راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز مبادلات دارندگان و متقاضیان ارز رسما آغاز به کار کرد

در چارچوب سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی و پیرو توافقات بعمل آمده بین بانک مرکزی، بانک‌های عامل و وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملیات اجرایی طرح مبادلات ارزی در مرکز مبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز آغاز شد.

مشتریان بانک‌ها در تهران و شهرستان‌ها ضمن مراجعه به شعب ارزی تعیین شده از سوی بانک‌های ملت و کشاورزی، نسبت به ارائه تقاضای خود اقدام نمایند. شایان ذکر است تقاضای مزبور از طریق شعب مرکزی بانک‌های عامل به مرکز تبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز ارسال خواهد شد.

 

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی: منابع مرکز مبادلات ارزی، صرف تامین مالی بودجه دولت نخواهد شد.

مرکز مبادله ارزی محل تلاقی دارندگان و متقاضیان ارز بوده و وجوه ریالی حاصل از فروش ارز صادرکنندگان در اختیار آنها قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، صمد کریمی کارشناس ارشد بین الملل بانک مرکزی و سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز ضمن اعلام مطلب فوق،خاطر نشان کرد: به هیج عنوان منابع این مرکز صرف تامین مالی بودجه دولت نخواهد شد.

کریمی افزود: انتقال مبلغ ارز خریداری شده توسط واردکنندگان از طرف بانک‌های کشور به بانکهای ملت و کشاورزی با افتتاح حساب ریالی توسط مشتریان امکان پذیر خواهد بود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، هدف از ایجاد این مرکز را کنترل نوسانات بازار ارز خواند و گفت‌: جهت رفع کاستی‌ها و مشکلات احتمالی طرح، کمیته‌ای مسئولیت رفع آنها را به صورت روزانه برعهده خواهد داشت.

 

کلیه مبادلات الکترونیکی هستند

مینو کیانی راد در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه تعیین نرخ ارز در مرکز معاملات دارندگان و متقاضیان ارز براساس فرمولی که انحصاراً در اختیار بانک مرکزی است، تعیین می‌شود، گفت: این نرخ به صورت روزانه از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد و بازار آزاد ملاک نیست.

وی با بیان اینکه اتاق معاملات ارز از امروز دوشنبه به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است، افزود: تمامی متقاضیان که در اولویت 3 ردیف‌هایی کالایی قرار می‌گیرند می‌توانند با مراجعه به ساختمان ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع در میدان ولیعصر(عج) مراحل اداری را طی کرده و در صورت تایید سیستم ثبت سفارش ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی تصریح کرد:‌ هیچگونه کار نقدی در این مرکز انجام نخواهد شد و کلیه مبادلات به صورت الکترونیکی است.

مینو کیانی راد در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه بورس ارز به معنای عرضه و تقاضای ارز در بازاری مطمئن است، افزود: ابزاری که قرار بود برای بازار ارز استفاده شود، همان عرضه و تقاضای ارز در بازاری مطمئن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.