راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علیرضا دلیری: توسعه ارز رمزنگاری‌شده در دستور کار معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفته است

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه تا 5 سال آینده 50 درصد معاملات دنیا با ارز رمزنگاری‌شده انجام می‌شود،‌ گفت: «ارز رمزنگاری‌شده بستری برای انتقال وجه به شمار می‌رود، ازاین‌رو این زمینه در دستور کار معاونت علمی قرارگرفته است.»

به گزارش ایسنا، علیرضا دلیری با اشاره به اهمیت ارز رمزنگاری‌شده افزود: «اعتقاددارم باید بستر استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور ایجاد شود؛ همان‌طور که در دنیا نیز بستر بلاکچین (Blockchain) در حال شکل‌گیری است و بسیاری از کشورهای جهان نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.»

او با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط کشور باید به این موضوع ورود کنیم، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر تعداد زیادی شرکت در کشور وجود دارد که می‌توانند ارز داخلی تولید کنند؛ ولی باید نواقص و ایرادات آن نیز رفع شود.»

 

واردکردن ارز رمزنگاری‌شده داخلی در عرصه معاملات در دستور کار معاونت

دلیری با تأکید بر اینکه ما در معاونت علمی به دنبال توسعه ارز رمزنگاری‌شده هستیم، اظهار کرد: «بر این اساس در تلاش هستیم تا از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، زمینه کاربردی کردن ارز رمزنگاری‌شده را در کشور فراهم کنیم.»

او واردکردن ارز رمزنگاری‌شده داخلی در عرصه معاملات را از برنامه‌های معاونت علمی بیان کرد. معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ارز رمزنگاری‌شده در کشور، ادامه داد: «این ارز رمزنگاری‌شده جابه‌جایی و انتقال پول را در هر نقطه از دنیا سهل می‌کند، ضمن آنکه در شرایط تحریم به ما در این زمینه کمک می‌کند.»

دلیری ارز رمزنگاری‌شده را نوعی بستر انتقال وجه در دنیا معرفی کرد و افزود: «لازم است ما با هر فناوری که در دنیا عرضه شد، با ملاحظات داخل کشور با آن‌ها همراهی کنیم و اگر این امر اتفاق نیفتاد، ممکن است ما عقب بمانیم.»

 

انجام 50 درصد معاملات دنیا با ارز رمزنگاری‌شده تا 5 سال آینده

او با اشاره به گفته‌های یکی از مسئولان لوکزامبورگ، خاطرنشان کرد: «بر اساس پیش‌بینی‌ها تا 5 سال آینده 50 درصد معاملات دنیا با ارز رمزنگاری‌شده انجام می‌شود و اگر این امر اتفاق بیفتد، ما از حرکت جهانی عقب می‌مانیم.»

ارز رمزنگاری‌شده، پول صد در صد مجازی است و برخلاف تقریباً تمامی پول‌های دیگر در جهان، هیچ حکومتی روی ارز رمزنگاری‌شده نظارت و کنترل ندارد. ارز رمزنگاری‌شده که فرد مالک آن است، در کامپیوتر ذخیره می‌شوند و می‌توان این ارزهای رمزنگاری‌شده را فروخت و در قبال آن یورو یا ریال دریافت کرد.

ارزهای رمزنگاری‌شده از فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند و به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهند. اکثر ارزهای رمزنگاری‌شده روی پایگاه داده توزیع‌شده‌ای به نام بلاکچین اجرا می‌شوند.

ارز رمزنگاری‌شده در سال 2009 باعرضه بیت‌کوین توسط شخص یا گروهی بانام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) معرفی شد و بعدازآن با حضور پررنگ کوین‌ها، موج جدید در حوزه بسیار جوان ارزهای رمزنگاری‌شده شکل گرفت که تمام مفاهیم و قوانین دنیای مبادلات دیجیتال و در پی آن دنیای تجارت را تحت تأثیر خود قرار داده است. ازجمله ارزهای رمزنگاری‌شده مشهور می‌توان به بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و لایت‌کوین اشاره کرد.

ارزهای رمزنگاری‌شده به‌منظور امنیت و ناشناس بودن ساخته‌شده‌اند؛ ازاین‌رو تقلب در تراکنش‌های ارزهای رمزنگاری‌شده جایگاهی ندارد. کسی مالک آن‌ها نیست و کسی نمی‌تواند آن‌ها را متوقف یا هک کند. این ارزها غیرمتمرکز هستند و واسطه‌ها را حذف می‌کنند. این‌رو این نوع ارزها از محبوبیت‌هایی در دنیا برخوردار هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.