راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور گسترده صرافی‌های ارز رمزنگاری‌شده در لیگ جزیره به‌عنوان اسپانسر تیم‌ها

شرکت‌های بزرگ ارز رمزنگاری‌شده، بعد از ایجاد محدودیت تبلیغاتی از طرف سایت‌هایی مثل گوگل و فیس‌بوک، برای تبلیغات سراغ بستن قرارداد با باشگاه‌های ورزشی رفتند. CoinDeal که یک صرافی ارز رمزنگاری‌شده لهستانی است، هفتهٔ گذشته با باشگاه تازه لیگ برتری شدهٔ ولورهمپتون واندررز، قرارداد اسپانسرینگ پیراهن امضا کرد.

به گزارش زومیت، باشگاه آرسنال نیز در ژانویهٔ همین سال قرارداد مشابهی را بسته بود. سانی ساین، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی ون هاوک اسپورتس، دراین‌باره می‌گوید: «این برنامه قطعاً در حال اجرایی شدن است، حتی همین‌الان هم چند باشگاه قرارداد تبلیغاتی ارز رمزنگاری‌شده دارند و به عقیدهٔ من تعداد آن‌ها در آینده بیش‌تر خواهد شد.»

ساین درزمینهٔ معاملات خارجی، ۱۰ سال در کمپانی LMAX مشغول به کار بود و در اوایل امسال، از این شرکت جدا شد تا ون هاوک، شرکتی فعال در بازاریابی ورزشی درزمینهٔ معاملات خارجی و ارز رمزنگاری‌شده، راه‌اندازی کند. به گفتهٔ او وضعیتی که ارز رمزنگاری‌شده هم‌اکنون در محدودیت تبلیغات دارد، مشابه وضعی است که معاملات خارجی ۱۰ سال گذشته، هنگام بحران مالی، در برابر قوانین سخت‌گیرانهٔ مصوب داشتند.

با این‌که هنوز در بیش‌تر نقاط جهان تبلیغات ارز رمزنگاری‌شده قوانین خاصی ندارد، اما خیلی از سایت‌های بزرگ و معتبر بعد از چند کلاه‌برداری پرسروصدا، این تبلیغات را ممنوع یا آن‌ها را بسیار محدود کردند. گوگل و فیس‌بوک قوانین خود را سخت‌گیرانه‌تر کردند و سایت ردیت نیز از سال ۲۰۱۶ به‌طور کامل مانع این تبلیغات شده است. به همین دلیل شرکت‌های ارز رمزنگاری‌شده توجه خود را به ورزش که محبوبیت و بینندگان بالایی دارند، اختصاص داده‌اند.

این کمپانی‌ها در چند سال گذشته، از پروژه‌هایی که اغلب چیزی بیش‌تر از یک مقالهٔ پاورپوینتی نبوده، سودهای میلیارد دلاری به دست آورده‌اند. موفقیت این پروژه‌ها به استقبال از توکن‌ها یا سکه‌هایی که این شرکت‌ها در آینده قرار است، بسازند بستگی دارد، به همین دلیل است که داشتن دنبال کننده‌ها و مشتریان زیاد برای این شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

فوتبال به دلیل داشتن هواداران جهانی، میان این شرکت‌ها محبوب است؛ لیگ برتر انگلیس در ۲۱۲ محدودهٔ جهان پوشش داده می‌شود و بر اساس گزارش‌ها بینندگان آن به ۴.۷ میلیارد نفر می‌رسد. باشگاه‌ها هم مشتاق سهیم شدن در ثروت ارز رمزنگاری‌شده هستند، چراکه مدیران باشگاه‌ها، این بخش را راه جدیدی برای کسب درآمد قانونی می‌بینند.

همان‌طور که باشگاهی مانند منچستریونایتد، شرکای متعددی در زمینه‌های مختلف، از کارت‌های اعتباری گرفته تا تراکتورها دارد، اکنون می‌تواند توکن یا ارز رمزنگاری‌شده مخصوص خود را نیز داشته باشد.

به گفتهٔ ساین، آن‌ها هم‌اکنون در حال مذاکره با ۷۰ درصد باشگاه‌های لیگ برتری، تیم‌های فرمول یک و فرمول ای هستند، مؤسساتی که به‌طور فعال به دنبال قراردادهای تبلیغاتی هستند. همچنین مستقیماً با مدیر برنامه‌های بازیکنان در ارتباط‌اند تا آن‌ها را به‌عنوان سفیر این برند معرفی کنند. بازیکنان و باشگاه‌های بزرگ باوجود تمایل به همکاری با شرکت‌های ارز رمزنگاری‌شده، از ریسک آن نیز مطلع‌اند.

بازیکن تیم ملی آرژانتین، لیونل مسی، قراردادی برای تبلیغ تلفن بلاکچینی امضا کرده است؛ هافبک کلمبیایی، خامس رودریگز، هم ارز رمزنگاری‌شده خود را منتشر کرده و مهاجم بلژیکی، ادن هازارد، مشغول تبلیغ برای شرکت ارز رمزنگاری‌شده دیگری است؛ اما بااین‌حال، مدیرهای ورزشی پس از کلاه‌برداری‌های سال اخیر از ریسک بالای این بخش مطلع هستند.

برای مثال، فلوید میودر، بوکسور آمریکایی برای یک استارت به‌منظور انجام ایکو تبلیغات کرده بود که درنتیجه ۳۳ میلیون دلار به وجه از سرمایه‌گذاران جمع کرد؛ اما اوایل ۲۰۱۸، کمیسیون بورس و اوراق بهادار، دو نفر از افراد اصلی این شرکت را به کلاه‌برداری متهم کرد. ساین دراین‌باره می‌گوید: «واضح است که به دلیل طوفان کلاه‌برداری در اواخر سال ۲۰۱۷ ما باید سخت‌گیرتر و دقیق‌تر از قبل باشیم، خیلی از سهام‌داران ما نیز از ما می‌خواهند که معاملاتی که را که انجام داده‌اند را مستقیماً از خود شرکت‌های طرف قرارداد پیگیری کنیم. بااین‌حال صحبت‌هایی در پشت پرده‌در حال انجام است که نتایج آن را در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید؛ اما این بازار نیز، مثل هر بازار جدیدی به زمان نیاز دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.