راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هم بانک سینا از بستر جیرینگ استفاده می‌کند

علیرضا طلوع، مدیرعامل جیرینگ بار دیگر روی زمان‌بر بودن فرآیند دریافت مجوز این شرکت از جانب بانک مرکزی انگشت گذاشت و بدون اشاره به جزئیات مذاکرات انجام شده گفت: بانک مرکزی قرار است به ما مجوز کیف پول همراه بدهد.

هفته گذشته به دنبال همکاری مشترکی که بین بانک سینا و همراه اول صورت گرفت، بستر USSD جیرینگ در اختیار این بانک قرار گرفت.

طلوع در پاسخ به اینکه نداشتن مجوز فعالیت جیرینگ مشکلی برای ارائه سرویس این شرکت به یک بانک ایجاد نمی‌کند؟ گفت: ‌مشتریان برای گرفتن سرویس حساب بانکی دارند و این کار هم مطابق دستورالعمل بانک مرکزی انجام می‌شود.

سرپرست فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز در پاسخ به همین سوال اعلام کرد: به‌صورت کلی موضوع را بررسی نکرده‌ایم اما قرار است بانک سینا با استفاده از بستر USSD خدمات بانکداری همراه ارائه دهد. به هر حال خدمات آن نباید به شکل سرویس پرداخت بین بانکی باشد و تا زمانی که این موضوع رعایت شود، مشکلی نیست.

سرویس همبانک سینا در حقیقت مشابه‌‌ همان سرویسی است که اپراتور‌های دیگر با برخی بانک‌های دیگر ارائه می‌دهد. این سرویس روی بستر USSD همراه اول قرار می‌گیرد و مشتری بانک بدون نیاز به نصب نرم‌افزار و تنها با استفاده از کدهای دستوری می‌تواند برخی از خدمات بانکی‌اش را بدون پرداخت هزینه‌ دریافت کند.

انتقال وجه، پرداخت قبوض، خرید شارژ، دسترسی به اطلاعات حساب‌ها، مانده‌گیری، عملیات بین بانکی ساتنا و پایا، پرداخت اقساط تسهیلات و مدیریت چک از جمله خدمات قابل دریافت از این بستر است.

عبدالناصر همتی،‌ مدیرعامل بانک سینا در پاسخ به اینکه همبانک سینا چه تفاوت‌هایی با خدمات همراه‌بانک و همین‌طور اینترنت‌بانک همراه سینا دارد؟

گفت:‌این خدمات از طریق ارسال پیامک و استفاده از GPRS برای مشتریان مهیا بود در حالیکه سرویس همبانک از طریق بستر امن USSD به مشتری سرویس داده و دقت،‌ سرعت و امنیت را افزایش می‌دهد. علاوه بر اینکه هزینه‌ای را به دوش مشتری نمی‌گذارد و مشتری حتی در خارج از کشور هم بدون پرداخت وجهي می‌تواند خدمات بانکی بگیرد.

او در پاسخ به اینکه آیا جیرینگ ظرفیت لازم برای پاسخگویی به نیاز مشتریان این بانک را دارد یا خیر؟ گفت: بله، این ظرفیت را خواهد داشت ضمن اینکه سیستم‌ها تست شده و تقریبا از یک ماه پیش پیمانکار نرم‌افزاری ما روی آن کار انجام داده است.

سینا تنها بانکی است که در سیستم بانکی کشور سهامدار شرکت مخابرات ایران محسوب می‌شود. این بانک مالک پنج درصد سهام مخابرات است و شاید به دلیل زمینه‌های سود مشترکی که با این شرکت دارد، ‌ حاضر به همکاری و استفاده از بستر جیرینگ شده است.

همتی در این خصوص گفت: لزوما این نیست که به دلیل سهامدار بودن مخابرات خواهان همکاری با همراه اول شده‌ایم چرا که ما روابط تنگاتنگی با یکدیگر داریم و این همکاری مشترک نیز از تعامل سه جانبه‌ای که بین ما، همراه اول و شرکت توسن به وجود آمد، شکل گرفت.

مدیرعامل بانک سینا در پاسخ به این سوال که نداشتن مجوز جیرینگ آیا‌ منعی برای فعالیت بانک با این شرکت ندارد؟ گفت: فقط از امکانات مخابراتی آن‌ها استفاده می‌کنیم. نقل و انتقالات وجوه نیز در چارچوب حساب‌های بانکی انجام می‌شود و در سرویس همبانک تنها از بستر جیرینگ استفاده می‌کنیم.

بنابر گزارش موسسه نظرسنجی Global TGI، ‌ آخرین برآورد‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از پنج میلیارد گوشی همراه در سراسر جهان وجود دارد و تحلیلگران صنعتی پیش‌بینی می‌کنند تا اواسط سال ۲۰۱۲ این آمار به شش میلیارد برسد.

این امر نشان می‌دهد ما در حال گذار از رایانه‌های شخصی به ابزارهای سیار هستیم. پنج میلیارد گوشی همراه سه برابر تعداد تلفن‌های ثابت و رایانه‌های شخصی کنونی در سراسر جهان است. این آمار از روبه‌رو شدن با یک پدیده جهانی و اهمیت گوشی‌های همراه در زندگی مردم دنیا حکایت دارد و نشان می‌دهد که اپراتورهای موبایل تا چه اندازه می‌توانند روی ارائه خدمات از بستر تلفن‌های همراه سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: آفتانا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.