راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

الویت‌های پرداخت مصرف‌کننده برای خریدهای فروشگاهی در امریکا

محمد کاظم کاظمی راد؛

گسترش روز‌افزون پرداخت‌های الکترونیک در سال‌های اخیر و ورود تکنولوژی‌های جدید و متنوع در این عرصه، چهره این صنعت نوپا را در معرض تغییرات فراوان قرار داده به گونه‌ای که شرکت‌های فعال در این عرصه مدام در حال ارائه روش‌های متنوع و امن برای مشتریان به منظور کسب بازارهای هدف و پیشی‌گرفتن از هم می‌باشند.

یکی از نکات قابل توجه در صنعت پرداخت الکترونیک برای رقابت شرکت‌های فعال در آن، روش‌های مورد استفاده و قابل ارائه برای انواع پرداخت و انجام عملیات تراکنش در نقاط فروش می‌باشد. پذیرندگان و دارندگان مختلف به تناسب نوع صنف درآمدی، علایق و انتظارات خویش از روش‌های پرداخت گوناگونی استفاده می‌نمایند که توجه و تمرکز بر رفتارهای پرداخت و الویت‌های آنان و برنامه‌ریزی در این خصوص در هدایت شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت به سمت کسب بازارهای رقابتی، بسیار راهگشا خواهد بود. در این میان تجربه کشورهای پیشرو در این صنعت از قبیل امریکا و اقدامات انجام شده توسط شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک در این کشور می‌تواند به عنوان چراغ راهی برای سایر کشورهای در حال توسعه مفید باشد.

مستند پیش‌رو به مطالعه موردی الویت‌های پرداخت مصرف‌کنندگان برای خریدهای فروشگاهی در سال 2009 در کشور امریکا می‌پردازد که براساس نظرسنجی صورت گرفته از جوامع آماری مختلف محقق گردیده است.

نتایج و تجزیه و تحلیل‌های حاصل از این مطالعه در برنامه‌ریزی شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک بسیار سودمند می‌باشد که به عنوان مقاله جاری تهیه و ارائه گردیده است.

 

عبارات کلیدی

1. رشد پرداخت‌های الکترونیکی و حساب مربوط به اکثریت پرداخت‌های فروشگاهی؛ پرداخت‌های الکترونیک مبین 63درصد کل پرداخت‌های فروشگاهی است. درحال حاضر حساب بدهی از بالاترین سهم پرداخت‌های فروشگاهی با میزان 37درصد در مقایسه با 22درصد پرداخت‌های صورت‌گرفته توسط کارت اعتباری برخوردار است.

2. پرداخت‌های مبتنی بر کارت که جایگزین چک و پول نقد در فروشگاه‌ها می‌باشد؛ سهم حساب بدهی پرداخت‌ها در پایانه فروش فراتر از پول نقد و نیز کارت‌های اعتباری می‌باشد.

3. حساب بدهی به عنوان متد پرداخت مطلوب مصرف‌کنندگان برای خریدهای فروشگاهی شیوع بیشتری دارد؛ 37درصد مصرف‌کنندگان استفاده از کارت‌های بدهی(یا قرضه) را برای انجام امور خرید در فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند به طوری که سیستم خرید نقدی با 32درصد پشت‌سر آن قرار دارد.

4. نوع پرداخت در موقعیت‌های خرده‌فروشی فرق می‌‌کند؛ بسته به اینکه یک مصرف‌کننده در چه موقعیتی قرار دارد و چه کالایی را خرید می‌کند، نوع پرداخت تفاوت می‌کند. برای مثال، حساب بدهی در جایگاه‌های سنتی فروشگاه‌های خواربار‌فروشی، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های ارزان(دارای تخفیف) رواج بیشتری دارد.

5. کاربرد حساب بدهی زمانی رو به فزونی‌است که کاربرد چک‌ها در حال کاهش است؛ طی دو سال آتی از مصرف‌کنندگان انتظار می‌رود که کاربرد سیستم حساب بدهی خود را افزایش داده و استفاده از چک را کاهش دهند.

در مورد این مطالعه

First Data یکی از اسپانسرهای مطالعه سال 2008 در زمینه اولویت‌های پرداخت مصرف‌کننده بود که توسط هیتاچی تحقق یافت. این فرد به ارائه مشاوره به 3308 مصرف‌کننده امریکایی می‌پردازد که نظرسنجی آنلاین در ژوئن 2008 را تکمیل نمودند. این نظرسنجی تحت مدیریت آنلاین هارنز پل قرار داشت. این نظرسنجی به‌منظور جمع‌آوری داده‌های مصرف‌کنندگان طراحی‌ گردید که به ترسیم محیط پرداخت فعلی و چشم‌انداز آینده می‌پردازد.

 

ابزار این نظرسنجی شامل پنج بخش می‌گردد:

  1. اولویت پرداخت در فروشگاه
  2. اولویت‌های پرداخت اینترنتی
  3. اولویت پرداخت صورتحساب
  4. کارت‌ها(شامل اعتباری، حساب بدهی و پیش‌پرداخت)
  5. پرداخت‌های جدید

این اطلاعات فشرده بازار تعاریف کلیدی را برای اولویت‌های پرداخت در فروشگاه‌ها ارائه می‌کند.

 

عبارت کلیدی 1

رشد پرداخت‌های الکترونیکی و تبیین دلیل گسترش انواع پرداخت‌های صورت‌گرفته در فروشگاه

گرایش مصرف‌کنندگان از پرداخت‌های کاغذی به پرداخت‌های الکترونیکی در مراکز فروش در حال استمرار بوده است. در حال حاضر پرداخت‌های الکترونیک مبین 63درصد پرداخت‌ها (در مقایسه با 43درصد در سال 1999) می‌باشند. سهم پرداخت‌های کاغذی از 57درصد به 37درصد در حد فاصل سال‌های 1999 تا 2008 رسیده است.

هم‌اکنون حساب بدهی از بالاترین سهم خریدهای فروشگاهی برخوردار می‌باشد و چک‌ها تقریبا محو شده‌اند. حساب بدهی PIN و امضاء بیانگر میزان 37درصدی ترکیب معاملات فروشگاهی می باشند. هم‌اکنون خرید با پول نقد با 29درصد معاملات مقام دوم و کارت‌های اعتباری با 22درصد رتبه‌های دوم و سوم را دارا می‌باشند.

نمودارهای ذیل ترکیب تراکنش‌های(خرید و فروش) و پرداخت‌ فروشگاهی در حدفاصل سال‌های 1999 تا2008 را به تصویر می‌کشد.

عبارت کلیدی 2

پرداخت‌های مبتنی بر کارت که جایگزین چک‌ها و پول نقد می‌شوند

سهم حساب بدهی ترکیب پرداخت فروشگاهی از 21درصد در سال 1999 به 37درصد در سال 2008 افزایش یافته است. استفاده از کارت اعتباری با یک جهش در سال 2008 نسبتا ثابت باقی مانده است که به‌طور بالقوه به دلیل شرایط اقتصادی فعلی می‌باشد. استفاده از پول نقد از 39درصد در سال 1999 به 29درصد کاهش یافته است. چک‌ها از 18درصد به 8درصد تنزل داشته‌اند.

عبارت کلیدی 3

حساب بدهی به عنوان متد پرداخت مطلوب مشتری رواج بیشتری دارد.

37درصد مصرف‌کنندگان بیان داشتند که ترجیح می‌دهند تا از یک کارت اعتباری در پایانه‌های فروش استفاده کنند(32درصد پرداخت نقدی را ترجیح می‌دهند). حساب بدهی PIN تا حدودی بیشتر از حساب بدهی امضاء ترجیح داده می‌شود (22درصد در برابر 15درصد). مصرف‌کنندگان ذکر نمودند که از طریق کاربرد کارت‌های حساب بدهی، آن‌ها فراتر از میانگین موجودی خرج نمی‌کنند و می‌توانند پول نقد را دراکثر خرده‌فروشی‌ها بازپس بگیرند.

عبارت کلیدی 4

نوع پرداخت در موقعیت خرده‌فروشی تفاوت می‌کند.

پول نقد در موقعیت‌هایی با حجم خرید کم و جایی که سایر اشکال پرداخت در دسترس نبوده یا مورد قبول نیست، رایج می‌باشد. حساب بدهی در اکثر موقعیت‌های سنتی خرید و فروش رایج‌ترین شکل پرداخت می‌باشد مانند: فروشگاه‌های خواربار فروشی، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های ارزان‌قیمت(تخفیف‌دار).

کارت اعتباری به کرات برای خرید‌های اختیاری یا عندالزوم از قبیل فروشگاه‌های بزرگ و رستوران و نیز ایستگاه‌های پمپ‌گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چک‌ها به صورت مستمر در فروشگاه‌های تخفیف‌دار، خواربارفروشی‌ها و داروخانه‌ها کاربرد دارند.

 

عبارت کلیدی 5

از کاربرد حساب بدهی زمانی انتظار افزایش می‌رود که کاربرد چک‌ها رو به کاهش باشد.

انتظار می‌رود که کاربرد حساب بدهی PIN و امضاء برای خرید‌های فروشگاهی طی سال آتی تا 10 الی 12درصد افزایش یابد. انتظار می‌رود کاربرد کارت اعتباری تا 2درصد کاهش و چک‌ها احتمالا تا 15درصد باکاهش مواجه شوند. اکثر این تغییرها به دلیل جایگزینی استفاده از یک متد پرداخت به جای دیگری از سوی مصرف‌کنندگان خواهد بود.بالاخص در مورد چک‌ها و پول نقد. لازم به‌ذکر است که یک بخش بزرگی از مصرف‌کنندگان جوان‌تر درصدد افزایش مصرف حساب بدهی خویش در سایر اشکال پرداخت هستند.

 

اندازه نمونه

از تمام 3308 فرد پاسخگو و شرکت‌کننده در نظرسنجی، سوالات اصلی در ارتباط با رفتار پرداخت آن‌ها در فروشگاه‌ها، صورتحساب‌های آنلاین و برای پرداخت این صورتحساب‌ها مطرح گردید. علاوه بر این، پاسخ‌دهندگان به صورت تصادفی به زیرگروه‌هایی تقسیم شدند تا به سوالات مرتبط با حوزه‌های مشخص و مورد‌نظر پاسخ گویند. جدول ذیل به صورت فشرده به طرح اندازه‌های نمونه از طریق متد پرداخت می‌پردازد.

تهیه و تنظیم: محمد کاظم کاظمی راد، سرپرست امور مشتریان ایران کیش

منابع

Consumer Payment Preferences for In-Store Purchases

Prepared by: Sharon Brant – Director

© 2008 First Data Corporation. All rights reserved. Proprietary

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.