راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با لکس گرینسیل و استارت‌آپ تک‌شاخ 2 میلیارد دلاری‌اش در استرالیا آشنا شوید

گرینسیل، شرکتی است که در حوزه‌ی تامین مالی زنجیره‌ی تامین (SCF) فعالیت می‌کند و در منطقه‌ی کوئینزلند استرالیا واقع شده است. این شرکت پس از تزریق سرمایه‌ی 336 میلیون دلاری، توسط جنرال آتلانتیک (General Atlantic)، به جدیدترین تک‌شاخ بیش از 1 میلیارد دلاری کشور تبدیل شده است. کشور استرالیا، نام گرینسیل را در تازه‌ترین فهرست ثروتمندان خود جای داده است.

گرینسیل در سال 2011 و در شهر لندن تأسیس شد. مؤسس آن، لکس گرینسیل (Lex Greensill)، کشاورز 41 ساله از اهالی بندابرگ (Bundaberg) استرالیا است. فعالیت اساسی این شرکت، فراهم کردن سرمایه‌ی در گردش برای صنایع مختلف (از مخابرات گرفته تا شرکت‌های تولیدی) است. ارزش سرمایه‌ی در گردش، بر پایه‌ی فاکتورها و صورتحساب‌های هر صنعت، تعیین می‌شود و مزایای دریافت آن عبارت‌اند از: افزایش سرعت در تکمیل کار و عدم نیاز به کاهش مهلت پرداخت قسط توسط خریداران.

گرینسیل در ابتدا یک شرکت خودکفا بوده و سرمایه‌ی خود را از طریق خانواده و دوستانش تأمین می‌کرده است. سرمایه‌گذاری اخیر جنرال آتلانتیک، اولین تجربه‌ی جذب سرمایه‌ی این شرکت محسوب می‌شود و ارزش آن را به 1.64 میلیارد دلار آمریکا رسانده است. آقای گرینسیل و برادرش پیتر، که مزرعه‌ی خانوادگی نیشکر و سیب‌زمینی شیرین را در بندابرگ اداره می‌کردند، اکنون به افرادی میلیاردر تبدیل‌شده‌اند.

آقای گرینسیل در گفتگو با استریلین فایننشیال ریویو (Australian Financial Review)، گفت: «بهره‌وری ما در این کسب‌وکار به شکل فوق‌العاده‌ای بالاست. ما خودمان را وقف رشد و توسعه‌ی کارمان کرده‌ایم.»

او افزود: «این شرکت به طور عمده توسط من و کارکنانم اداره می‌شود و من با افتخار اعلام می‌کنم که تعداد زیادی از کارکنان ما، با فعالیت در این شرکت، میلیونر شده‌اند.»

ما اصلاً به فکر جذب سرمایه نبودیم. جنرال آتلانتیک به ما نزدیک شد. آن‌ها درزمینه‌ی بازارهای چندگانه، صاحب تجربه و قدرت هستند و سرمایه و تخصص بالایی دارند. از آنجایی‌که شرکت ما قصد رشد و توسعه در بازارهای چندگانه را دارد، از فرصت استفاده کرده و تزریق سرمایه را انجام دادیم. ولی هیچ برنامه‌ی دیگری برای جذب سرمایه و یا عرضه‌ی اولیه‌ی سهام نداریم.

چین، هند، برزیل و آفریقا، نمونه‌ای از بازارهای بزرگی هستند که گرینسیل، سهم کوچکی از آن‌ها را دارد. جنرال آتلانتیک، پس از سرمایه‌گذاری در گرینسیل، سهم کوچکی از این شرکت را به خود اختصاص داده و امکان رشد سریع در این بازارهای عمده را برای کسب‌وکار گرینسیل فراهم کرده است.

لکس گرینسل

از بندابرگ تا لندن

آقای گرینسیل در مزرعه‌ای خانوادگی بزرگ شد. او بعد از تمام کردن دوران دبیرستان، به شکل تمام‌وقت در یک شرکت حقوقی مشغول به کار شد. وی پس از اتمام دوره‌ی وکالت خود و هم‌زمان با جنبش دات کام، وارد همکاری با تعدادی از استارت‌آپ‌های سیدنی شد. یکی از این استارت‌آپ‌ها در حوزه‌ی تأمین مالی زنجیره‌ی تأمین فعالیت می‌کرد.

این کسب‌وکارها در انتها با شکست مواجه شدند و آقای گرینسیل در استارت‌آپ‌های دیگری مشغول به فعالیت شد. او به لندن رفت و کسب‌وکار تأمین مالی زنجیره‌ی تأمین مورگان استنلی (Morgan Stanley) را شروع کرد. استخدام در سیتی‌بانک (Citibank) در دوران بحران مالی جهانی و نائل شدن به مقام مدیر عامل تأمین مالی زنجیره‌ی تأمین اروپا، خاورمیانه و آفریقا، قسمتی از لیست فعالیت‌های آقای گرینسیل هستند.

آقای گرینسیل، سمت مشاور را برای نخست‌وزیر سابق بریتانیا، دیوید کامرون، و رئیس‌جمهور ایالات متحده، باراک اوباما نیز به عهده داشته است. سرانجام او اعلام کرد که از توانایی بانک‌های بزرگ در پذیرش سریع تکنولوژی‌های جدید، ناامید شده است و تصمیم دارد که شرکت خودش را راه‌اندازی کند.

او در همین باره، عنوان کرد: «قسمت اعظمی از بازار، از خدمات بانک‌های بزرگ محروم مانده است. بانک‌ها نمی‌توانند با سرعت لازم، تکنولوژی جدید را بپذیرند، بنابراین فرصت‌های بزرگی در بیرون از آن‌ها وجود دارد.»

«مدل کسب‌وکار ما، کار کردن در مقیاس صنعتی است. دسترسی عالی به بانک گرینسیل (در آلمان)، همکاری مالی با بازار سرمایه استرالیا و 56 شرکت که از خدمات ما استفاده می‌کنند، فرصت‌هایی هستند که از آن بهره می‌بریم.»

«کل زمان ثبت‌نام آنلاین، کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد و تنها کاری که باید انجام شود، قبول کردن شرایط قانونی و کلیک کردن است. ما با تکنولوژی مالی و بازارهای سرمایه پیوند می‌بندیم و آن‌ها را صادرکنندگان بزرگ خود در اروپا می‌دانیم. ما در کنار هم می‌توانیم به سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سرمایه‌گذاری مشتریانمان دسترسی پیدا کرده و اعتبار مناسب با هر کدام را ارائه کنیم.»

من ذاتا یک کشاورز هستم

سرعت رشد سالانه‌ی گرینسیل، حدود 300 درصد است. این شرکت در سال 2017، مبلغ 800 میلیون دلار آمریکا را برای سرمایه‌ی در گردش کسب‌وکارهای استرالیایی تأمین کرد و این میزان در شش‌ماهه‌ی اول سال 2018، به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است.

این شرکت در سال 2017، 115.9 میلیون دلار آمریکا درآمد داشت و از این مقدار، 32.9 میلیون دلار آمریکا، سود کرد.

آقای گرینسیل اظهار داشت: «ما خودمان را آمازون دنیای سرمایه‌‌گذاری می‌دانیم… ما یک مسیر طولانی را طی کرده‌ایم، ولی بازاری که در آن فعالیت می‌کنیم، بسیار بزرگ است.»

«سهم ما در بازاری که پتانسیل دریافت سرمایه‌ی 3.5 تریلیون دلار آمریکائی دارد، 0.4 درصد است. هدف ما این است که سهم خود را در این بازار افزایش دهیم.»

پیتر گرینسل

پیتر، برادر آقای گرینسیل، عضو هیئت‌مدیره‌ی شرکت است، ولی کسب‌وکار کشاورزی خانوادگی را نیز اداره می‌کند.

باوجود آن‌که شرکت گرینسیل در بریتانیا تأسیس شده، ولی به نام بندابرگ ثبت شده است و آقای گرینسیل که عنوان فرماندهِ رتبهٔ امپراتوری بریتانیا را در سال گذشته به خودش اختصاص داد، هیچ تصمیمی برای تغییر آن ندارد.

او گفته است: « بندابرگ خانه‌ی من است. من از آنجا آمده‌ام و در سال گذشته، هشت بار با همسرم به آ‌نجا مسافرت کرده‌ام. ما هرگز به فکر تغییر دادن ریشه‌های خودمان نبوده‌ایم.»

« من قلبا، یک کشاورز هستم و خودم را یک شخصیت حقوقی مهم نمی‌دانم. هر زمانی که در خانه باشم، سوار تراکتور می‌شوم و خودم را با آن سرگرم می‌کنم.»

منبع: Afr

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.