راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فروشندگان، رسید پایانه‌های فروش را نگه دارند

انتشار گزارشی از اختلال نسبی در نقل و انتقال پول از طریق پایانه‌های فروشگاهی با واکنش مردم مواجه شد و بسیاری خواهان پیگیری ابهام‌ها و مشکلات شدند.

خبرنگار همشهری برای رفع این ابهام‌ها و شفاف‌سازی‌ مشکلات مطرح شده از سوی مردم با ناصر حکیمی رئیس اداره نظام‌های پرداخت بانک  گفت‌وگویی انجام داده است که در زیر شرح آن را می‌خوانید:

  • پاسخ بانک مرکزی به اختلال در انتقال وجوه از طریق پایانه‌های فروش چیست؟

قبلا وقتی مردم خرید می‌کردند و کارت می‌کشیدند، همان لحظه پول به‌حساب فروشنده کالا منتقل می‌شد اما گاه این پیام اعلام می‌شد که تراکنش ناموفق بوده، درحالی‌که پول از حساب خریدار کسر شده و باید دارنده کارت 72 ساعت صبر می‌کرد اما الان رویه برعکس شده و وقتی مردم کارت را می‌کشند پول در همان لحظه از حساب دارنده کارت کسر می‌شود و به‌حساب فروشنده منتقل نمی‌شود تا درصورت مغایرت، این مغایرت برطرف شود و درصورت اختلال در شبکه، پولی از حساب مردم کسر نشود.

  • آیا این تغییر وضعیت ناشی از برقراری شبکه شاپرک بوده است؟ اصلا چرا این تغییر صورت گرفت؟

نکته مهم این است که اختلال ایجاد شده ربطی به سامانه شاپرک ندارد و نباید تسویه‌حساب با فروشندگان در مقاطع زمانی مختلف را به شاپرک ارتباط داد. نکته مهم اینکه ترافیک در شبکه به حدی بالارفته است که در اوج ترافیک با اختلال مواجه بودیم، به‌نحوی که پول از حساب دارنده کارت کسر می‌شود، اما اعلام می‌شود که تراکنش ناموفق بوده و در این موقع دارنده کارت یا خریدار دچار دردسر می‌شود که با توجه به حجم بالای ترافیک در شبکه بدیهی است که باید این وضعیت تغییر کند به همین دلیل برای ظرفیت‌سازی‌ در شبکه و مدیریت نقل و انتقال وجوه به‌ویژه در روزهای پرترافیک، به این سمت رفتیم که تراکنش‌های مربوط به فروشندگان کالا را جمع کنیم و یکجا و به‌صورت سرجمع وجوه انتقال پیدا کند. به این ترتیب حدود چهار تا پنج میلیون تراکنش را کاهش دادیم که به بهبود مدیریت شبکه کمک خواهد کرد.

  • اما بسیاری از فروشندگان کالاها یا دارندگان پایانه‌های فروش عنوان می‌کنند که انتقال وجوه به جای چند ساعت به بیش از 48 تا 72 ساعت کشیده شده و از سوی دیگر بانک‌ها هم در پاسخ به مشتریان می‌گویند که بهتر است از حساب‌ها چاپ گرفته شود و مسئولیت کنترل وجوه را به مشتری منتقل کرده‌اند.

این گلایه مردم درست است و ما هم می‌پذیریم و گاه مشاهده می‌شود که انتقال وجه به‌دلیل اختلالی که از گذشته هم بوده و هنوز هم پابرجاست با تأخیر صورت می‌گیرد چرا که سیستم پردازش بانک‌ها تغییر نکرده است.

  • اما شما می‌گویید این مغایرت از قبل هم بوده پس چرا مردم گلایه‌ای نمی‌کردند؟

قبلا وقتی تراکنش با عدم‌موفقیت مواجه می‌شد، مردم صبر می‌کردند تا پول به حسابشان برگردد اما الان مردم احساس می‌کنند که بخشنامه بانک مرکزی عامل ناموفق شدن تراکنش‌هاست درحالی‌که حجم تراکنش‌های ناموفق نسبت به قبل براساس بررسی‌های بانک مرکزی تغییری نکرده است، اما همچنان این احساس وجود دارد که این تراکنش‌های ناموفق در نتیجه یک بخشنامه است و ابراز نگرانی می‌کنند درحالی‌که براساس استانداردهای بانک مرکزی حدود پنج درصد تراکنش‌ها با پیام مغایرت مواجه می‌شود یا با عدم‌موفقیت مواجه می‌شود که به‌نظر ما طبیعی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.