راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

Passbook چیست؟

Passbook، در واقع یک نوع کیف پول موبایلی است که توسط اپل بر روی نسخه iOS 6 ارائه شده است. اپلیکیشن Passbook که از ماه ژوئن راه اندازی شده است بر روی تمام آیفون‌های جدید نیز نصب خواهد شد.

به گفته شرکت اپل Passbook مثل یک پاکت است که افراد می‌توانند کوپن‌های الکترونیکی، برگه‌های تخفیف، بن، بارکدهای خرید، کارت‌های وفاداری و اقلامی این چنینی را در آن نگهداری کنند. ویژگی بارز این پاکت یا همان پسبوک این است که کاربر همه این‌ها را در یک جای امن کنار هم دارد و هر کجا که بخواهد می‌تواند از آنها استفاده کنند. البته فقط ذخیره کردن این‌ها نیست، Passbook می‌تواند این بن‌ها و کوپن‌ها را در صورت منقضی شدن دوباره به روز رسانی کند یا حداقل به کاربر خبر دهد و یا حتی مقدار و مبلغ باقی مانده در این کارت‌ها و بلیط‌ها را به کاربر نشان می‌دهد. قابلیت ذخیره سازی اطلاعات Passbook می‌تواند مستقیما با قابلیت ذخیره سازی Square نیز مقایسه شود. در حال حاضر بزرگترین شریکان تجاری Passbook این‌ها هستند: Delta، شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌های Starwood و Sheraton و همچنین Ticketmaster.

محافظه کاری اپل

وقتی حرف از کیف پول موبایلی می‌شود خواه نا خواه مخاطب فکرش به سمت ویژگی بارزی که یک کیف پول موبایلی باید داشته باشد می‌رود، یعنی پرداخت آنلاین و آفلاین به کمک موبایل. اما این کیف پول کمی با کیف پول‌های دیگر فرق دارد و در حال حاضر یک کیف پول کامل نیست.

در حال حاضر، نمی‌توان از Passbook مانند دیگر کیف پول‌های موبایلی به عنوان یک کیف پول کامل استفاده کرد. برای مثال، در کیف پول موبایلی‌ای مثل گوگل ولت کاربر می‌تواند مقداری پول را از حساب کارت‌های بانکی خود در کیف پول موبایلی‌اش بگذارد و با آن به کمک موبایلش خرید انجام دهد. اما بزرگترین ایرادی که در حال حاضر به Passbook گرفته می‌شود این است که این ویژگی را ندارد. از همین رو، شرکت اپل گفته است که این ویژگی خرید مستقیم با پول داخل حساب کارتی مشتری را نیز در آینده‌ای نزدیک میسر خواهد ساخت.

ویژگی‌های Passbook نشان می‌دهد که از آن در آینده به عنوان پایه و اساس کیف پول موبایلی اپل استفاده خواهد شد مخصوصا وقتی اپل بخواهد از NFC نیز بهره بگیرد. (NFC چیست؟) یکی از مدیران ارشد اپل گفته است: “اپل از اینکه در یک تکنولوژی اولین نباشد هراسی ندارد و صبر می‌کنیم تا دیگر رقبا بازار را ایجاد کنند. ما از تجربیات آنها استفاده می‌کنیم و یک محصول بهتر ارائه می‌کنیم.” همین می‌تواند سندی باشد برای اینکه چرا اپل هنوز از NFC استفاده نکرده است. شاید روزی که اپل دست به استفاده از NFC بزند بتواند یک کیف پول موبایلی کامل و بی نقص ارائه بازار کند. (اینجا)

سکوی پرواز کیف پول موبایلی اپل

همچنین اپل اعلام کرده است که iTunes 435 میلیون کاربر دارد. iTunes به طور گسترده‌ای در حال استفاده است و می‌تواند اهرم خوبی برای کیف پول موبایلی اپل باشد. یکی از تحلیل گران ارشد Forrester نیز گفته است که به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک Passbook و سیستم پرداختی iTunes با یکدیگر ادقام خواهند شد و تحولی بزرگ برای اپل خواهد بود.

به این ترتیب انتظار می‌رود اپل با بیش از ۲۰۰ میلیون آی فون فروخته شده و ۴۰۰ میلیون کارت اعتباری که در آیتیونز مورد استفاده قرار می‌گیرد سهم بزرگی از بازار پرداخت موبایلی را از آن خود کند. اظهار نظر پی‌پال هم مهری برای تایید این موفقیت اپل است. پی‌پال اعلام کرده است که گوگل و اپل موردهای خوبی برای همکاری با پی‌پال در این حوزه هستند. ظاهرا اپل هنوز وارد بازار نشده جایش را پیدا کرده است.

محققان گارتنر پیش بینی کرده‌اند با ارائه سرویس پرداخت گوگل و اپل برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه ارزش نقل و انتقال از ۱۷۰ میلیارد دلار در طول سال جاری میلادی به ۶۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۶ برسد. (اینجا)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.