راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه لیست حق بیمه تأمین اجتماعی را آنلاین ارسال و پرداخت کنیم؟ / آموزش تصویری

اگر قصد دارید در تأمین اجتماعی کارگاه جدیدی ثبت کنید دانستن چند نکته برای شما ضروری است. بعد از گرفتن کد کارگاه، می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین تامین اجتماعی هرماه لیست بیمه کارگاه خود را به‌صورت اینترنتی ارسال کنید. در این گزارش ضمن آموزش نحوه گرفتن کد کارگاه بیمه تأمین اجتماعی یاد می‌گیرید چطور لیست حق بیمه را اینترنتی ارسال و پرداخت کنید.

فایل «قانون کار» سازمان تأمین اجتماعی را از اینجا دانلود کنید.
فرم‌های سازمان تأمین اجتماعی را می‌توانید از  این سایت دانلود کنید.

 

چگونه کد کارگاه تأمین اجتماعی بگیریم؟
قبل از هرکاری باید مدارکی را آماده کنید. بسته به اینکه کارگاه شما حقیقی باشد یا حقوقی این مدارک متفاوت است.

 

مدارک کارفرمای حقیقی

  • جواز کسب صنفی معتبر (دائم یا موقت)
  • پروانه تأسیس یا بهره‌برداری
  • اسناد مالکیت یا اسناد اجاره یا صلح‌نامه کارگاه
  • احکام مراجع قضایی مبنی بر مالکیت یا اجاره کارگاه
  • تأییدیه اتحادیه یا مجمع امور صنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره‌برداری کارگاه
  • تکمیل و ارائه فرم نمونه امضاء و اثرانگشت کارفرما و کد ملی

 

مدارک کارفرمای حقوقی

  • تکمیل و ارائه فرم نمونه امضاء صاحبان امضاء مجاز و نمونه مهر آنها
  • آگهی تأسیس، روزنامه رسمی و اساسنامه شرکت
  • تصویر سند مالکیت یا اجاره محل شرکت
  • پروانه تأسیس یا بهره‌برداری
  • سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تأسیس شرکت در صورت ضرورت (مانند اظهارنامه ثبت و موافقت اصولی)
  • شناسه و کد ملی اشخاص حقوقی
  • نامه درخواست صدور کد کارگاه در سربرگ شرکت به همراه مهر و امضاء

حالا باید نزدیک‌ترین شعبه تأمین اجتماعی را در این فایل پیدا کنید. اگر در تهران هستید با استفاده از این نقشه به راحتی می‌توانید شعبه خود را پیدا کنید. با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعبه مراجعه کنید. بازرس شعبه بعد از اینکه مدارکتان بررسی شد در فرصتی که به شما اعلام می‌شود به نشانی‌تان مراجعه می‌کند تا فعال بودن کارگاهتان تأیید و کـد کارگاه برای شما صادر شود.

بعد از آن شما باید افرادی را که می‌خواهید تحت پوشش بیمه کارگاهتان باشند به شعبه معرفی کنید. کسانی که تا به حال کد بیمه نداشته‌اند باید این فرم را تکمیل کنند و با اصل کارت ملی و شناسنامه و یک قطعه عکس به واحد نام‌نویسی شعبه مراجعه کنند. برای کسانی که قبلاً کد بیمه داشتند یک معرفی‌نامه از کارگاه و اصل کارت ملی کافی است.

برای اینکه بتوانید لیست بیمه خود را به‌صورت اینترنتی ارسال کنید اگر کارفرمای حقیقی هستید با تکمیل فرم «تعهدنامه ارسال لیست حقوق و دستمزد از طریق اینترنت» و «فرم تعهدنامه ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی مربوط به اشخاص حقیقی» و اگر شخص حقوقی هستید ضمن تکمیل فرم «تعهدنامه ارسال لیست حقوق و دستمزد از طریق اینترنت» و همچنین فرم شماره 2 و 3 «تعهدنامه ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی مربوط به اشخاص حقوقی» با همراه داشتن کپی اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه کارفرما به کارشناس درآمد خود مراجعه و نام کاربری و گذرواژه خود را دریافت کنید.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]درباره سازمان تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی ایران است که بیش از ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر دارد. در مجموع با احتساب خانواده‌های این جمعیت 42 میلیون ایرانی تحت پوشش این سازمان هستند. مطابق قانون کارفرمایان هرماه باید 30 درصد حقوق کارکنانشان را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند که از این میزان %23 سهم کارفرما و %7 سهم فرد بیمه شده است. مهلت اعلام فهرست بیمه هر کارگاه پایان ماه بعد است و تا این زمان باید حق بیمه پرداخت شود. درصورتی‌که کارفرمایی نتواند در این مهلت قانونی فهرست را اعلام کند دچار جریمه 10 درصدی می‌شود. اگر این مبلغ تا این مهلت پرداخت نشود کارفرما شامل جریمه 2 درصدی خواهد شد.

[/mks_pullquote]

 


چگونه لیست بیمه سازمان خود را آنلاین ارسال کنیم؟
 

برای اعلام لیست بیمه کارگاه باید ابتدا در یک نرم‌افزار آفلاین اطلاعات را وارد کنید، از آن خروجی بگیرید و بعد فایل‌ها را در سامانه آنلاین تأمین اجتماعی بارگذاری کنید.

  1. نرم‌افزار آفلاین LIST DISK را از اینجا دانلود کنید.
  2. در این نرم‌افزار ابتدا باید مشخصات کارگاه را وارد کنید. در منو گزینه «اطلاعات پایه» و سپس «مشخصات کارگاه» را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز شده است با کلیک روی گزینه «جدید» باید «کد کارگاه»، «نام کارفرما»، «نام کارگاه» و «آدرس کارگاه» را وارد کنید.

  1. برای ثبت مشخصات کارکنان در بخش «اطلاعات پایه» گزینه «مشخصات کارکنان» را کلیک کنید. پنجره‌ای باز می‌شود. روی گزینه «جدید» کلیک کنید. برای هر کدام از کارکنان باید به‌طور جداگانه اطلاعات را تکمیل کنید.

اگر اطلاعات کارکنان را اشتباه وارد کردید با انتخاب گزینه «ویرایش» که در بالای صفحه قرار دارد می‌توانید مشخصات اشتباه را ویرایش کنید.

هرگاه فرد جدیدی به سازمان شما اضافه شد لازم است مراحل بالا را برای ثبت مشخصات کارکنان جدید خود طی کنید.

۴- حالا می‌توانید عددهای حقوق ماهیانه کارگاهتان را ثبت کنید. برای این کار از منو به ترتیب گزینه‌های «عملیات»، «لیست ماهیانه کارگاه‌ها» و «جدید» را انتخاب کنید. اطلاعات را در پنجره‌ای که باز می‌شود تکمیل و ثبت کنید.

۵- حالا باید اطلاعات حقوق هر کدام از کارکنان را در بخش «ریزکارکرد» وارد کنید.

 

۶-  در این مرحله می‌توانید از نرم‌افزار خروجی بگیرید. به ترتیب گزینه‌های «عملیات»، «لیست ماهیانه کارگاه‌ها» و «تهیه دیسکت» را انتخاب کنید. در اینجا پنجره‌ای جدید برای شما نمایش داده می‌شود با انتخاب مسیری که می‌خواهید دو فایل مربوط به «اطلاعات بیمه‌شدگان» و «لیست ماهیانه کارگاه» در آنجا ذخیره شود می‌توانید خروجی بگیرید.

 

۷- با استفاده از نام کاربری و گذرواژه‌ای که از شعبه خود گرفته‌اید وارد سامانه الکترونیکی سامانه تأمین اجتماعی شوید.

۸- برای بارگذاری فایل‌هایتان گزینه‌های «عملیات لیست بیمه» و سپس «بارگذاری لیست بیمه» را انتخاب کنید. در صفحه جدید بعد از انتخاب کد کارگاهتان دو فایل «اطلاعات بیمه‌شدگان» و «لیست ماهیانه کارگاه» که از آن‌ها خروجی گرفته‌اید را در محل مورد نظر بارگذاری کنید.

۹- بعد از بارگذاری فایل‌ها اطلاعات لیست حق بیمه کارگاهتان را مشاهده می‌کنید. بعد از بررسی اطلاعات گزینه «ارسال به شعبه» را انتخاب کنید.

ممکن است اطلاعاتی را که در نرم‌افزار LIST DISK تکمیل کردید اشتباه باشد و شما پیام «عدم تأیید نهایی» را مشاهده کنید. بعد از مشاهده خطا برای ویرایش اطلاعات باید مجدداً به نرم‌افزار مراجعه کنید.

۱۰- برای پرداخت حق بیمه گزینه «عملیات لیست بیمه» و سپس «مشاهده اطلاعات لیست‌ها» را انتخاب کنید. سپس ماهی که قرار است حق بیمه آن پرداخت شود را انتخاب و روی «علامت پرداخت» کلیک کنید. در صفحه‌ای جدیدی که می‌بینید بعد از انتخاب گزینه «دریافت برگه پرداخت» شما می‌توانید در این صفحه به صورت اینترنتی از طریق درگاه پرداختی بانک رفاه حق بیمه را پرداخت کنید. علاوه بر این می‌توانید از این روش‌ها برای پرداخت حق بیمه استفاده کنید.
۱- اپلیکیشن تأمین اجتماعی من، سکه و 724
۲- کد دستوری # ۷۱۳*۷۲۴*
۳- اینترنت بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت و ملت
۴- دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های رفاه کارگران، ملی، تجارت و کشاورزی
۵- تلفن بانک و همراه بانک رفاه کارگران
۶- دستگاه کارت‌خوان بانک رفاه کارگران
و پرداخت حضوری در شعب بانک‌های صادرات، تجارت، سامان، رفاه، کشاورزی، ملی و ملت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.