راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شتاب چرا قطع شد، چه کسی مسئول است؟

“شتاب چرا قطع شد” سوالی است که این روزها بسیار شندیدم و پرسیدیم. یارانه‌ها همیشه خبرساز بوده است مخصوصا برای شتاب. در دوره‌های اول واریز یارانه‌ها شبکه شتاب به خاطر حجم تراکنش‌ها با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد اما به مرور زمان مشکلاتی از قبیل قطعی شتاب در زمان واریز یارانه‌ها کاهش یافت. هر چند شتاب هنوز با مشکلاتی مواجه بود اما به حد قابل قبولی رسیده بود و بانک مرکزی از شتاب به عنوان یک دستاورد کاملا موفق یاد می‌کرد. در اینکه شتاب در کل با تمام مشکلات و قطعی‌هایش عملکرد مثبتی داشته شکی نیست اما آخرین دوره واریز یارانه‌ها همه چیز را خراب کرد. آخرین دوره واریز یارانه‌ها باعث شد شتاب از کار بیافتد و مردم یکبار دیگر دچار سردرگمی و آشفتگی بشوند. اتفاقی که باعث شد اعتماد مردم به سیستم شتاب دوباره کاهش پیدا کند.

شبکه شتاب مدتی بود به درجه قابل قبولی از پایداری رسیده بود و مردم با اعتماد به آن بسیاری از امور روزانه خود را با آن وقف می‌دادن. پس از این واقعه که کل کشور را در برگرفت دو سوال بسیار ذهن مردم را درگیر خود کرد. اولی اینکه چرا شبکه شتاب به یکباره قطع شد؟ سوال دوم اینکه اگر افتخارات شتاب برای بانک مرکزی است پس چرا به هنگام قطعی و ایجاد مشکلی به این بزرگی بانک مرکزی در هیچ کجا به طور رسمی هیچ اظهار نظری در مورد این مساله نکرده است؟

 

مخاطبان چه می‌گویند؟

یکی از مخاطبان راه پرداخت در بخش نظرات گفته است: “سوئیچ شتاب و شاپرک در شرایط فعلی دارای مشکلات عدیده‌ای هستند. شاهد آن هم وضعیت فعلی موجود است.
اطلاعات بانک مرکزی و مدیرعامل محترم شرکت خدمات انفورماتیک (به عنوان متولی شتاب) برگرفته از داده‌های نادرست و تحریف شده و مهندسی شده عمدی غلطی است که مدیران ارشد شرکت خدمات انفورماتیک ارائه می‌نمایند. در زمینه سوئیچ شاپرک نیز مشکلات جدی وجود دارد که مدیرعامل شاپرک یا از آنها خبر ندارد یا خود را به بی اطلاعی زده است.
به هرحال این واقعیت وجود دارد که در شرکت خدمات انفورماتیک این نیاز وجود دارد تا یک خانه تکانی اساسی انجام شود تا تفکرات قدیمی و سنتی از این شرکت رخت بربندد و روح تازه‌ای در کالبد محتضر شتاب و شاپرک دمیده شود. این واقعیتی است که کسی نمی‌تواند منکر آن شود و همانطوریکه قبلا عنوان نموده‌ام بهترین قاضی در این زمینه گذشت زمان است.
اشکالات موجود در شرکت خدمات انفورماتیک منحصر به شتاب نمی باشد بلکه این اشکالات در سایر سامانه‌های بانکی این شرکت وجود دارد و دلیل آن فقط و فقط محافظه‌کاری مفرط و ترس از نوآوری، تغییر و تجربه می‌باشد.” (اینجا)

همچنین مخاطب دیگری گفته است: “بانک‌ها و شبکه مخابرات و سیستم نظارت بانک مرکزی هرسه مقصرند.
چند وقتی هست که واقعا شبکه شتاب افتضاح شده. قطعی زیاد است و اکثر عابربانک‌ها مشکل دارند.
به داخل بانک هم که مراجعه می‌کنیم و می‌پرسیم چرا عابربانک قطع است کارمنداش می‌گویند: دستگاه پول که دارد؛ حتما ارتباط مخابراتی قطع است! خوب چرا باید ارتباط مخابراتی قطع باشد؟ پس یا بانک مقصر است که خطوط ارتباطی ضعیف و کم حجمی دارد و یا مخابرات مقصر است که نمی‌تواند ارتباط همیشگی و بدون قطعی را ارئه بدهد!” (اینجا)

 

 

یارانه‌ها شتاب را از نفس انداخت

روزنامه جام جم در گزارشی که با همین عنوان کار کرده است نوشته است: “کارشناسان امور بانکی و مخابراتی مشکلات این حوزه را ناشی از سه عامل می‌دانند و معتقدند همکاری ضعیف بانک‌ها با بانک مرکزی برای انجام دستورات و توصیه‌های این بانک و ضعف در زیرساخت‌های ارتباطی بانک‌ها از جمله این دلایل است. همچنین از کمبود سرمایه گذاری و نقصان فنی بانک‌ها نیز به عنوان دیگر مشکلات سه گانه سیستم شتاب بانکی یاد می‌شود. ضعف مدیریت کلان شبکه شتاب از نظر نرم افزاری و سخت افزاری نیز از دیگر مسائلی است که سیستم شتاب بانکی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.”

 

شتاب موفق، شاپرک موفق‌تر

در همین روزهای بحرانی بود که بانک مرکزی اعلام کرده است از ابتدای آذرماه پایانه‌های شرکت‌های PSP مجاز به سوئیچ شاپرک متصل می‌شوند. خب تا به امروز دلمان خوش است که اگر سوئیچ یک بانکی با مشکل مواجه شود می‌دستمان از همه جا کوتاه نیست و می‌توانیم از یک بانک دیگر استفاده کنیم. اما با راه افتادن شاپرک این نگرانی هم ایجاد می‌شود که مانند شتاب مشکلات فراوانی داشته باشد و هنگام قطعی و مشکلات هیچ کدام از مسئولین بانک مرکزی به روی خودشان نیاورند.

چنان آمدم شهریارا گمان
کزو کوه زنهار خواهد بجان
وی اندر شتاب و من اندر درنگ
همی جستمش تا کی آید به چنگ

اگر شما هم در خصوص اینکه شتاب چرا قطع شد نظری دارید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

1 دیدگاه
  1. داود اناوي می‌گوید

    سلام حال شتاب بي خيال شاپرك تسويه پول رو كرده 24 ساعت چرا چيزي نميگيد چه گناهي كرديم من كاسب پولم رو 24 ساعت بولوكه باشه چراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.