راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

822 تعاوني مجوز بانك مركزي ندارند / 92 درصد تعاوني‌هاي اعتباري غيرمجازند

گروه بازار پول روزنامه دنیای اقتصاد – نتايج يك گزارش نشان مي‌دهد تنها حدود 8 درصد تعاونی‌های اعتبار در کشور دارای مجوز بانک مرکزی هستند. بر این اساس از 822 تعاونی اعتبار 749 تعاونی فاقد مجوز بانک مرکزی هستند که در این بین تهران با 159 مورد بیشترین تعاونی‌های اعتباری بدون مجوز بانک مرکزی را داراست.

به گزارش فارس، در حال حاضر بالغ بر 895 تعاونی اعتباري در کشور ثبت شده و فعالیت می‌کنند که از این تعداد تنها 73 تعاونی دارای مجوز بانک مرکزی بوده و 822 تعاونی دیگر نیز به دلایل مختلف فاقد مجوز این بانک اعلام شده‌اند.

تعاونی‌های مجاز

از مجموع 73 تعاونی دارای مجوز بانک مرکزی چهار تعاونی در آذربایجان شرقی، نه تعاونی در آذربایجان غربی، هشت تعاونی در اصفهان، بيست تعاونی در استان تهران و یک تعاونی در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارد.

بنابراین گزارش، سه تعاونی در خراسان جنوبی، چهار تعاونی در خراسان رضوی، یک تعاونی در خوزستان، دو تعاونی در استان زنجان، دو تعاونی در فارس، دو تعاوني در قزوین، یک تعاونی در قم، پنج تعاونی در استان کردستان، یک تعاونی در کرمان، یک تعاونی در استان مازندران و سه تعاونی نیز در هرمزگان با مجوز بانک مرکزی به فعالیت مشغولند. سهم استان همدان از تعاونی‌های مجاز سه مورد و یزد نیز سه تعاونی است.

تعاونی‌های غیر مجاز

بنابر این گزارش، از 822 تعاونی اعتبار فاقد مجوز بانک مرکزی که در کل کشور فعالیت می‌کنند 38 تعاونی در استان آذربایجان شرقی، 87 تعاونی در همسایگی آن یعنی آذربایجان غربی، هشت مورد در استان اردبیل، 40 تعاونی در استان اصفهان و شش مورد در استان البرز قرار دارند.

سهم استان ایلام از تعاونی‌های اعتبار غیر مجاز 16 مورد، بوشهر چهار تعاونی، تهران 159 تعاونی، چهارمحال و بختیاری 29 مورد، خراسان رضوی 39 تعاونی، خراسان شمالی 5 مورد و خوزستان نیز 12 تعاونی اعتباری است.

این گزارش می‌افزاید: 46 تعاونی اعتبار فاقد مجوز بانک مرکزی نیز در استان زنجان، 10 تعاونی در سمنان، 17 مورد در استان سیستان و بلوچستان، 37 تعاونی در استان فارس، 19 مورد در استان قزوین و 14 تعاونی اعتباری نیز در استان قم قرار دارند.

در استان کردستان نیز 36 تعاونی اعتبار فاقد مجوز بانک مرکزی، کرمان 3 تعاونی، کرمانشاه 21 مورد، کهکیلویه و بویراحمد 7 تعاونی، استان گلستان 7 مورد، گیلان 19 تعاونی و 11 مورد نیز در استان لرستان حضور دارند.

بر اساس این گزارش، 15 تعاونی اعتباری در استان مازندران، 33 تعاونی در استان مرکزی، 19 مورد در استان هرمزگان، 30 تعاونی در استان همدان و 35 مورد نیز در استان یزد فاقد مجوز بانک مرکزی تشخیص داده شده‌اند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.