راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش کيف پول موبايلی در المپيک 2012‌ لندن

مشارکت اپراتورهاي موبايل‌ و‌ سازندگان گوشي براي راه‌اندازي کيف پول الکترونيک؛

هرچند دو مفهوم کيف پول موبايل (m-Wallet) و پرداخت موبايل (m-Payment) در وهله اول در سطح سرويس‌هاي نرم‌افزاري که حاصل تعامل اپراتورهاي موبايل و موسسات مالي اعتباري و بانک‌ها هستند قابل بررسي‌اند اما اين سرويس‌ها نياز به سخت‌افزارهايي دارند که دستيابي به آن‌ها نياز به مشارکت اپراتوارهاي شبکه‌هاي موبايل و سازندگان تلفن‌هاي‌همراه دارد. به‌طوري‌که مي‌توان گفت در توسعه اين سرويس‌ها اپراتورهاي موبايل پل ارتباطي ميان بانک‌ها و سازندگان سخت‌افزارها هستند.

 

تبلت مجهز به ماژول پرداخت موبايل

DLI، سازنده دستگاه‌هاي POS موبايل و تبلت‌ها و رايانه‌هاي داخل وسايل نقليه، اواخر ماه گذشته از ساخت تبلت جديدي با عنوان DLI 9000 Rugged Mobile Tablet خبر داد که مجهز به «ماژول پرداخت موبايل 5- در- 1» است. اين ماژول که در پشت تبلت قرار گرفته است شامل يک نوار مغناطيسي، پين‌پد بدهي (debit pin pad)‌، پرداخت بدون تماس و اسنکر بارکد است.

تبلت DLI 9000 Rugged Mobile Tablet که راه‌حلي مناسب براي جذب مشتريان و فروشندگان است برپايه استاندارد ساختار رايانه‌هاي شخصي قرار گرفته است و به کاربر اجازه مي‌دهد که از کاربردهاي سامانه‌هاي POS استفاده کند. اين سکو برپايه دو سيستم عامل ويندوز‌7 و آندروئيد 4.0 عمل مي‌کند و به ارتباطات راديويي مختلفي شامل اتصال واي‌فاي، بلوتوث، امکانات «جي‌پي‌اس» و «اتصال Gobi™ 3000 تلفن‌همراه مستقل» مجهز است. USB 2.0، فرکانس راديويي و HDMI پورت‌هايي هستند که در اين تبلت ديده مي‌شوند. اين تبلت که مي‌تواند به روشي انعطاف‌پذير، قابل اعتماد و راحت در توسعه پرداخت بدون تماس موبايل کمک کند از پايان سه‌ماهه دوم سال‌2012 براي فروش به خريداران و فروشندگان عرضه خواهد شد.

اولين تلفن‌همراه در ترکيه

 «ترکسل»، بزرگ‌ترين اپراتور شبکه‌هاي موبايل در ترکيه از مي‌ 2012 به مشترکان خود اين امکان را داد که از طريق دستگاه‌هاي POS بانکي کالا و خدمات را برپايه فن‌آوري NFC شرکت چيني ZTE و با استفاده از سرويس M-payment پرداخت کنند.

شرکت ZTE به سفارش اپراتور موبايل «ترکسل» يک مدل تلفن‌همراه با عنوان Turkcell T11 که همچنين با عنوان Zte Racer II شناخته مي‌شود را توليد کرد. اين تلفن‌همراه که مجهز به سيم‌کارت NFC است به مشترکان ترکسل اجازه مي‌دهد که خريدهاي خود را با سامانه‌هاي POS بانک‌ها پرداخت کنند و تنها با نزديک کردن تلفن‌همراه به سامانه‌هاي عوارض جاده‌ها عوارض خروج راه‌هاي برون‌مرزي را بپردازند. ترکيه درحال‌حاضر مجهز به بيش از 60‌هزار سامانه پرداخت بدون تماس و رهبر جهاني نوآوري تجاري در بخش موبايل است.

«کان يولوم»، معاون رئيس بخش تلفن‌هاي‌همراه ZTE در اين خصوص توضيح داد: «تلفن‌همراه ترکسل تي.11 قادر است نقش يک ميانجي بسيار دوستانه را برپايه تعاملات کاربردي بسيار عالي به مشترکان ارائه کند و کاربران مي‌توانند با اين تلفن‌همراه از روش‌هاي نوآورانه‌اي در پرداخت کالا و خدمات استفاده کنند».

اين تلفن‌همراه هوشمند با نمايشگر 2.8‌اينچي، برپايه سيستم عامل آندروئيد 2.3 و يک تراشه ARM با بسامد بالاتر از 600‌مگاهرتز عمل مي‌کند. «ترکسل تي. 11» يک رم‌256، رام‌512 و 200‌مگابايت حافظه داخلي با قابليت افزايش تا چهار گيگابايت با کارت حافظه «ميکرو اس‌دي» دارد. ويژگي بارز اين دستگاه، قابليت چندعملکردي بودن آن است.

پرداخت موبايل بدون نياز به حساب بانکي و تلفن‌همراه هوشمند در تونگ

شرکت Digicel Pacific Limited، اپراتور شبکه موبايل در منطقه اقيانوسيه و زيرمجموعه‌اي از شرکت چندمليتي Digicel Group سرويس کيف پول موبايل VeriFone را به‌همراه يک سيستم پرداخت مبتني بر NFC توسعه داده است که به مشتريان اجازه مي‌دهد از طريق آخرين دستاوردهاي فن‌آورانه به راحتي عمليات تراکنش پول موبايل (Mobile Money) را انجام دهند. اين سرويس که در مجمع الجزاير تونگا واقع در اقيانوس‌ آرام‌جنوبي راه‌اندازي شده است بدون نياز به حساب بانکي، کارت اعتباري يا يک تلفن‌همراه هوشمند به مشتريان خدمات بانکي ارائه مي‌دهد.اين راه‌حل نوآورانه پرداخت، از برچسب‌هاي NFC «ديجيسل» استفاده مي‌کند.

 اين برچسب‌ها (tags) به شماره تلفن‌همراه و «سيستم‌هاي برداشت- پرداخت بدون تماس» شرکت VeriFone و شريک تجاري «ديجيسل» مرتبط مي‌شوند و مي‌توانند کالا و خدمات 50 بازرگان را در «نوکو- آلوفا»، پايتخت اين کشور از طريق شماره تلفن‌همراه پرداخت کنند. اين سرويس به‌زودي در سراسر جزاير اقيانوس آرام گسترده خواهد شد.

بسياري از شهروندان تونگا حساب بانک ندارند و ضريب نفوذ کارت اعتباري در اين مجمع‌الجزاير بسيار پايين است. علاوه‌بر اين، تلفن‌همراه مجهز به فن‌آوري NFC کالاي لوکسي به شمار مي‌رود که تنها تعداد بسيار کمي از مردم از آن برخوردارند. بنابراين، کيف پول موبايل «ديجيسل» با هدف توسعه استفاده از «تراکنش بين‌المللي پول» به کاربران اجازه مي‌دهد که مستقيما پول را به صورت آنلاين و با وارد کردن شماره تلفن‌همراه خود انتقال دهند.

«سونيا فيلي»، وزير دارايي تونگا با ابراز اميدواري از اين‌که «سرويس پول موبايل ديجيسل» بتواند به افزايش گنجايش مالي در اين منطقه کمک کند اظهار داشت: «بسياري از شهروندان تونگا به‌دليل نداشتن حساب بانکي، تراکنش پول را از طريق وابستگان خود در نيوزلند و استراليا انجام مي‌دهند. شبکه پرداخت الکترونيک «ديجيسل» يک سيستم مالي يکپارچه را به وجود آورده است که به مشتريان اين امکان را مي‌دهد که انتقال وجوه خود را از طريق فروشندگان محلي انجام دهند».

رونمايي از اولين کيف پول موبايل چند سکويي 2012

DeviceFidelity شرکت امريکايي ارائه‌دهنده فن‌آوري پرداخت بدون تماس موبايل در گردهمايي FinovateSpring که 9 مي‌2012 در شهر سانفرانسيسکو برگزار شد از سکوي کيف پول موبايل برچسب سفيد (Moneto) رونمايي کرد. Moneto يک راه‌حل کيف پول موبايل برچسب سفيد است که مي‌تواند روي دستگاه‌هاي تمام سازمان‌ها نصب شود و به مشتريان اجازه دهد تا با دستگاه تلفن‌همراه خود خريدهاي روزانه خود را از فروشگاه‌هايي که مجهز به سامانه NFC هستند، پرداخت کنند.همزمان با رشد کيف پول موبايل چند عملکردي، Moneto راه‌حلي است که مي‌تواند به دستگاه‌هاي موبايلي چون «آي‌فون» و تلفن‌هاي‌همراه هوشمند آندروئيدي که مجهز به فن‌آوري NFC هستند اين امکان را بدهد که بدون نياز به حمل کارت اعتباري يا پول نقد خريد کنند.

راه‌اندازي اولين کيف پول موبايل در کانادا

پرداخت موبايل در کانادا از نيمه ماه مي‌2012 با راه‌اندازي اولين «کيف پول موبايل» يک گام به سوي واقعيت نزديک‌تر شد. هدف اصلي اين سرويس جديد که حاصل همکاري «بانک تجارت امپاير کانادا» (CIBC) به‌عنوان يکي از بانک‌هاي مهم اين کشور و Rogers Communications به‌عنوان بزرگ‌ترين ارائه‌دهنده شبکه ارتباطات بي‌سيم و همراه است قرار دادن «کارت اعتباري» (credit card)‌، «کارت پيش پرداخت شده» (prepaid cards) و «کارت بدهي» (debit card) درون تلفن‌همراه هوشمند است.

«ديويد ويليامسون»، مدير بانکداري خرده‌فروشي CIBC درباره اولين کيف پول موبايل کانادا که از پايان سال‌جاري در دسترس قرار خواهد گرفت اظهار داشت: «ترديدي نيست که اين کيف پول موبايل روش پرداخت خريدها را به‌ويژه در بخش خرده‌فروشي متحول خواهد کرد».«راجرز» تا پايان ماه مارس‌9.3 ميليون مشترک بي‌سيم را به ثبت رساند و CIBC نيز پنجمين بانک بزرگ کاناداست. درحال‌حاضر اپراتور «راجرز» به اين بانک يک نرخ ثابت را پرداخت مي‌کند و در ازاي آن، بانک يک اعتبار افزوده را به سيم‌کارت‌هاي اين اپراتور وارد مي‌کند. «راب بروس»، رئيس بخش ارتباطات راجرز در اين خصوص توضيح داد 60‌درصد از مشتريان سيم‌کارت‌هاي اعتباري اين شرکت داراي يک تلفن‌همراه هوشمند هستند که از اين تعداد، 300‌هزار کاربر از امکانات NFC فعال برخوردارند.دارندگان تراشه‌هاي NFC مي‌توانند از طريق دستگاه‌هاي تراشه‌خوان ويژه اين فن‌آوري از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، پمپ بنزين‌ها و کافي‌شاپ‌ها خريد کنند.  برمبناي تحقيقات موسسه «گارتنر»، ارزش جهاني تراکنش‌هاي پرداخت از راه موبايل برپايه تراشه‌هاي NFC تا سال2013 به 13‌ميليارد دلار خواهد رسيد که اين رقم تا پايان سال‌2011 برابر با هفت‌ميليارد دلار بود.

 تلفن‌همراه پرداخت موبايل در المپيک و پارالمپيک 2012 لندن

شرکت‌هاي سامسونگ و ويزا اواخر ماه مي‌ اعلام کردند که نسخه‌اي از تلفن‌همراه هوشمند «گلکسي S III»، در مدت المپيک 2012 لندن تلفن‌همراه ويژه بازي‌ها خواهد بود.

اين نسخه محدود از «گلکسي S III» مجهز به Visa payWave، برنامه جانبي ويژه پرداخت موبايل محصول شرکت «ويزا» است که براي ورزشکاران و تيم‌هايي که سامسونگ و ويزا اسپانسري آن‌ها را عهده‌دار هستند در دسترس قرار دارد و به آن‌ها اجازه مي‌دهد از هزاران مرکز خريد لندن تنها از طريق امواج تلفن‌همراه هوشمند خود خريد کنند.

تلفن‌همراه هوشمند Olympic Games سامسونگ در المپيک لندن مجهز به توانايي پرداخت «ارتباطات حوزه نزديک» (NFC) است. «گلکسي S III» سامسونگ برپايه توانايي‌هاي ذهني و احتياجات انساني به وجود آمده است و دستگاهي مناسب براي برنامه جانبي پرداخت موبايل ويزا در بازي‌هاي المپيک لندن به شمار مي‌رود».  در زمان برگزاري رقابت‌هاي المپيک لندن، بيش از 140‌هزار سامانه بدون تماس در سراسر انگليس فعال مي‌شوند. از زماني که تماشاچيان و ورزشکاران وارد فرودگاه لندن مي‌شوند، مي‌توانند استفاده از پرداخت بدون تماس را به جاي پول نقد تجربه کنند.

برنامه جانبي Visa payWave ويژه موبايل به کاربران اجازه مي‌دهد به راحتي گزينه «ويزا» را در دستگاه موبايل خود انتخاب کنند، سپس دستگاه موبايل را در مقابل سامانه پرداخت بدون تماس نگه‌دارند و پول خريدهاي خود (حتي کرايه تاکسي) را پرداخت کنند. خريدهاي بالاي 20‌پوند نياز به رمز عبور دارند. اين برنامه جانبي همچنين به مشتريان اين امکان را مي‌دهد فهرست آخرين گردش‌هاي مالي خود را مشاهده کنند.

منبع: همشهری اقتصاد؛ شماره تیرماه 1391

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.