راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دولت هند با درخواست بانک پاسارگاد برای تأسیس شعبه در بمبئی موافقت کرد

علیرغم اینکه چند هفته دیگر اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود دولت هند با درخواست بانک پاسارگاد ایران برای تأسیس شعبه در بمبئی را تائید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت اقتصاد هند به خزانه‌داری بانک مرکزی هند که مسئول کنترل سیاست‌های پولی و روپیه هند است، اعلام کرده است که با تائید درخواست بانک پاسارگاد برای تأسیس شعبه در هند مشکلی ندارد. در حالی درخواست بانک ایرانی تائید می‌شود که آمریکا قرار است تا چند هفته دیگر تحریم‌های ایران را اعمال کرده و از دیگر کشورها خواسته تا خرید نفت از ایران را به حداقل برسانند.

نخستین تحریم‌ها علیه ایران از روز 6 آگوست آغاز خواهد شد و دور دوم این تحریم‌ها از 4 نوامبر اجرایی می‌شود. فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند پیشتر به بانک مرکزی هند پیشنهاد داده بودند اجازه ورود بانک‌های ایرانی به هند را صادر کنند تا روابط تجاری بین دو کشور تسهیل شود.

در کنار تائید درخواست بانک ایرانی، بانک مرکزی هند اجازه تأسیس شعبه توسط دو بانک کره‌ای را نیز صادر کرده است. البته پس از تائید بانک مرکزی هند وزارتخانه‌های اقتصاد، بازرگانی و امور خارجه و کشور هند نیز باید با درخواست طرف ایرانی موافقت کنند تا مجوز به‌صورت نهایی در اختیار بانک قرار گیرد.

در سایه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هند به دنبال ایجاد دوباره مبادلات ارزی ریال روپیه برای واردات نفت از ایران خواهد بود.حضور یک بانک ایرانی در هند می‌تواند یک کانال مالی بسیار مناسبی را ایجاد کرده و به ایجاد جریان پول بین دو کشور منجر شود.

هند سالانه حجم بسیار بالایی از نفت را از ایران وارد می‌کند و با سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری بندر چابهار را توسعه بخشد. مبادلات ریال روپیه در دور قبلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای تداوم صادرات نفت ایران به هند توسط دو کشور اجرایی شد. در قالب این طرح، هند 55 درصد از پول واردات نفت از ایران را به یورو و مابقی آن را به روپیه به ایران پرداخت می‌کند.

منابع آگاه اعلام کردند: در حال حاضر دو بانک پاسارگاد و پارسیان درخواست تأسیس شعبه در هند را ارائه داده و بانک سامان نیز درخواست ایجاد یک نمایندگی در هند را ارائه دادند که البته تاکنون درخواست بانک پاسارگاد تائید شده و دو بانک دیگر هنوز منتظر تائید دولت هند هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.