راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از کیف‌پول مبتنی بر بلاکچین سککوک / در سومین روز از نمایشگاه الکامپ با حضور معاون وزیر صمت انجام شد

در سومین روز از نمایشگاه الکامپ با حضور دکتر صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان سازمان صنایع کوچک در سالن 41 نمایشگاه بین‌المللی، از کیف پول مبتنی بر بلاکچین سککوک شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن رونمایی شد.

فردوس باقری،‌ مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن درباره این سامانه گفت: «سککوک یا «سامانه کشوری کسب‌وکار به کسب‌وکار» پلتفرمی را برای معاملات اعتباری آماده کرده که محور آن عضویت کسب‌وکارهای کشور از جمله بنگاه‌های کوچک و متوسط و مجموعه‌های در تعامل با این بنگاه‌هاست. این سامانه، زنجیره تامین برای «کسب‌وکار به کسب‌وکار» و «کسب‌وکار به مشتری» را ارائه می‌دهد. خدمات کلیدی سککوک در این سامانه مدیریت زنجیره تامین، تامین مالی در زنجیره تامین و مدیریت لجستیک است.»

باقری با اشاره به اینکه از سال گذشته روی معاملات اعتباری به کمک برات الکترونیکی تمرکز کردند، گفت: «با کمک بانک ملی ایران و شبکه پست‌بانک این پلتفرم به برات الکترونیک مجهز شده و با استفاده از ظرفیت امضای دیجیتال، معاملات اعتباری داخل سامانه این امکان را دارند که از طریق شبکه بانکی خرید دین شوند.»

او با بیان اینکه کیف پول این سامانه بر بستر بلاکچین اجرا شده است، گفت: «از سال گذشته ایجاد زیرساخت فنی جهت استفاده از تکنولوژی بلاکچین را در این سامانه دنبال کردیم و از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه اجرای این پروژه کمک گرفتیم. کیف پول الکترونیکی با نام «ژا» که مخفف عبارت «ژتون الکترونیک» است، داخل این سیستم در نظر گرفته شده که می‌توان به‌وسیله آن کارمزدهای داخل سیستم را دریافت کرد.»

باقری درباره فازهای آزمایشی و عملیاتی این سامانه گفت: «این کیف پول مبتنی بر بلاکچین به‌صورت آزمایشی کار خود را شروع می‌کند. در فاز اجرایی و عملیاتی کاربران این سامانه؛ یعنی شرکت‌های بزرگ و کوچک و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از این کیف پول مبتنی بر بلاکچین برای پرداخت کارمزدهای داخل سیستم مانند کارمزدهای برات استفاده کنند.»

 

امیدواریم قانون‌گذاری به توسعه این سامانه کمک کند

او درباره توسعه کار با کمک نهادهای قانون‌گذار اضافه کرد: «با کمک نهادهای قانون‌گذار امیدواریم قانون‌گذاری‌های لازم صورت پذیرفته تا این ابزار در موارد دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد.»

باقری ادامه داد: «این رونمایی با محوریت استان‌ها صورت گرفته و به‌صورت ویدئوکنفرانس برای شهرک‌های صنعتی تمام استان‌های کشور انجام می‌شود. هدف این پروژه در میان‌مدت پوشش 20 هزار بنگاه از بنگاه‌های اقتصادی فعال کشور است.»

او با بیان اینکه از سال 1396 راه‌اندازی این سامانه را با سازمان صنایع کوچک شروع کردیم، گفت: «در حال حاضر به‌دنبال توسعه این سامانه هستیم. با استفاده از این سامانه بنگاه‌های کشور با تکیه بر ضمانت‌نامه‌هایی که صندوق‌های حمایتی صادر می‌کنند، امکان انجام معاملات اعتباری را دارند؛ یعنی در فضای تجارت که دو نفر نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند، این پلتفرم نقش اعتمادسازی را بین مشتری و خریدار به عهده دارد. این اعتبار بر اساس برات الکترونیک مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین جابه‌جا می‌شود. در واقع برات فیزیکی که در سیستم وجود داشت، به‌صورت الکترونیک درآمده و با امضای دیجیتال تجهیز شده است. به این ترتیب احراز هویت قوی‌تری به وجود می‌آید و امکان جعل از بین می‌رود.»

 

برات الکترونیک شفاف‌سازی را کامل می‌کند

باقری در توضیح برات‌های این سامانه گفت: «با توجه به یکپارچه‌سازی شبکه لجستیک با زیرساخت‌های پلتفرم در صورت تمایل شبکه بانکی به خرید دین برات‌های صادره، می‌تواند با استفاده از این سامانه احراز هویت کند که معامله بین خریدار و فروشنده در چه زمانی انجام شده، حمل کالا به چه صورتی بوده، بازرسی‌ها به چه ترتیبی انجام شده و مواردی از این قبیل. با این سامانه کل شروط مبتنی بر قرارداد را روی قرارداد هوشمند پیاده‌سازی می‌کنیم که بتواند مبنای قابل وفاقی برای همه به وجود آورد که غیرقابل جعل است.»

او درباره توسعه این سامانه در آینده گفت: «امیدواریم با کمک شبکه بانکی این سامانه را به ابزاری توسعه‌یافته برای پذیرش در اکوسیستم شبکه بانکی، صنایع کوچک و بزرگ، صندوق‌های حمایتی، نقطه‌هایی که تضامین را برقرار می‌کنند و بیمه‌های اعتباری توسعه دهیم و به‌عنوان ابزاری برای مبادله به کمک نهادهای مشابه در کشورهای دیگر مانند اتاق بازرگانی کشورهای مختلف و پایه‌های تجارت حساب‌باز در خارج از کشور از آن استفاده کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.