راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمام سپرده‌های اعتماد ایرانیان را قوامین به صاحبانش برمی‌گرداند

از زمانیکه موسسه تعاونی اعتباری اعتماد ایرانیان با بانک قوامین ادغام شده سپرده های مردمی در این موسسه بلوکه و هنوز از سوی بانک قوامین پرداخت نمی‌شود.

برهمین اساس دو تن از خوانندگان خبرانلاین در مشکلات مردمی روز گذشته به این مساله اشاره کرده اند و خواستار پیگیری زمان پرداخت مطالبات خود شده اند.

این گلایه ها به شرح زیر است:

1- با سلام، مشکل مردم را با موسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان حل کنید. چرا اجازه نمی دهند پول مردم برگردانده شود.به آقای درویشی بگویید اینهمه موسسه مالی و اعتباری چرا فقط پول مارا بلوکه کردید؟

2- با سلام من در موسسه منحل شده اعتماد ایرانیان در استان خوزستان سپرده گذاری کردم این موسسه با توجه به مشکلاتی که برایش ایجاد شد در تارخ 10 تیر با بانک قوامین ادغام شد. اما تا حالا نزدیک به 4 ماه است پولمان را نگرفته ایم.ما هم سپرده مان را می خواهیم و هم سود چند ماه گذشته را باید به چه نهادی شکایت کنیم.

اما جواب به این سوالات بر می گردد به گزارش اخیر بانک مرکزی در این خصوص که در تاریخ 3 مهرماه در سایت این بانک منتشر شده است.

در این گزارش آمده است: فعالیت تعاونی اعتباری اعتماد ایرانیان به دلیل عدم تمکین و رعایت قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت موسسات مالی غیرقانونی است چرا که حسب مجوز صادره ، تعاونی فوق تنها مجاز به ارائه خدمت به اعضای خود بوده و نمی بایستی در حوزه ارائه خدمات پولی و بانکی به مردم وارد شود ، ضمن اینکه براساس بازرسی های بعمل آمده از عملیات و حساب های آن ، تعاونی مذکور به دلیل عدم برخورداری از شاخص های یک نهاد مالی سالم ، یک موسسه ورشکسته محسوب می گردد.

این گزارش می افزاید : بدین لحاظ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود اختیارات و تکالیف قانونی و به عنوان حافظ حقوق سپرده گذاران ، ضمن برگزاری جلسات متعدد با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره تعاونی یادشده ، مراتب غیرقانونی بودن فعالیت آن را متذکر و خواستار اصلاح روند و توقف فعالیت های غیرمجاز گردید اما به دلیل اصرار ایشان بر ادامه فعالیت و سوء استفاده از منابع مردم ، تعاونی با زیان انباشته مواجه شده به طوری که از بازپرداخت مطالبات مردم ناتوان ماند .

شایان ذکر است ، بانک مرکزی به منظور جلوگیری از بحران ، اقدام به متوقف نمودن فعالیت این موسسه نمود و بانک قوامین را به عنوان کفیل پرداخت سپرده های مردم قرار داد تا بانک مذکور با در اختیار گرفتن کلیه دارائی ها به تدریج نسبت به تعویض دفترچه ها و پرداخت سپرده های مردم اقدام نماید

اما به دلیل عدم همکاری مدیرعامل و هیات مدیره تعاونی اعتبار یادشده ، این بانک ضمن هشدار بر عدم سپرده گذاری در تعاونی ، برای استرداد سپرده های مردم که نزد تعاونی فوق سپرده گذاری نموده اند تلاش بسیار نمود اما از آنجائی که منافع شخصی هیات مدیره تعاونی در معرض خطر قرارگرفته بود ، از هیچ گونه کارشکنی دریغ ننموده اند .

در نهایت ، با کمک مراجع قضائی و به منظور جلوگیری از تضییع بیشتر حقوق سپرده گذاران ، در تاریخ 21/6/91 و پس از بررسی مسئله و مشکلات بوجود آمده در شورای تامین استان خراسان رضوی و به دنبال آن همکاری نیروهای امنیتی ، رمز سیستم نرم افزاری تعاونی کشف گردید و هم اکنون اطلاعات مشتریان تعاونی در حال انتقال به بانک قوامین می باشد . علت طولانی شدن مرحله انتقال اطلاعات نیز عدم یکپارچگی سیستم نرم افزاری تعاونی می باشد ، به طوری که اطلاعات مشتریان هر استان باید به صورت جداگانه به بانک قوامین انتقال یابد .

از این رو ، ضمن دعوت به شکیبایی کلیه سپرده گذاران تعاونی فوق ، به اطلاع می رساند ؛ بانک قوامین ضمن تعویض دفترچه های سپرده گذاری در اسرع وقت و به تدریج تمامی سپرده های نزد تعاونی را به صاحبانشان مسترد خواهد نمود .

در خاتمه ضمن پوزش از مشکلات بوجود آمده ، تاکید می نماید فعالیت هر نهاد مالی و یا حتی توسعه فعالیت آن بواسطه گسترش تعداد شعب نیز می بایستی پس از تائید و دریافت مجوز بانک مرکزی انجام شود و انتظار می رود مردم عزیز کشورمان ضمن توجه جدی به هشدارهای این بانک با تبلیغات برخی موسسات در جراید ،‌ میادین ورزشی و صداو سیما مبنی بر تشویق برای سپرده گذاری و ارائه طرح های مختلف اعطای تسهیلات وسوسه نشده و تنها در بانکها یا موسسات دارای مجوز این بانک سپرده گذاری نمایند.

منبع: خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.