راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پلیس فتا: دستبرد به حساب‌ها در صدر جرائم فضاي مجازي

کارآگاهان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی که وظیفه رصد کردن جرائم در فضای مجازی را دارند بیش از هر جرم دیگری اینک با دستبرد به حساب‌های الکترونیک مردم مواجهند. سردار کمال هادیانفر، فرمانده پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، ۱۷ ماه پس از آغاز به کار این زیرمجموعه پلیسی در همایش روسای پلیس فتا گفت: سوءاستفاده برای سرقت پول حساب‌های الکترونیک عمده‌ترین جرمی است که پلیس فتا با آن مواجه است. این در حالی است که بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا تیر ماه سال گذشته ۱۴۲ میلیون کارت عابر بانک در کشور فعال است که با اطلاعات آن‌ها می‌توان دست به سرقت‌های الکترونیکی زد.

با این وصف مهم‌ترین رویدادی که در سال جاری در حوزه امنیت حساب‌های الکترونیک روی داد ادعای فردی بود که می‌گفت رمز ۳ میلیون دارنده عابربانک را در یک وبلاگ منتشر کرده است. این فرد که خسرو نام داشت مدعی شده بود که امنیت شبکه بانکی کشور بسیار ضعیف است. گرچه پس از این ادعا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد امنیت همه حساب‌ها را تامین کرده و از مردم خواست تا رمزهای خود را تغییر دهند اما هیچ توضیحی درباره این ماجرا داده نشد. با این حال ایسنا در گزارشی از همایش فرماندهان پلیس فتا گفته است که سردار هادیانفر تاکید کرده است بانک‌ها باید امنیت شبکه الکترونیک خود را ارتقا دهند. به گزارش اعتماد در حال حاضر ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران از جمله کاربران اینترنت هستند و کارآگاهان پلیس فتا علاوه بر مراقبت از این فضای تولید و تبادل اطلاعات باید مراقب عملیات‌های هکر‌ها باشند. به ویژه آنکه به تصریح پلیس فتای کشور روزانه ۳۶ وبسایت در ایران هک می‌شود. با فعالیت پلیس فتا در سال ۱۳۹۰ بیشترین جرائم رایانه یی در کشور ثبت و پیگیری شد.

 

مردم درباره فعالیت پلیس فتا می‌گویند

از مجموع ۹ هزار و ۲۳ رای داده شده توسط کاربران سایت پلیس فضای تبادل اطلاعات در پاسخ به سوالی که در این وبسایت مطرح شده مبنی بر اینکه آیا وبسایت پلیس فتا می‌تواند در افزایش آگاهی شما با جرائم متعارف در فضای مجازی و روش‌های مقابله با آن‌ها نقش موثری ایفا کند، ۶۴ درصد از پاسخ دهندگان گزینه بله و ۲۰ درصد گزینه تا حدودی را انتخاب کردند و از این میان تنها ۱۶ درصد از پاسخ دهندگان به این سوال جواب منفی دادند. به نظر می‌رسد عمده کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌های مالی از طریق سایت‌هایی با فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد. سردار هادیانفر گفته است: در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۰۰ سایت ایرانی و خارجی فیلتر شده است که از میان سایت‌های داخلی فیلتر شده ۸۰ درصد آن‌ها فعالیت اقتصادی می‌کرده‌اند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با بیان این مطلب که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی منع قانونی ندارد، درباره بیشترین جرائم حوزه اینترنت و فضای مجازی گفت: برداشت غیرقانونی از حساب افراد نزدیک به نیمی از این جرائم را تشکیل می‌دهد. سردار کمال هادیانفر روز پنجشنبه در حاشیه همایش روسای پلیس فتای سراسر کشور و در جمع خبرنگاران گفت: بیش از ۱۵ ماه از عمر پلیس فتا می‌گذرد و در این مدت ما شاهد رشد تصاعدی جرائم در فضای مجازی بوده‌ایم. وی افزود: در سال ۸۹ که وظیفه رسیدگی به جرائم در حوزه اینترنت بر عهده پلیس آگاهی ناجا بود، ۱۰۳۵ فقره پرونده وقوع تشکیل شد که از این میان ۳۲۰ فقره پرونده منجر به کشف شد.

به گفته رییس پلیس فتای ناجا، در سال ۹۰ میزان رشد وقوع به ۴۰۰۹ فقره پرونده افزایش یافت و این در حالی است که میزان کشف پرونده‌ها در سال گذشته ۵۷ درصد بود. هادیانفر همچنین اظهار کرد: در ۱۵ ماهی که از عمر پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات می‌گذرد، ۵۳۲۴ فقره پرونده وقوع در پلیس فتا تشکیل شده و میزان کشفیات نیز به ۶۰ درصد رسیده است. وی با بیان اینکه پلیس فتا مشکلی در تخصص پرسنل و کارکنان ندارد، بلکه مشکل اصلی موانعی است که در کشور وجود دارد، در این موانع گفت: این موانع درباره میزان دسترسی هاست که با هماهنگی‌های انجام شده این مشکلات در حال مرتفع شدن است. وی افزود: کاهش بوروکراسی موجب افزایش کشف تا سطح ابلاغی ۸۰ درصد می‌شود. رییس پلیس فتای ناجا درباره بیشترین جرائم در حوزه اینترنت گفت: برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی با ۵/۴۸ درصد بیشترین جرم در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.

 

منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد

وی با بیان اینکه منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، گفت: اما پلیس به دنبال مجرمان است و کسانی که در این فضا به ارتکاب جرائم مبادرت کنند، حتما با آنان برخورد خواهد شد.

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.