راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تبار‌شناسی موسسات مالی و اعتباری در شرف تاسیس

چند وقتی است که بحث موسسات مالی و اعتباری در شرف تاسیس و نحوه فعالیت آن‌ها در کانون توجه قرار گرفته است. این موسسات از سال ۸۹ سعی کرده‌اند در بحث تودیع وثیقه، هیات مدیره بانکی، عدم ایجاد شعبات جدید تا زمان اخذ نهایی مجوز و رعایت سود بانکی همراه با بانک مرکزی باشند. در این نوشتار به رفتار بانک مرکزی و برخی از این موسسات در شرف تاسیس نگاهی می‌کنیم.

 

موسسه مالی و اعتباری کوثر:

رفتار این موسسه در نوع خود کم نظیر است. موسسه مالی و اعتباری کوثر که جزو موسسات در شرف تاسیس است بدون اینکه مجوز نهایی خود را کسب کند (لااقل در رسانه‌ها چیزی درباره مجوز این موسسه منتشر نشده است) به راحتی شعبات خود را تاسیس و جالب‌تر اینکه برخی شعبات نیز فعال شده‌اند! این موسسه وابسته به یکی از وزارتخانه‌ها است که دارای بانک نیز می‌باشد. معلوم نیست دلیل راه اندازی یک موسسه مالی در کنار بانک برای این وزارتخانه چیست؟

 

موسسه مالی و اعتباری عسکریه:

این موسسه جزو معدود تعاونی‌های اعتباری است که با وجود نداشتن هیات مدیره دارای سابقه بانکی به سرعت توانست مجوز موسسه مالی را اخذ و در کمترین زمان ممکن وارد فرابورس شود. البته نماد این موسسه چندین ماه است که در فرابورس متوقف شده و دلایل آن روشن نیست.

این موسسه در همین زمان که به اصطلاح توانسته مجوز دار شود نرخ سود بالای ۲۰ درصد به سپرده گذاران می‌دهد و روش مشکوک به لحاظ شرعی و قانونی وام سپرده خواه را در سطح گسترده در شعبات خود پیاده می‌کند. معلوم نیست با این حجم از تناقضات و تخلفات چرا بانک مرکزی زحمت یک نظارت را به خود نمی‌دهد؟ این موسسه به ظاهر از سهامداران بخش تعاونی و حقیقی شکل گرفته است.

 

موسسه مالی و اعتباری فردوسی:

این موسسه به مانند دیگر موسسات در شرف تاسیس برای اینکه نظر مثبت مردم را جلب کند به اطلاعیه گذشته بانک مرکزی درباره ۱۴ موسسه بر روی سایت خود اکتفا کرده است. نکته درباره این موسسه تعداد شعب این موسسه است که ۲۸۰ شعبه را شامل می‌شود! تعداد شعب این موسسه حتی از سه بانک خصوصی کشور نیز بیشتر است. موسسه فردوسی نیز از تشکیل و ادغام چندین تعاونی شکل گرفته و می‌توان جزو موسساتی قرارداد که با سرمایه بخش تعاونی و غیر دولتی پا گرفته است.

 

موسسه مالی و اعتباری کارسازن آینده:

این موسسه نیز سعی داشته چراغ خاموش حرکت کرده و به دور از حواشی فعلی به کار خود بپردازد. در سایت این موسسه نیز نمی‌توانید اثری از هیات مدیره و مدیر عامل پیدا کنید. فعلا اسامی هیات مدیره و مدیر عامل از سوی این موسسه مخفی نگه داشته شده تا به احتمال فراوان از بررسی‌های رسانه‌ها در امان بماند. این موسسه نیز از سرمایه بخش خصوصی تشکیل شده است.

 

موسسه مالی و اعتباری ریحانه گستر مشیز:

این موسسه به گفته خود در سال ۱۳۷۳ با هدف مشارکت در زمینه‌های اجتماعی – فرهنگی – آموزشی – درمانی- مالی و اعتباری و گسترش فعالیت‌های عام المنفعه تأسیس شد. از معدود موسساتی که در زمینه امور خیریه شکل گرفته است. این موسسه نیز بدون حمایت دولت درخواست مجوز به بانک مرکزی داده است. اما در قیاس با موسسه کوثر بسیار کوچک است.

 

موسسه مالی و اعتباری قوامین:

چند سالی است که تب بانک زدن در بین نهادهای عمومی و دولتی بالا رفته و برای همین نیروی انتظامی نیز برای عقب نماندن از قافله موسسه مالی قوامین را دایر کرده است.

 

موسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان:

این موسسه نیز هنوز بلاتکلیف است و معلوم نیست چه سرنوشتی از سوی بانک مرکزی برایش رقم خواهد خورد. انطور که از اخبار حکایت دارد فعلا بانک مرکزی با درخواست موسسه شدن و حتی ادغام اعتماد ایرانیان موافقت نکرده است. چندین ماه هم است که حساب‌های اعتماد ایرانیان در بانک‌ها بلوکه شده و بیم آن می‌رود با ادامه وضع فعلی درگیری در شعبات این موسسه در کشور رخ دهد. چرا که صبر سپرده گذاران کم کم در حال تمام شدن است. این موسسه نیز تقریبا وابسته به یکی از بخش‌های عمومی است.

 

موسسه مالی و اعتباری میزان:

موسسه مالی میزان نیز وابسته به کارکنان دادگستری خراسان است که جزو موسسات در شرف تاسیس قرار دارد که منتظر صدور مجوز نهایی است.

 

موسسه مالی و اعتباری مهر:

این موسسه نیز وابسته به بخش عمومی است و چند سالی است که سعی در اخذ مجوز نهایی بانک از بانک مرکزی است. به احتمال فراوان سال جاری پذیره نویسی بانک مهر اقتصاد را انجام می‌دهد.

 

موسسه ثامن الائمه:

این موسسه نیز وابسته به بخش عمومی است و سهامداران اصلی را نهاد عمومی تشکیل می‌دهد.

 

موسسه مالی و اعتباری فرشتگان:

موسسه مالی فرشتگان هم جزو موسسات مالی در شرف تاسیس است که در انتظار صدور مجوز نهایی فعالیت از سوی بانک مرکزی است.

 

موسسه مالی و اعتباری صالحین:

موسسه صالحین نیز وابسته به بخش عمومی است که در شرف ادغام با بانک تات است.

منبع: اخباربانک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.