاه‌های خودپرداز(ATM ) است گفت: عمده‌ تراکنش‌هایی که در خرید صورت می‌گیرد (به غیر از موارد خاص) در دنیا بعد از48 ساعت تسویه می‌شود.لیکن بر اساس رویه ابلاغی بانک مرکزی در شاپرک طی مدت دو تا چند ساعت صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: وقتی در فروشگاه خریدی را انجام می‌دهیم به خریدار رسیدی داده می شود و همان لحظه از حسابش پول کسر می‌شود و یک رسید نیز به فروشنده ارائه می‌شود عمده‌ تراکنش‌هایی که در خرید صورت می‌گیرد بر اساس رویه ابلاغی بانک مرکزی در شاپرک طی مدت دو تا چند ساعت در طول روز تسویه می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.