راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سپام تحولی در ارتباطات بین بانکی داخلی / مولتی مدیا

یکشنبه چهارم تیر ماه با حضور رییس کل بانک مرکزی از سامانه‌ای موسوم به «سپام» بهره‌برداری شد. از سپام به عنوان جایگزینی برای سوئیچ سوئیفت یاد می‌شود. «سامانه پیام‌رسانی الکترونیکی مالی» زیرساختی است که با هدف یکپارچه سازی مراودات بانکی از طریق بستر الکترونیکی امن ایجاد شده است. به گفته رییس‌کل بانک مرکزی ایجاد خدمت رسانی مشترک بانکی بین بانک‌های داخلی و کشورهای دوست، شرایط جدیدی را فراهم آورده که ضمن دارا بودن استانداردهای لازم، از خروج اطلاعات مالی بانک‌های داخلی نیز جلوگیری می‌کند.

آن گونه که روابط عمومی بانک مرکزی در سایت این بانک اعلام کرده «سپام» یک طرح زیرساختی مهم است که با دو هدف مهم «یکپارچه‌سازی مراودات بانکی از طریق بستر الکترونیکی امن» و «ایجاد مسیر خدمت‌رسانی مشترک بانکی» راه‌اندازی شده است.

سوئیفت چیست؟

سوئیفت یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که سال ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی شد. هدف سوئیفت جایگزینی روش‌های ارتباطی غیراستاندارد کاغذی از طریق تلکس در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد جهانی بود. درحال حاضر بیش از هفت هزار موسسه در ۱۹۷ کشور جهان عضو انجمن سوئیفت هستند. آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵/۱ میلیارد پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله شده است. 
سوئیفت از ۲۷ اسفند ماه سال گذشته در راستای محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی خدمات به برخی بانک‌های ایرانی که مشمول طرح تحریمند را قطع کرد. حال رییس کل بانک مرکزی از «سپام» به عنوان جایگزین مناسبی برای «سوئیفت» یاد می‌کند و امیدوار است که این طرح در دهه ۹۰ به عنوان نقطه عطف بانکداری ایران مطرح شود.

چرا سپام راه‌اندازی شد؟ 
بهمنی در پاسخ به این سوال که چرا از امکانات موسسه سوئیفت استفاده نشده و «سپام» را راه اندازی کرده است، گفت: «تا پیش از رویدادهای سال‌های اخیر، تمامی بانک‌های کشور عضو سوئیفت بوده و از امکانات آن برای برخی مبادلات مالی داخلی و خارجی خود استفاده می‌کردند. اما با توجه به دو مخاطره اساسی و ملاحظات هزینه‌ای که برای پیام‌های خودمان باید به صورت ارزی به موسسه سوئیفت پرداخت می‌کردیم، «سپام» به عنوان یک سامانه پیام‌رسانی داخلی مبتنی بر زبان سوئیفت در دستور کار قرار گرفت.» 
بهمنی این مخاطرات را نگرانی در خصوص رصد تعاملات بانک‌های ایرانی توسط نهادهای خارجی عنوان کرد و افزود: «اصولا دلیلی نداشت که تعاملات مالی بانک‌های داخلی را به خارج بفرستیم و ثانیا با وضع تحریم‌ها، بیشتر بانک‌های ایرانی از خدمات سوئیفت کنار گذاشته شدند.» 
به گفته بهمنی راه‌اندازی «سپام» نقطه عطف مهمی در نظام بانکداری الکترونیکی کشور محسوب می‌شود و می‌توان انتظار داشت‌‌ همان تحولی که با ایجاد مرکز «شتاب» در دهه ۱۳۸۰نظام بانکی کشور رخ داد، این بار با کاربری «سپام» در دهه ۱۳۹۰ حاصل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.