راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تات چرا به این روز افتاد؟ / چه کسی نظرش از انصاری برگشته است؟

سناریوی انحلال بانک تات که از نه ماه پیش کلید خورده است به کجا خواهد رسید؟

هنوز خبر مربوط به فساد بانکی موسوم به «اختلاس سه هزار میلیاردی» سوژه اصلی گفت‌و‌گو شهروندان به حساب می‌آمد و جزییات آن چندان انتشار پیدا نکرده بود که ناگهان سازمان بازررسی کل کشور طی مکاتبه‌ای با بانک مرکزی خواستار تعطیلی دو بانک تات و گردشگری شد. درخواستی که حدود ۹ ماه پس از مطرح شدن آن، به شکل جدی توسط مسئولان طی ماه‌های اخیر دنبال شد و در هفته‌ای که گذشت نیز شاهد اظهار نظرهای متفاوت و خبر سازی‌های قابل توجه در این رابطه بودیم.

پیش از این اینجا درباره علی انصاری نوشته بودیم:

چگونه می‌توان نخ تسبیح دو صنعت مختلف شد؟ مثلا صنعت مبل و صنعت بانکداری؟ بماند که چگونه می‌توان نخ تسبیح محکمی بود که بتوان مهره‌های زیادی هم روی آن سوار کرد. از فوتبال گرفته تا بازار سرمایه. پاسخ را شاید خیلی‌ها بدانند. اما یکی هست که از همه بهتر می‌داند و او کسی نیست جز علی انصاری.

بعد اینجا یک نظرسنجی راه انداختیم که ادغام بانک تات به نفع چه کسانی است. از ۱۴۷ نظر کاربران راه پرداخت این اولویت به دست آمد: تات، صالحین و پیشگامان آتی. اما اختلاف انقدر زیاد نیست که معنی‌دار باشد. در عمل هم این که نوک پیکان به سمت تات است این گمان که این ادغام به نفع تات است را کم‌رنگ می‌کند. ادغامی که هنوز در مرحله شل کن سفت کن است و راه به جایی نبرده است. هنوز هم در خیابان‌های این شهر نام بانک تات دیده می‌شود و همین طور صالحین. اما حالا که این سه بانک و موسسه قرار است زیر یک سقف آن هم به نام آینده جمع شوند شباهت اسمی بانک آتی و آینده جالب توجه است. اگر صالحین و تات زیر ذره‌بین بودند آتی کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

اگر چه انحلال بانک تات در هفته‌ای که گذشت خبر سازی‌های قابل توجه‌ای را به ثبت رساند اما شعله این اتفاق نخستین بار در سیزدهمین روز مهر سال ۹۰ روشن شد؛ به طوریکه خبرآنلاین با انتشار خبری کوتاه اعلام کرد در پی فعالیت‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار ماجرای گروه آریا سازمان بازررسی کل کشور دستور تعطیلی دو بانک تات و گردشگری را صادر کرده است.

اگرچه در روزی که این خبر انتشار پیدا کرد برخی آن را شایعه‌ای بیش ندانستند اما حدود نه ماه بعد و در چهاردهمین روز تیر خبری انتشار پیدا کرد مبنی بر اینکه بانک مرکزی نام بانک تات را از لیست بانک‌ها حذف و نام بانک آینده را در لیست اسامی بانکهایی که مدیران آن دارای تائید صلاحیت از بانک مرکزی هستند، قرار داد.

پس از اینکه بانک مرکزی بانک تات را از لیست بانک‌های حذف کرد مدیر اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار آخرین وضعیت بانک‌ تات در بورس را اعلام کرد. امیرحمزه مالمیر در پاسخ به این سوال که بانک تات اخیرا اعلام کرده ۲۹ تیرماه دو مجمع سالانه برگزار خواهد کرد، آیا از نظر سازمان بورس در این دو مجمع زمینه طرح ادغام بانک تات با دو موسسه دیگر وجود دارد یا خیر، گفت: «در این دو مجمع خیر، چرا که در حالی هنوز اطلاعات مورد نیاز برای بررسی ادغام این بانک به سازمان بورس ارسال نشده که از طرفی دیگر بحث ادغام باید حتما در دستور جلسه مجمع فوق‌العاده باشد که چنین دستور جلسه‌ای مشاهده نمی‌شود.»

نگرانی از بابت وضعیت سهامداران بانک تات طی هفته‌های گذشته نیز به دفعات مطرح شده بود که معاون نظارتی بانک مرکزی وعده داد تکلیف سهامداران بانک منحل شده تات به زودی مشخص می‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی که در روزهای ابتدایی تیر عنوان کرد تکلیف سهامداران بانک منحل شده تات به زودی اعلام خواهد شد در روز چهار شنبه ۲۱ تیر اعلام کرد بانک تات تابلوهای خود را ۴۸ ساعته جمع کند. معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان آنکه بانک تات لغو مجوز شده و مسئولان این بانک حق هیچ گونه فعالیت ندارند، گفت: این بانک باید ظرف مدت ۴۸ ساعت آینده تمام تابلوهای خود را از سر در شعب جمع آوری کند.

درست یک ساعت پس از انتشار این خبر معاون نظارتی بانک مرکزی طی گفت‌و‌گوی دیگری به صراحت عنوان کرد بانکی به نام تات نداریم و هشدار بانک مرکزی را به گوش مسئولان ۳ بانک و موسسه رساند. ابراهیم درویشی با بیان اینکه بانک تات لغو مجوز شده است، اظهارداشت: این بانک دیگر حق هیچ‌گونه فعالیتی ندارد و مسئولان این بانک لغو مجوز شده موظفند تابلوی این بانک را از سردر شعب خود بردارند و تابلو بانک آینده را نصب کنند. وی افزود: به موجب تبصره ۳ و ۴ ماده ۹۶ قانون برنامه پنجم توسعه هرگونه دخل و تصرف در منابع و اموال این بانک در حکم تصرف اموال عمومی محسوب می‌شود. معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: در حال حاضر بانکی به نام بانک تات وجود ندارد.

نکته‌ای که معاون نظارتی بانک مرکزی برای سومین بار طی یک روز مطرح کرد و گفت: «بانک لغو مجوز شده تات، حق انجام هیچگونه عملیات بانکی را ندارد.» ابراهیم درویشی افزود: «با توجه به اینکه به موجب رای هیات انتظامی بانک‌ها مجوز فعالیت بانک تات لغو شده است، تحت این عنوان، حق انجام هیچ‌گونه فعالیت از جمله دریافت سپرده و عملیات بانکی را ندارد.» معاون نظارتی بانک‌مرکزی خاطرنشان کرد: «مسئولان بانک‌ تات موظفند هر چه سریع‌تر برای برداشتن تابلوهای این بانک- که مجوز فعالیت آن لغو شده است- اقدام کنند.»

با توجه به اینکه هنوز شعب بانک تات به ادامه فعالیت‌های خود مشغول هستند و حتی در نشست درج پارسی در مقابل می‌زی که وزیر ارشاد نشسته بود پرچم این بانک قرار گرفته بود، باید منتظر ماند و دید سناریوی انحلال بانک تات که از نه ماه پیش کلید خورده است به کجا خواهد رسید.

منبع: خبرآنلاین با برخی تغییرات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.