راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جوزف استیگلیتز اقتصاددان برنده جایزه نوبل: پتک مقررات بر فرق بیت‌کوین فرو خواهد آمد!

طرفداران ارزهای رمزنگاری‌شده، مانند بیت‌کوین، می‌گویند پول دیجیتال و بلاکچین و دفترکل عمومی (Public Ledger) در قلب آن، زندگی روزانه ما را متحول خواهند کرد؛ از انجام تراکنش‌ها گرفته تا بهره‌برداری از اطلاعات شخصی. اما منتقدین در مورداستفاده از این دارایی مالی که هیچ نظارت و مرکز مدیریتی ندارد هشدار می‌دهند. جوزف استیگلیتز (Joseph Stiglitz)، اقتصاددان برنده‌ی جایزه نوبل و استاد دانشگاه کلمبیا (Columbia University)، جزو این منتقدان است.

اگرچه دفترکل تراکنش‌ها روی بلاکچین برای عموم در دسترس است، استیگلیتز معتقد است گمنامی بیت‌کوین در را برای شرکت‌های تبهکار باز می‌کند.

جوزف استیگلیتز ۷۰ ساله در مصاحبه با فایننشال نیوز (Financial News) گفت:

«شما نمی‌توانید برای خلق یک سیستم بانکداری شفاف، از روش پرداختی استفاده کنید که بر پایه محرمانگی بناشده است. اگر یک دریچه مانند بیت‌کوین باز شود، تبهکاران از همان دریچه عبور خواهند کرد و هیچ دولتی نمی‌تواند به چنین چیزی اجازه وقوع بدهد.»

اگرچه بازار ارزهای رمزنگاری‌شده در حال حاضر کوچک است، استیگلیتز می‌گوید در صورت رشد آن‌ها مسئولین به‌سرعت مقرراتی برای کنترل، وضع خواهند کرد.

«وقتی رشدش قابل‌توجه شد، آن‌ها پتک‌شان آماده خواهد بود.»

کمیسیون امنیت و تبادلات ایالات‌متحده شروع به بررسی بازار کرده‌اند و قانون‌گذاران در سراسر جهان در حال سیاست‌گذاری برای کنترل مبادلات ارزهای رمزنگاری‌شده هستند.

جوزف استیگلیتز می‌گوید وضع مقررات بیشتر برای بیت‌کوین آن را غیرقابل استفاده خواهد کرد.

استیگلیتز در ماه ژانویه به بلومبرگ (Bloomberg) گفت:

«من حس می‌کنم وقتی مقررات باعث محدود شدن پول‌شویی و انجام دیگر جرائم توسط بیت‌کوین شوند، دیگر‌ تقاضایی برای بیت‌کوین نخواهد بود. با محدود کردن سوءاستفاده‌ها توسط قوانین، بیت‌کوین متأثر از این محدودیت‌ها از بین خواهد رفت. چون بیت‌کوین به خاطر سوءاستفاده‌ها است که وجود دارد.»

برخی مؤسسات مالی با این دیدگاه مخالف‌اند. در ماه می گلدمن ساکس (Goldman Sachs) برنامه خود را برای افتتاح مرکز مبادله بیت‌کوین منتشو کرد که منجر به تبعیت دیگر بانک‌ها و اقدامات مشابه توسط آن‌ها شد. در ماه ژوئن، سرمایه‌گذاری آندریسن هورویتز (Andreessen Horowitz)، واقع در سیلیکون ولی کالیفرنیا، اعلام کرد بودجه بخصوصی را جداگانه برای ارزهای رمزنگاری‌شده اختصاص خواهد داد؛ و در ماه مارس بانک بارکلیز (Barclays) توافقی را امضا کرد که به‌موجب آن از کوین‌بیس (Coinbase)، یک از بزرگ‌ترین مراکز تبادل ارزهای رمزنگاری‌شده، پشتیبانی خواهد نمود.

دو نفر از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، تایلر (Tyler) و کمرون (Cameron)، در سخنانی که شاید برای سالمندان توهین‌آمیز باشد، در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) گفتند:

«فناوری چیزی است که شاید نسل مسن‌تر آن را درک نکنند.»

علاوه بر استیگلیتز غول‌های مالی مانند وارن بافت (Warren Buffett) و کریستین لاگارد (Christine Lagarde) و جیمی دایمن (Jamie Dimon) و بیل گیتس (Bill Gates) هم از بیت‌کوین انتقاد کرده‌اند.

جوزف استیگلیتز

قبل از این جوزف استیگلیتز اقدام ایالات‌متحده در انتقال تراکنش‌ها و پرداخت‌ها به سیستم‌های دیجیتال بازتر و شفاف‌تر را ستوده بود.

استیگلیتز در نشست سالانه ۲۰۱۷ انجمن جهانی اقتصاد (World Economic Forum) در داووس گفته بود:

«چهارچوب جهانی مشخصی برای اقدام علیه فساد و فرار و اجتناب مالیاتی وجود دارد. من اطمینان دارم کشورهایی مانند ایالات‌متحده می‌توانند و باید از ارزهای دیجیتال استفاده کنند تا بتوانیم توانایی شناسایی چنین فسادهایی را داشته باشیم. علی‌رغم وجود مشکلات مهمی مانند حریم خصوصی و امنیت سایبری قطعاً این کار فواید بزرگی خواهد داشت.»

اما منظور او بیت‌کوین نیست.

وی در مصاحبه با بلومبرگ گفت:

«من ترجیح می‌دهم به سمت سیستم‌های پرداخت الکترونیک برویم ولی برای این کار نیازی به بیت‌کوین نیست.»

منبع: CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.