راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ‌ها و دولت الکترونیک مهمان‌های ویژه الکامپ

نمایشگاهی که از امروز گشایش‌یافته، قرار است چالش‌های اکوسیستم استارت‌آپی را به بحث گذاشته و قابلیت‌های جدید دولت الکترونیک را نمایش دهد.

به گزارش همشهری، بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ امروز از ساعت 10 صبح در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار می‌کند. وزیر ارتباطات، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از مهمان‌های ویژه روز اول این برنامه هستند که قرار است تا 9 مرداد در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شود.

استارت‌آپ‌ها و دولت الکترونیک امسال در الکامپ بیشتر از گذشته موردتوجه قرارگرفته‌اند و قرار است برنامه‌های ویژه‌ای با موضوعات مربوط به آن‌ها اجرا شود.

استارت‌آپ‌ها در الکامپ

  • حجم زیرپوشش: 7000 مترمربع
  • رشد تعداد استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده: 35 درصد
  • رشد فضای اختصاص‌یافته به استارت‌آپ‌ها: 108 درصد

رضا حیدری، مدیر اجرایی الکامپ از رویکردهای جدید نمایشگاه امسال نسبت به کسب‌وکارهای نوپا گفته او همچنین تأکید می‌کند: «در شرایط بد اقتصادی که پیش‌آمده، شرکت‌ها امیدوار هستند با استفاده از الکامپ بازارهای جدیدی برای خودشان باز کنند.»

امسال بخشی از نیازهای نمایشگاه ازجمله خدمات فیلم‌برداری، زیرساختی وغیره توسط خود استارت‌آپ‌ها فراهم‌شده و به‌صورت تهاتری با آن‌ها رفتار می‌شود تا هزینه‌شان برای شرکت در نمایشگاه کمتر باشد و درعین‌حال، بتوانند قابلیت‌هایشان را بهتر به نمایش بگذارند.

امسال 3 بخش جدید برای استارت‌آپ‌ها نیز در نظر گرفته‌شده است:

  1. الکام تاکس: این بخش با حمایت سازمان نظام صنفی برگزارشده و قرار است افراد شناخته‌شده در حوزه کسب‌وکارهای نوپا در آن درباره دغدغه‌های روز اکوسیستم کشور بحث کنند. هرکسی که درباره موضوع‌های مطرح‌شده دیدگاهی داشته باشد، می‌تواند آن را مطرح کرده یا از تجربه‌هایش بگوید. به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها یکی از ویژگی‌های اکوسیستم استارت‌آپی در هر کشوری است.
  2. الکام ترندز: این بخش به استارت‌آپ‌هایی می‌پردازد که بیشتر در حوزه‌های فناوری واردشده‌اند؛ به‌خصوص هوش مصنوعی، ابر داده‌ها (Big Data)، رباتیک، شهر هوشمند و پردازش موازی از موضوع‌هایی هستند که در این بخش موردتوجه قرار می‌گیرند.
  3. الکام استارز: این بخش برای تعامل استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌شده است. استارت‌آپ‌های خارجی نیز امسال در این بخش حضور دارند و شیوه چینش آن‌ها طوری است که استارت‌آپ‌ها از تمام کشورها و انواع سرمایه‌گذاران بتوانند همدیگر را در یک فضا ملاقات کنند.

 

نمایش تحول در دولت الکترونیک

در الکامپ امسال قرار است بخش مهمی از خدمات دولت الکترونیک به نمایش عمومی دربیاید. بنابر آماری که رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بازگو کرده، امسال 41 دستگاه دولتی که بیشتر از 341 خدمت دولتی را به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌کنند در این نمایشگاه حضور دارند.

در این نمایشگاه سازمان‌های دولتی که قرار است خدماتشان را به‌صورت الکترونیکی با اپلیکیشن موبایل، از طریق سایت یا غیره به مشترکان ارائه کنند، ‌ محصول‌هایشان را به نمایش بگذارند.

ازجمله این محصولات می‌توان به اپلیکیشن «دولت همراه» اشاره کرد که از طریق آن می‌توان بخش‌های زیادی از استعلام‌های اداره‌های دولتی را به‌وسیله آن انجام داد و به‌مرور باعث کوتاه‌تر شدن پروسه در اداره‌های دولتی می‌شود. به‌جز این‌ها، در دولت الکترونیک همه‌چیز به‌صورت شفاف ارائه و امکان استفاده از رانت کمتر می‌شود.

رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران دراین‌باره می‌گوید: «با معرفی آپ دولت همراه به دستگاه‌ها، تلاش داریم آن‌ها را به این حوزه راغب کنیم، زیرا افراد به‌آسانی می‌توانند وارد دولت همراه شده و همه خدمات را دریافت کنند، به‌طوری‌که با نصب اپلیکیشن با یک‌بار ورود با روش‌های مختلف احراز هویت می‌شوند و دیگر نیازی نیست با یوزرهای مختلف پسوردهای متعدد دریافت کنند.»

 

الکترونیکی‌های دولتی

کدام ارگان‌ها در دولت الکترونیک بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند؟

  • سازمان برنامه‌وبودجه: 20 خدمت
  • سازمان بورس و اوراق بهادار: 16 خدمت
  • وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی: 15 خدمت
  • شهرداری: 15 خدمت
  • گمرک: 13 خدمت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.