راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درد دل یک کاربر راه پرداخت درباره پیگیری تراکنش ناموفق بانکی

دوشنبه (6 آذر) شرکت پارس خودرو پیش‌فروش تعداد محدودی خودروی تندر90 را شروع کرد. متقاضیان باید از طریق فروش اینترنتی یا ازطریق نمایندگی‌های مجاز سایپا، ثبت نام و مبلغ 16 میلیون تومان را بابت پیش‌پرداخت به حساب این شرکت واریز کنند. فروش دوباره تعداد محدود این خودرو باعث شد تا متقاضیان زیادی از طریق اینترنت برای خرید آن اقدام کنند، اقدامی که برای بعضی نه تنها منجر به ماشین‌دار شدن‌شان نشد بلکه پول‌شان هم  از دست رفت.

امروز صبح یکی از مخاطبان راه پرداخت پس از تماس با ما، در دفتر راه پرداخت حاضر شد تا از مشکلش برای ما بگوید. وی گفت: روز 7 آذر از طریق اینترنت برای خرید یک دستگاه تندر 90 اقدام کردم. پس از انجام مراحل مختلف در سایت سایپا وارد درگاه پرداخت شدم تا مبلغ 16 میلیون تومان به عنوان قیمت ماشین بپردازم. پس از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی‌ام و کلیک کردن روی گزینه “پرداخت” با پیام “تراکنش با موفقیت انجام نشد” مواجه شدم. لذا خرید اتومبیلم انجام نشد. پس از آن فورا موجودی حسابم را چک کردم و متوجه شدم که مبلغ 16 میلیون تومان از حسابم کم شده است بدون اینکه خریدم با موفقیت انجام شده باشد.

وی در ادامه افزود: کارتی که با آن خرید را انجام دادم متعلق به بانک ملی بود، پس فورا با بانک ملی تماس گرفتم و آنها گفتند “به ما ربطی ندارد و باید با بانکی تماس بگیرید که درگاه پرداخت مال آن بوده است. ولی پول‌تان احتمالا باز خواهد گشت.” به همین خاطر چون درگاه پرداخت متعلق به بانک سامان بود فورا با بانک سامان تماس گرفتم. خط‌هایش همه یا مشغول بودند یا جواب نمی‌دادند. بالاخره پس از حدود 40 دقیقه تماس پیاپی با بانک سامان موفق شدم با یکی از مسئولین بخش بانکداری الکترونیکی این بانک صحبت کنم. وقتی به او گفتم که قضیه از چه قرار است، فردی که پشت تلفن بود با خونسردی گفت: “آقا نگران نباشید پول‌تان احتمالا حداکثر تا 72 ساعت دیگر به حساب‌تان باز خواهد گشت. شما اولین نفری نیستید که امروز این مشکل برایش پیش آمده است. در ضمن این مشکل ما نیست، این مشکل را بانک مرکزی باید پیگیری کند. تا چند وقت پیش تراکنش‌های ناموفق را ما خودمان پیگیری می‌کردیم و مبلغ را به حساب فرد باز می‌گرداندیم، اما الان دیگر بانک مرکزی این اجازه را به ما نمی‌دهد و خودش همه چیز را بر عهده گرفته است. از ما کاری ساخته نیست. با بانک مرکزی تماس بگیرید.”

این شهروند در ادامه گفت: فورا با بانک مرکزی تماس گرفتم و متاسفانه هر چه تماس گرفتم هیچ کس جوابی نداد. من خیر سرم می‌خواستم 16 میلیون تومان بدهم که یک ماشین را پیش خرید کنم که تازه آن را هم گفته‌اند خرداد سال آینده تحویل می‌دهند. حالا نه تنها همان تعداد پیش فروش محدود هم تمام شد و من نتوانستم بخرم، بلکه من پولم را هم از دست داده‌ام و نمی‌دانم الان پولم کجاست و چه شده است. مسئولین هم هر کدام مرا به دیگری پاس می‌دهند. بانک مرکزی هم که قربانش بروم، معلوم نیست اصلا تا به حال یک‌بار هم درد مردم را شنیده‌اند یا نه!

این گفته‌های یک شهروند به راه پرداخت بود. از همین رو ما هم با بانک ملی، بانک سامان و بانک مرکزی تماس گرفتیم. جواب‌هایی که شنیدیم همانند همین اقا بود. بانک ملی گفت: “اصلا به ما ربطی ندارد؛ از بانک سامان پیگیری کنید.” بانک سامان گفت: “از ما کاری ساخته نیست. بانک مرکزی مسئول است. تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که اگر بعد از 72 ساعت پول‌تان باز گردانده نشد یک شماره بدهیم که مال بانک مرکزی است و با آنها صحبت کنید.” بانک مرکزی هم که اصلا جواب ما را نداد که بخواهیم چیزی بپرسیم.

ما آخر هم نفهمیدیم این 16 میلیون الان کجاست؟ چرا کسی از آن خبر ندارد؟ اگر این فرد قصدش خرید ماشین نبود و فرضا می‌خواست هزینه عمل جراحی قلب یکی از عزیزانش را از این طریق فورا پرداخت کند تا عمل انجام شود، تکلیف چه بود؟ آیا فرد برای عمل جراحی باید 72 ساعت صبر کند تا پول دوباره به حسابش باز گردد؟

به احتمال زیاد مانند دیگر تراکنش‌های ناموفق این 16 میلیون هم دیر یا زود به حساب این فرد باز خواهد گشت. اما آنچه ذهن‌مان را بسیار به خودش مشغول کرد این بود که چرا بانک‌ها مسئولیت خدماتی را که ارائه می‌دهند بر عهده نمی‌گیرند و اگر هم مسئولیت کاری با بانک مرکزی است چرا بانک مرکزی صدای مردم را نمی‌شنود؟ نکند مسئولین بانک مرکزی فکر می‌کنند خدمت به مردم کسر شان آنها است؟

و در آخر اینکه وقتی فردی به سیستم اعتماد می‌کند و می‌رود پای اینترنت تا ماشینش را اینترنتی بخرد، این به این معنی است که مردم ایران چقدر پذیرای بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک هستند. اما متاسفانه با کم کاری یا نادیده گرفتن برخی مسئولین این روحیه بین مردم تضعیف خواهد شد. بهتر است بانک مرکزی تا دیر نشده یک سیستم پاسخ‌گویی قوی و پیگیر برای پیگیری تراکنش‌های ناموفق ایجاد کند تا مردم این چنین در زمین و هوا نمانند.

6 دیدگاه
  1. محمد رضا می‌گوید

    بله این مغایرت های پرداخت توسط کارت های بانکی گاهی دردسری ایجاد میکنه که بیا و ببین.واسه منم پیش اومده

  2. محمد می‌گوید

    خیلی هم عالی . همین مشکل برای من در خرید بورس از درگاه بانک سامان هم پیش اومد . وقتی برگشت که رستم دیگه مرده بود.

  3. ناشناس می‌گوید

    واسم منم اینطور شد ولی هنوز برنگشته ، کی واریز میشه ؟

  4. رسول رشیدی می‌گوید

    22دی ماه 1401ساعت1شب من 5میلیون خرید اینترنتی کردم که بدبختی اسنجاس دقیقا دوستان همون قضیه رو تعریف کردن اومدجلو پول کسر شد ولی خرید انجام نشد بعدپیگیری بانک‌خودم مث توپ فوتبال انداختن گردن هم اون گفت بانک سامان بانک سامان گفت مرکزی خداشاهده 5میلیونمو خردن یه ابم روش اخرش گفتن 72ساعته عودت میخوره درحالیکه 3ماهه هیچی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.