راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل و بررسی عملکرد شبکه شتاب

شبکه بانکی کشور تا سه سال آینده به ازای هر 160 تراکنش یک خطا باید داشته باشد.

شبکه بانکی کشور طی شش ماهه نخست امسال از هر 23 تراکنش فقط یک تراکنش ناموفق داشته، درحالی که طی مدت زمان مشابه سال قبل به ازای هر 13 تراکنش یک خطا ثبت می‌شد.

به گزارش عصر ارتباط، تحلیل‌های صورت‌گرفته توسط شرکت نبض‌افزار رایان‌اندیش که برپایه اطلاعات ارسالی از جانب بانک‌ها به این شرکت انجام شده است، از کاهش درصد خطای شبکه بانکی و شتاب حکایت دارد.

این شرکت طی سه سال گذشته از نقطه دید سوئیچ‌ها به بررسی عملکرد بانک‌ها و شتاب پرداخته است و در گزارش پیش رو با بررسی عملکرد سوئیچ 12 بانک به‌طور مشخص، بلوغ شبکه بانکی را اندازه‌گیری کرده است. این تراکنش‌ها شامل تراکنش‌های روی پایانه‌های فروش، خودپردازها و اینترنت‌بانک است.

براساس اطلاعات به‌ دست آمده، درصد خطای شتاب و شبکه بانکی به‌طور متوسط از دید پذیرندگی 12 بانک مورد بحث از فروردین تا شهریورماه سال گذشته 98/7 درصد بوده، در‌حالی‌که این رقم طی مدت مشابه سال جاری با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو بوده و به 27/4 درصد رسیده و این نشان می‌دهد تراکنش‌های ناموفق تقریبا سه‌درصد کاهش یافته است.

به بیان دیگر، در نیم‌سال نخست سال 90 از هر 13 تراکنش یک تراکنش ناموفق بود، در‌حالی‌که طی شش ماهه سال جاری به ازای هر 23 تراکنش یک خطا ثبت شده است.

سوئیچ بانک‌های ملی، تجارت، آینده، حکمت ایرانیان، پارسیان، اقتصاد نوین، سامان، سینا، قرض‌الحسنه مهر ایران، شهر، ملت و موسسه اعتباری توسعه در تهیه این گزارش مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

محمدرضا جمالی، مدیرعامل شرکت نبض‌افزار در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره دلایل کاهش درصد خطا در شبکه بانکی گفت:‌ بهبود زیرساخت‌های سوییچ ملی شتاب و بانک‌های تجارت و ملی و دیگر بانک‌ها از اقدامات مناسبی بوده که طی دو سال اخیر صورت گرفته است و تاثیر این بهبودها را نه‌تنها در رشد بالای سالانه تعداد تراکنش‌ها، بلکه در بهبود کیفیت خدمات نیز مشاهده می‌کنیم.

او در خصوص هدف‌گذاری بلوغ کیفیت شبکه بانکی گفت: «ما هدف‌گذاری کرده‌ایم که طی دو تا سه سال آینده بلوغ شبکه بانکی کشور به 160 تراکنش برسد؛ یعنی از هر 160 تراکنش یک خطا ثبت شود.»

به گفته وی، نبض‌افزار در حال حاضر 21 سوئیچ بانکی را در سطح کشور بررسی می‌کند.

نبض‌افزار برخلاف شتاب امکان مشاهده و محاسبه تمام تراکنش‌های از دست رفته را دارد. برای مثال، زمان‌هایی که شتاب خودش مشکل دارد و یا توانایی مشاهده خطایی که از سمت بانک‌ها می‌آید را ندارد، این شرکت امکان دیدن آن خطاها را نیز خواهد داشت، به همین خاطر می‌تواند تصویر بهتری از شرایط واقعی که بر مشتری می‌گذرد نشان دهد.

جمالی با اشاره به بررسی شبکه بانکی طی شش ماهه نخست سال جاری گفت: «در این بازه زمانی به‌ازای هر 23 تراکنش یک خطا ثبت می‌شود؛ بدین معنی که مشتری در پی 23 بار مراجعه ممکن است با یک تراکنش ناموفق روبه‌رو شود، اما اگر به روند گذشته نگاهی بیندازیم می‌بینیم که در آذر ماه سال 89 که همزمان با واریز یارانه‌های نقدی بوده این خطا بدترین حالت را داشته و از هر 9 تراکنش یکی ناموفق بوده است.»

مدیرعامل نبض‌افزار، ظرفیت‌سازی که بانک‌ها روی سیستم متمرکز بانکی و سوئیچ‌هایشان انجام داده‌اند، توسعه‌های سخت‌افزاری و جابه‌جایی زمان‌بندی واریز یارانه‌ها از اول به میانه ماه را از دیگر عوامل موثر در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده توسط شبکه بانکی کشور برشمرد.

او در ادامه گفت: «هر قدر درصد خطای تراکنشی در گرفتن خدمات از خودپردازها بیشتر باشد، پول بیشتری از شبکه بانکی خارج شده و در نتیجه نقدینگی و تورم در جامعه افزایش می‌یابد؛ چراکه خودپردازها برخلاف پایانه‌های فروش به بسته‌شدن حلقه الکترونیکی پول منجر نمی‌شوند و به افزایش جریان نقدینگی دامن می‌زنند.»

به گفته جمالی، بهبود شبکه بانکی باعث کاهش نقدینگی در سطح کشور می‌شود؛ چراکه مشتری احساس می‌کند خودپردازها همیشه در دسترس هستند و می‌توانند از آن‌ها سرویس بگیرند.

او گفت: «به‌طور متوسط حدود 30 تا 40 درصد تراکنش‌ها الان از طریق پایانه‌های فروش انجام می‌شود، اما بانک‌هایی هم هستند که 70 درصد تراکنش‌هایشان را از طریق POS انجام می‌دهند و حلقه پول را روی پایانه‌های فروش‌شان بسته‌اند.»

شرکت نبض‌افزار از سال 86 فعالیت‌ خود را به‌صورت یک واحد کنترل کیفیت از شرکت توسن با همکاری دانشگاه تهران شروع کرد و در حال حاضر به‌صورت یک شرکت مستقل به سنجش و توسعه ابزارهای اندازه‌گیری کیفیت خدمات بانکی می‌پردازد.

این شرکت به‌صورت جداگانه با بانک‌های کشور قرارداد همکاری دارد و ماهانه داده‌های مربوط به ثبت تراکنش‌ها را از آن‌ها می‌گیرد و خروجی بررسی‌هایش را نیز به‌صورت ماهانه، شش ماهه و سالانه به بانک‌ها ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، بانک‌های زیر‌مجموعه شرکت توسن، بانک ملی، بانک تجارت، بانک آینده، شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از مشتریان نبض‌افزار هستند.

منبع: عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.