راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۱۱ استارت‌آپ بلاکچین که در سال ۲۰۱۸ باید حواس‌تان به آن‌ها باشد

هر یک ازاین ۱۱ استارت‌آپ بلاکچین در سال ۲۰۱۸ برای حل یکی از مشکلات دنیا به وجود آمده‌اند؛ خواه مسائل انسان دوستانه باشد یا بخش خصوصی.

انتظار می‌رود صنعت بلاکچین علی‌رغم نوظهور بودن، تاسال ۲۰۲۴ تا ۲۰ میلیارد دلار رشد کند. چیزی که این رقم نشان نمی‌دهد، ارزش کلی بازار ارزهای رمزنگاری‌شده است که به‌تازگی از مرز ۷۰۰ میلیارد دلار هم گذشت. ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان یک گروه دارایی (asset class) معمولاً روی شالوده بلاکچین و با استفاده از یک دفترکل توزیع یافته (distributed ledger) ساخته می‌شوند.

تشخیص قدرت این ۱۱ استارت‌آپ بلاکچین در سال ۲۰۱۸ اهمیت زیادی دارد. اکثر صنایع به ارتقاء امنیت، ایمنی و شفافیت و حذف واسطه‌ها و ناکارآمدی‌ها که ارمغان بلاکچین است نیاز دارند و بلاکچین با دایره کاربرد وسیع خود جهان را متحول خواهد کرد.

۱) الاستوس (Elastos)

الاستوس به‌عنوان یک شرکت نسل سوم بلاکچین در سال ۲۰۰۰ در چین تأسیس شد و این امر هم‌زمان با تأسیس نئو (NEO) و بیت‌مِین (Bitmain) بود. با بیش از ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ خط کد و بلاکچین اختصاصی، الاستوس در حال ساختن یک سیستم‌عامل جدید است تا به‌وسیله‌ی آن محتوای دیجیتال را کمیاب، قابل‌شناسایی و قابل معامله کند. پلتفرم الاستوس کاربردهای غیرمتمرکزی (Dapps) را هدف قرار داده که روی شبکه همتابه‎همتا بدون کنترل مرکزی اجرا می‌شوند. این استارت‌آپ بلاکچین در سال ۲۰۱۸ انقلابی در چگونگی دسترسی ما به فیلم، عکس و محتوای دیجیتال خواهد بود.

الاستوس (Elastos)

۲) یوبیکیوکوین (UBIQUICOIN)

یوبیکیوکوین یک ارز جهانی جدید برای همه است. صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی، ملیت یا درآمد. با پشتیبانی یک ضمانت مالی، یوبیکیوکوین یک اکوسیستم دو-کوینی دارد تا اثر نوسان را خنثی کند. کوین تراکنشی (Transaction Coin) به ثبات رسانده شده و برای انجام تراکنش‌ها و کوین تکاملی (Progressive Coin) برای سرمایه‌گذاری به کار خواهد رفت. این اکوسیستم ضمن ایجاد امکان اشتراک‌گذاری درآمد بین سرمایه‌گذاران، به‌صورت جدی برای ارائه دسترسی، پیشکاری (agency) و شفافیت به مصرف‌کنندگان بدون بانک (unbanked) در سراسر جهان تلاش خواهد کرد.

یوبیکیوکوین (UBIQUICOIN)

۳) آئودیت‌چِین (Auditchain)

آئودیت‌چِین اولین اکوسیستم غیرمتمرکز حسابداری، حسابرسی و گزارش دهی بلادرنگ برای شرکت‌ها و آمار توکن (token) است. با تیمی درجه‌یک در مقیاس جهانی آئودیت‌چِین عضو بنیان‌گذار اتحادیه «اکوسیستم پروتکل غیرمتمرکز و پیوسته حسابرسی و گزارش دهی» (DCARPE) هم هست. این اتحادیه غیرانتفاعی برای گردآوردن اعضا از میان جامعه سرمایه‌گذاران، حسابداران، حسابرسان، فعالان حقوقی و گزارش مالی طراحی‌شده است. با خلق یک پروتکل گزارش دهی بلادرنگ، آئودیت‌چِین روی کاغذ می‌تواند جلوی کلاه‌برداری بایستد و وقوع بحران مالی جهانی بعدی را خنثی کند.

آئودیت‌چِین (Auditchain)

۴) اکسول‌کوین (ExsulCoin)

اکسول‌کوین از فناوری بلاکچین برای حل مشکل جهانی پناهندگان استفاده می‌کند. پلتفرم اکسو‌ل‌چِین (ExsulChain) امکان رأی دادن به پروژه‌های مرتبط با پناهندگان و سرمایه‌گذاری در آن‌ها را برای دارندگان اکسول‌کوین فراهم می‌سازد. همچنین با الصاق سابقه خوش‌نامی کاربران به هویت آن‌ها، تعاملات و تراکنش‌های قابل‌اعتماد را ممکن خواهد کرد. این‌همه توسط فناوری بلاکچین ممکن شده و موجب ایجاد فرصت‌ها، آموزش و راه‌حل‌هایی برای پناهندگان در سراسر جهان خواهد شد.

اکسول‌کوین (ExsulCoin)

۵) پیورگُلد (Puregold)

پیورگُلد اولین درگاه پرداخت (PG_PAY) است که از یک ارز رمزنگاری‌شده با پشتوانه طلا بهره می‌برد. پیورگُلد در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و با گسترش مبادلات الکترونیکی روی بلاکچین اتریوم، یک شبکه ارز رمزنگاری‌شده با پشتوانه طلا ایجاد کرد. کار آن‌ها شامل دستگاه‌های خودپرداز طلا، پایانه‌های پرداخت و راهکارهای تراکنش موبایلی هم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

پیورگُلد (Puregold)

۶) فارماتراست (FarmaTrust)

فارماتراست از فناوری بلاکچین برای حل مشکل جهانی داروهای تقلبی که یک بازار ۲۰۰ میلیارد دلاری است، بهره‌برداری می‌کند.

با استفاده از سوابق غیرقابل تغییر و ردیابی دارو از مبدأ تولید تا نقطه مصرف فارماتراست خواهد توانست باعث نجات زندگی افراد شده و ناکارآمدی‌های صنعت دارو را از میان بردارد.

این استارت‌آپ بلاکچین در سال ۲۰۱۸، به‌عنوان یک پلتفرم نظارتی آگنوستیک، با استفاده از هوش مصنوعی، بلاکچین و بزرگ داده (big data) به یاری تمام ذینفعان صنعت دارو آمده و جان میلیون‌ها نفر را نجات خواهد داد.

فارماتراست (FarmaTrust)

۷) جوی توکن (JoyToken)

جوی‌توکن پلتفرمی بر اساس بلاک‌چین است که زیرساخت یک اکوسیستم قمار بدون اعتماد (trustless) را تشکیل می‌دهد و در آن برای پاداش دادن به برنامه‌نویسان بازی‌های جدید و تضمین امنیت سوابق و حسابرسی تراکنش‌ها از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

هدف بزرگ‌تر این استارت‌آپ بلاکچین در سال ۲۰۱۸ خلق موقعیت‌های کارآفرینی برای برنامه‌نویسان بازی‌ها از طریق مرتبط کردن آن‌ها با گروه‌های بزرگ مخاطب و نتیجتاً رشد صنعت بازی‌سازی است. در میان اعضای این گروه مدیران سابق پوکر استارز (PokerStars) و بِت ۳۶۵ (Bet365) هم به چشم می‌خورند.

جوی توکن (JoyToken)

۸) کوین‌لایون (CoinLION)

کوین‌لایون در حال ساختن یک صرافی و مرکز مبادله ارزهای رمزنگاری‌شده است. تمرکز این استارت‌آپ بلاکچین در سال ۲۰۱۸ بر روی به اشتراک‌گذاری اطلاعات، مدیریت ریسک و مدیریت پورتفولیوها است. کاربران با به اشتراک‌گذاری راهبردهای معاملاتی خود و آموزش دیگران پاداش می‌گیرند. علاوه بر این برای اولین بار مبادله کنندگان خواهند توانست با یک کلیک اجرای چندین معامله ارزهای رمزنگاری‌شده را کلید بزنند.

متمرکز شدن کوین‌لایون روی تعاملات میان کاربران، این پلتفرم را به یک انتخاب محتمل برای موج جدید معامله‌کنندگان در سال ۲۰۱۸ تبدیل خواهد کرد.

کوین‌لایون (CoinLION)

۹) اسپارکل‌کوین (Sparkle Coin)

اسپارکل‌کوین بخشی از یک اکوسیستم متشکل از سه شرکت فعال درزمینه ارز، مبادله و فروشگاه اینترنتی است که بر روی قدرت ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان مکانیسمی برای تراکنش در جهان واقعی تمرکز دارد.

با مرتبط کردن کسب‌وکارهای بنگاه‌به‌بنگاه و بنگاه‌به‌مشتری موجود به‌وسیله فناوری بلاک‌چین، اسپارکل‌کوین در حال بهبود میزان مقبولیت جهانی ارزهای رمزنگاری‌شده و پل زدن روی شکاف بین شرکت‌های سنتی و ارزهای رمزنگاری‌شده است.

آن‌ها همچنین اولین عرضه اولیه (ICO) هستند که توکن دورقمی داشته و در فردای روز عرضه قابل معامله خواهند بود.

۱۰) می‌وو (MEVU)

می‌وو برای تسهیل شرط‌بندی همتابه‌همتا با استفاده از قراردادهای هوشمند، روی بلاکچین اترویم ساخته‌شده است.

بلاکچین تضمین می‌کند در طی یک رویداد تمام شرط‌ها قفل‌شده، امن و صحیح حفظ‌شده باشند. بازی‌کنندگان می‌توانند موضوع شرط‌بندی و نسبت‌های بردوباخت را خودشان تعیین کنند که این امر منجر به شفافیت تراکنش‌ها خواهد شد. یک جنبه جذاب این استارت‌آپ بلاکچین آن است که افراد می‌توانند بدون نیاز به‌واسطه‌ روی هر چیزی که بخواهند شرط‌بندی کنند.

می‌وو (MEVU)

۱۱) ریپو-اکس (RepuX)

ریپو-اکس یک فریم‌ورک لایه پروتکل است که روی آن می‌توان به خلق و مبادله انواع مختلف داده‌های غیرقابل تغییر میان افراد و شرکت‌های گردآورنده، برنامه‌نویسان و کاربران پرداخت.

این مدل بازار به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اجازه می‌دهد داده‌های ناشناس را در قبال توکن‌های ریپو-اکس به فروش برسانند. برنامه نویسان با خرید این داده‌ها خواهند توانست از آن‌ها برای بهبود الگوریتم‌های آموزش ماشین استفاده کرده و محصول خود را برای کاربردهای هوشمند به کسب‌وکارها بفروشند.

ریپو-اکس (RepuX)

منبع: Medium

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.