راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیفون 5 آمد ولی بدون NFC؛ آیا Passbook انتظارات کیف پول را برآورده می‌کند؟

همین دو سه روز پیش بود که بالاخره مشتاقان و عاشقان آیفون به آرزویشان یعنی آیفون 5 رسیدند. آیفون 5 سریع تر، سبک تر، شفاف تر و هوشمند تر از سری‌های قبلی‌اش است. اما آیا به پرداخت موبایلی هم نزدیک تر شد؟ بعد از رونمایی آیفون 5 هنوز هم نمی‌شود به روشنی جواب این سوال را داد. بر خلاف شایعاتی که وجود داشت، پیش بینی می‌شد که اپل به خاطر محافظه کاری‌اش، در آیفون 5 از NFC استفاده نکند و اینطور هم شد. هر چند تا پیش از رونمایی آن شایعات بسیاری وجود داشت که آیفون 5 به NFC مجهز خواهد بود. حالا که دیگر مطمئن شده‌ایم که آیفون 5 از NFC استفاده نخواهد کرد، پس آیفون 5 در دنیای پرداخت موبایلی چه چیزی برای عرضه دارد؟

اپل اعلام کرد اپلیکیشن Passbook که از ماه ژوئن راه اندازی شده است بر روی تمام آیفون‌های جدید نصب خواهد شد. آنطور که اپل ادعا می‌کند، این اپلیکیشن قرار است در آینده پایه کیف پول موبایلی اپل باشد. در حال حاضر بزگترین چالش Passbook برای نزدیک شدن به کیف پول موبایلی این است که این اپلیکیشن قادر به ذخیره سازی اطلاعات کارت‌های نقدی و بدهی نیست. این اپلیکیشن به کاربر اجازه می‌دهد انواع بُن‌ها، کوپن‌ها، بلیط‌ها و کارت‌های وفاداری را در یک جا ذخیره کند. البته فقط ذخیره کردن این‌ها نیست، بلکه می‌تواند این بن‌ها و کوپن‌ها را در صورت منقضی شدن دوباره به روز رسانی کند و یا حتی مقدار و مبلغ باقی مانده در این کارت‌ها و بلیط‌ها را به کاربر نشان می‌دهد. در حال حاضر بزرگترین شریکان تجاری Passbook این‌ها هستند: Delta، شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌های Starwood و Sheraton و همچنین Ticketmaster.

ویژگی‌های Passbook نشان می‌دهد که از آن در آینده به عنوان پایه و اساس کیف پول موبایلی اپل استفاده خواهد شد مخصوصا وقتی اپل بخواهد از NFC نیز بهره بگیرد. قابلیت ذخیره سازی اطلاعات Passbook می‌تواند مستقیما با قابلیت ذخیره سازی Square مقایسه شود. مزیت دیگر آیفون 5 قیمیت آن است که در خود آمریکا با قیمت پایه 199 دلار به فروش ‌رسد و فقط با اپراتورهای همانجا کار می‌کند و برای دیگر کشورها قیمتی حدود 650 دلار دارد. همینطور پیش بینی می‌شود در 3ماهه آخر سال 2012 آیفون 5 فقط ده میلیون دستگاه در ایالات متحده بفروشد. علاوه بر این آیفون برای بیشتر کردن فروش مدل‌های قبلی‌اش، تخفیف‌های ویژه‌ای برای خرید آنها به مشتریان می‌دهد و هرچه کاربران آیفون بیشتر بشوند، تقاضا برای داشتن یک کیف پول موبایلی و اپلیکیشن‌های بانکی بر روی آیفون‌ها بیشتر می‌شود.

  همچنین اپل اعلام کرده است که iTunes 435 میلیون کاربر دارد. iTunes به طور گسترده‌ای در حال استفاده است و می‌تواند اهرم خوبی برای کیف پول موبایلی اپل باشد. یکی از تحلیل گران ارشد Forrester نیز گفته است که به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک Passbook و سیستم پرداختی iTunes با یکدیگر ادقام خواهند شد و تحولی بزرگ برای اپل خواهد بود. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا شما هم از خریداران آیفون 5 خواهید بود؟ آیا آیفون 5 می‌تواند انتظارات شما در دنیای پرداخت موبایلی را برآورده کند؟نظرات خود را به ما در بخش نظرات زیر بگویید.

منبع: pymnts.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.