راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا اکنون بهترین زمان برای کارآفرینی است؟

آیا اکنون بهترین زمان برای به دست آوردن تجارت شخصی است؟ بله. بی‌شک اکنون بهترین زمان است. منظور من بهترین زمان در تمام طول تاریخ بشر است که در آن می‌توان یک کسب و کار را شروع کرد، صاحب آن شد، آن را اداره کرد و توسعه داد.

واقعا مبالغه نیست. در قرنی پر از کشمکش، قرن معاملات بزرگ نفتی، توسعه خطوط راه‌آهن، ترقی ناگهانی بورس و در حضور کلاهبرداران و دزدان، کلوین کودیج گفته است: «کسب‌وکار اصلی آمریکا خود کسب‌وکار است.»

«اجازه دهید تاکید مضاعفی روی این نظریه داشته باشیم. فعالیت اصلی دنیای کنونی، کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک است.»

اما نباید در همین نقطه متوقف شد و باید تاکید کرد که امروزه فعالیت اصلی دنیا، و نه فقط آمریکا، کسب‌وکارهای کوچک است.

در گذشته نه چندان دور، ما در دنیایی دو قطبی زندگی می‌کردیم که در یک سوی آن کاپیتالیسم و در سوی دیگرکمونیسم قرار داشتند و حوزه‌های اقتصادی را تحت تسلط خود درآورده بودند. در کشورهای کمونیستی اثری از کسب و کارهای کوچک نبود و به این ترتیب فرصت برای بازار سیاه فراهم می‌شد تا با عرضه آنچه توسط دولت عرضه نمی‌شد، نیازهای مردم را تامین کنند؛ چرا که سیستم دولتی انگیزه کافی برای ابداع، نوآوری، رشد و تولید را مهیا نمی‌کرد.

اما حتی در آن دوران (یعنی در دهه 70)، صنایع کوچک هنوز کوچک بودند و این صنایع بزرگ بودند که کنترل امور را در دست داشتند.

اما از آن زمان به بعد، پنج عامل اصلی با هم ترکیب شدند و شرایط را به گونه‌ای فراهم کردند که کسب‌وکارهای کوچک هم در داخل و هم در خارج به نحو چشمگیری رشد کنند.

 

5 دلیل برای آنکه چرا اینک زمان بسیار خوبی برای شروع کسب‌وکار شخصی است:

1) بازارهای جدید: مدت‌ها پیش از این، کسب و کارهای کوچک تنها می‌توانستند کالاهای خود را به افرادی بفروشند که در منطقه جغرافیایی آنها قرار داشتند. اما دو تغییر عمده سبب شدند که هیچ‌کس دیگر نیاز نداشته باشد که تنها با اطرافیان خود دادوستد کند:

الف) اینترنت: در ادامه به تفصیل این عامل را بررسی خواهیم کرد، اما در اینجا به گفتن این نکته اکتفا می‌کنیم که امروزه همه ما به صورت مجازی کار می‌کنیم. پیش از این هیچ‌گاه صنایع کوچک قادر نبودند در قلمرو جهانی و با هزینه‌های بسیار کم کنونی تجارت کنند. بازارهای مجازی و آنلاین تمامی محدودیت‌ها را از بین برده‌اند.

ب) سقوط کمونیسم: کاپیتالیسم در اروپای شرقی، اتحاد جماهیر شوروی سابق، چین، آسیا و آمریکای جنوبی پیروز شد. بازارها گسترش یافتند. در چین به تنهایی صدها میلیون کسب‌وکار کوچک راه‌اندازی شدند. بازارهای جدید متولد شدند.

2) گرایش‌ها: از آنجایی که اثبات شده کاپیتالیسم بهترین سیستم اقتصادی است و اکنون کارآفرینان قهرمانان جهانی هستند، کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینی بسیار متداول هستند. و به این دلیل تئوری داشتن کسب و کار شخصی بیشتر مورد قبول قرار می‌گیرد. کسب‌و‌کارهای کوچک در حال پیشرفت هستند، زیرا مردم دریافته‌اند که حمایت از کسب و کارهای کوچک اقدام

خوبی است.

3) تکنولوژی: تکنولوژی مهم‌ترین عامل در به وجود آمدن این تغییرات است. روش‌هایی که توسط آن تکنولوژی صنایع کوچک را رونق بخشیده، بیشتر از آن است که بتوان به همه آنها اشاره کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

نرم‌افزارهایی برای کنترل کسب و کار؛ ایمیل و روش‌های دیگر ارتباطات جهانی سریع؛ اینترنت و وب‌سایت‌هایی که به ما کمک می‌کنند با دید وسیع‌تری به کسب و کار بپردازیم؛ تجارت الکترونیکی، رسانه‌های اجتماعی که به ما اجازه می‌دهند با افرادی آشنا شویم که در صورت عدم وجود آنها، فرصت شناخت چنین افرادی را نداشتیم؛ لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و نسل جدید گوشی‌های هوشمند که ما را قادر می‌کنند در هر زمان و مکانی آزادانه فعالیت کنیم؛ و پروازهای هوایی آسانتر و سریع‌تر که توسط آنها می‌توانیم تمامی این ارتباطات مجازی را به ارتباطات رو در رو مبدل کنیم.

زمانی که تمامی این تکنولوژی‌ها را در نظر بگیرید، مشاهده خواهید کرد که امروزه شروع یک کسب‌و‌کار به نحو قابل توجهی آسان و ارزان است.

4) کمک: در گذشته صاحبان مشاغل تنها بودند و کسی به آنها کمک نمی‌کرد. اما امروزه کمک‌های متعددی از گوشه و کنار به آنها می‌شود:

موسساتی نظیر SCORE، SBA، SBDCها، موسسات غیرانتفاعی، کالج‌ها و برنامه‌های هدایتی، همه و همه به افزایش شانس موفقیت صنایع کوچک کمک می‌کنند. همچنین کمک‌های مالی نیز بسیار حائز اهمیت هستند. بانک‌ها با اعطای وام و دیگر راهکارهای مبتکرانه به صاحبان مشاغل کوچک کمک می‌کنند.

همه این کمک‌ها در کنار هم به این معنی است که امروزه کار برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک بسیار آسان‌تر است.

5) نوسان در تاریخ: همه موارد بالا به این معنی هستند که موج‌ آینده و نوسانات کنونی، همه در یک جهت هستند: در جهت ترقی و ثبات کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک در بازار جهانی.

همانطور که روزنامه رولینگ استونز می‌گوید: زمان، زمان، زمان، به نفع شماست. بله، هست!

استیو استراس؛ مترجم: محمدحسین رفعت‌نژاد

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.