راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حمله هکرهای ایرانی به بانک‌های آمریکایی؛ مردم آمریکا بدشان هم نیامد!

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده هکرهای ایرانی، شماری از بانک‌ها و مؤسسات آمریکایی را مورد حمله سایبری قرار داده‌اند که از این میان، می‌‌توان به Bank of America Corp ،JP Morgan Chase Co و Citigroup Inc اشاره کرد. گفته می‌شود هکرها سایت‌های اینترنتی و منابع شبکه این بانک‌ها را مورد حمله قرار داده و مختل کرده‌اند. رویترز همچنین مدعی است، این کارها در تلافی تحریم‌های وضع شده علیه ایران انجام گرفته و اشاره کرده که در سال‌های اخیر، توانایی‌های سایبری ایران به طرز چشمگیری گسترش یافته است.

حملات هکرها از اواخر سال 2011 آغاز شده است و با ایجاد اختلال در سرویس اینترنت و افزایش ترافیک وب سایت‌های مربوط به این بانک‌ها تاکنون نیز ادامه داشته است. مقام‌های دولتی آمریکا و این سه بانک بزرگ آمریکا از اظهار نظر در خصوص این حملات خودداری کرده‌اند. علاوه بر این هیچ یک از مقامات ایرانی اظهار نظر رسمی‌ای در مورد این حملات نکرده است.

هفته گذشته و به دنبال اختلال در سرویس‌دهی اینترنتی بانک آمریکا و جی پی مورگان، یک نهاد مالی آمریکایی نسبت به حملات سایبری به بانک‌ها و موسسه‌های بیمه هشدار داده بود.

 

مردم آمریکا بدشان هم نیامد!

هر چند هیچ مقام رسمی دولتی آمریکایی‌ای به این اخبار عکس العمل نشان نداده است ولی ظاهرا بازتاب زیادی در بین مردم عادی آمریکایی داشته است. زیرا این بانک‌ها (مخصوصا Bank of America) به خاطر سیستم وام دهی خود با سودهای بالا، در میان مردم آمریکا از محبوبیت چندان خوبی برخوردار نیستند تا جایی که مردم عادی به شیوه‌های مختلف رضایت خود از این هکرها را اعلام می‌کنند. ترجمه چند مورد از نظرات مردم آمریکا نقل شده در زیر خبری که یاهو درباره این هک کار کرده است را در زیر می‌خوانید:

  • “آمریکا به چیزهایی حمله می‌کند که ایران آنها را دوست دارد ولی ایران چرا به چیزهایی حمله کرده است که مردم آمریکا از آن متنفر هستند؟”
  • “حتی ایران هم از بانک آمریکا متنفر است”
  • “هکر یا هکران عزیز یک لطفی هم بکنید و پرونده‌های وام‌های ما را هم از سیستم‌ها پاک کنید و یا کاری کنید که دیگر مجبور به پس دادن وام‌هایمان نباشیم، با تشکر”
  •  “می‌خواهند آبروی Bank of America را ببرند؟ کدام آبرو؟”
  • “چه وجه مشترک بزرگی! ما و ایران هر دو از Bank of America متنفریم”
  • “ایران بالاخره یک لطف هم در حق مردم آمریکا کرد”
  • “ای کاش پرونده وام من هم از بین رفته باشد”

 

بانک آمریکا

بانک آمریکا یک بانک خصوصی آمریکایی و بزرگترین بانک این کشور است که در حوزه‌های خدمات بانکی و بیمه فعالیت کرده و مشمول تحریم‌های بانکی علیه ایران نیز قرار گرفته است.

بانک آمریکا دومین بانک تجاری جهانی پس از سیتی گروپ است و برخلاف دیگر موسسات مالی آمریکا تنها به ارائه خدمات بانکی و پرداخت وام می‌پردازد.

 

جی پی مورگان

بانک جی پی مورگان دیگر بانک بزرگ آمریکایی است که پیشتر به اتهام همکاری با ایران، کوبا و سودان، جریمه 88 میلیون و 300 هزار دلاری به عنوان بخشی از مجازات‌های تعیین شده از سوی خزانه داری آمریکا را پذیرفته بود.

این بانک در سال 2009 رقمی معادل 2 میلیون و 900 هزار دلار به بانکی وام داده است که با شرکت ملی کشتیرانی ایران در ارتباط بوده است.

این در حالی است که این شرکت تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد. مقامات خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده‌اند که مسئولان این بانک با اطلاع دقیق از قانون تحریم‌های آمریکا دست به این اقدامات زده‌اند و به همین دلیل همکاری آنها با ایران کوبا و سودان غیر قابل پذیرش است.

با این حال مقامات جی پی مورگان تاکید کرده‌اند که هیچگاه به موسسه‌ها در کشور‌های تحریم شده به طور مستقیم در ارتباط نبوده و به عنوان واسطه عمل می‌کرده‌اند.

 

سیتی گروپ

دومین بانک بزرگ آمریکا است که پنج درصد سهام آن متعلق به ولید بن طلال بن عبدالعزیز آل سعود شاهزاده عربستانی است.

این بانک که در محدوده خدمات بانکی و بیمه فعالیت می‌کند نیز در حوزه تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد و از هرگونه مبادلات مالی با بانک‌های ایرانی محروم است.

منابع: رویترز؛ نامه؛ english.ahram.org.eg؛ news.yahoo.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.