راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به امنیت بانکداری الکترونیکی ایران

دکتر محمدمراد بیات، مدیرکل مرکز فرهنگسازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور (فابا) به ارائه آماری از افزایش ضریب نفوذ بانکداری الکترونیک در کشور پرداخت.

وی با بیان این آمار که اکنون بیش از ۲۱ هزار شعبه بانکی در کشور فعال است گفت: تبادل اعتبار و تراکنش‌های مالی در یک محیط فناورانه یا فضای بین ارائه دهنده خدمات و خدمات گیرنده را بانکداری الکترونیک تعریف می‌کنیم که عدم نیاز به حضور فیزیکی، فرا زمان و فرا مکان بودن انجام عملیات بانکی، و جدی‌ترین آن حذف لاشه فیزیکی پول در چرخه بانکداری از مزایای این نوع از بانکداری است.

به گزارش ICTPRESS، بیات با تاکید بر بحث امنیت به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های بانکداری نوین گفت: هر زمان که خدمات بانکداری را با بکارگیری زیرساختار فناوری اطلاعات و ارتباطات و در محیطی امن انجام دهیم به آن بانکداری الکترونیکی می‌گوییم. وی افزود: در بستر بانکداری الکترونیک باید تراکنش‌های مالی در محیطی امن برقرار شود و تراکنش‌ها از مبدا به مقصد طوری انتقال یابد که مشتری و سرویس دهنده نگرانی‌های امنیتی نداشته باشند. البته در این خصوص و در بحث امنیت بانکداری الکترونیک لازم است تا از پست الکترونیک معتبر و با امنیت لازم استفاده شود.

بانکداری الکترونیک و ابزارهای فناوری برای بانک مرکزی که مسئولیت نظارت بر بانک‌ها و سیاستگذاری را بر عهده دارد بسیار فرصت مغتنمی را فراهم آورده است به طوری که نظارت از طریق سامانه‌های نرم افزاری لازم و شبکه‌های بانکی به دقت صورت می‌پذیرد و بانک مرکزی از این طریق می‌تواند جلوی تخلفات احتمالی را گرفته و عملیات بانکی را نیز پایش کند. بیات گفت: در سیستم بانکی نیز برای بانک‌ها فرصت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن کارایی عملیات بانکی را بالا می‌برد و کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت.

وی گفت: امروزه در لایه‌های تخصصی و فنی برای جلوگیری از سوء استفاده‌های بانکداری الکترونیک لایه‌های امنیتی دیده شده است، اقدامات و سامانه‌های جدیدی که از سوی بانک مرکزی دیده شده و برای بانک‌ها در نظر گرفته شده است. این موضوع و افزایش امنیت‌های لازم به طوری است که غول‌های سایبری را برای دست یابی به اطلاعات شبکه بانکی کشور نا‌امید می‌سازد. بیات گفت: بسیاری فکر می‌کنند که بارز‌ترین نماد بانکداری الکترونیک خودپرداز‌ها هستند اما این دستگاه‌ها نماد بانکداری الکترونیک نیست چون در استفاده از آن پول فیزیکی بکار می‌رود و یکی از شاخص‌های بانکداری الکترونیکی حذف پول فیزیکی است، این دستگاه گذرگاه بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیکی است.

وی با اشاره به شاخص‌های بانکداری الکترونیکی گفت: کارت خوان‌ها یا پایانه‌های فروش، بانکداری همراه، بانکداری اینترنتی، بانکداری مجازی، تلفن بانک از جمله این شاخص هاست. اما بعضی از این شاخص‌ها نیز در قالب سامانه‌ها و نرم افزارهایی است که در اختیار مردم است اما ظاهرا آن را نمی‌بینند مثل سامانه ساتنا. امروزه با استفاده از خدمات ساتنا و پایا بدون رفت و آمد و کار با لاشه پول به راحتی تبادلات مالی صورت می‌گیرد. بیات در ادامه صحبت‌های خود گفت: فرصت‌هایی را که فناوری اطلاعات در خدمات بانکداری الکترونیک فراهم می‌سازد سرعت در تبادل اطلاعات و ارائه خدمات بانکی است که امنیت در این موضوع جایگاه ویژه‌ای دارد.

منبع: ابتکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.