راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه تکنولوژی تنگل محدودیت‌های بلاکچین را برطرف می‌کند؟

کلمه‌ی بلاکچین به گوش بسیاری از مردم آشناست. برای برخی از این افراد، این کلمه تنها یک عبارت نامفهوم است. در مقابل، تعدادی از اشخاص وجود دارند که به شکلی کامل، با مفهوم بلاکچین آشنا هستند. تکنولوژی بلاکچین، محدودیت‌هایی دارد که ما اصلا از آن آگاهی نداریم. در کنار بلاکچین، یک روش دیگر برای ذخیره‌ی داده‌ها به شکل غیرمتمرکز و مقاوم در برابر بدافزار وجود دارد. این روش، تنگل (Tangle) نامیده شده است. هدف از نگارش این مقاله، روشنگری در رابطه با تنگل، توصیف چگونگی کاربرد آن توسط پروژه‌ی آیوتا (IOTA) و مقایسه‌ی تکنولوژی بلاکچین در مقابل تنگل بوده است. تنگل، پدیده‌ی نوظهوری نیست، بلکه یک اصل ریاضی است و در بسیاری از موارد کاربردی، استفاده شده است.

محدودیت‌های تکنولوژی بلاکچین

بلاکچین دارای معایبی است که ارزش دارد بر روی آن‌ها تأمل کنیم. یکی از این مشکلات، مقیاس پذیری است. اگر یک جستجوی ساده با عنوان (مشکلات مقیاس پذیری در بلاکچین)  در اینترنت داشته باشید، با مقالات زیادی مواجه خواهید شد. در اواخر ماه ژوئن، که بازار آی‌سی‌او (ICO) در حال منفجر شدن بود، اتریم (Ethereum) با مشکلات بزرگی مواجه شد. تعداد انبوهی از مردم در حال سرمایه‌گذاری بر روی آی‌سواو بودند؛ در نتیجه، شبکه‌ی اتریم با مشکل تراکم روبرو شد. یک سرمایه‌گذار هیجان‌زده، کارمزد 2220 دلاری تراکنش را با هدف حفظ امنیت سرمایه‌اش در بات آی‌سی‌او (BAT ICO) پرداخت کرد. اینجاست که با مشکل دوم بلاکچین مواجه می‌شویم و آن، کارمزد بالای تراکنش‌هاست.

با رشد بلاکچین در طول زمان، لزوم بروز رسانی تراکنش‌های افزوده شده به دفتر کل، بیشتر خواهد شد و در نتیجه، گره‌ها به ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر و پهنای باند گسترده‌تری نیاز خواهند داشت (حجم افزایش می‌یابد).

با گذشت زمان، سرعت اینترنت افزایش می‌یابد و هزینه‌های ذخیره‌سازی کمتر می‌شوند؛ این در حالی است که بلاکچین برعکس است و می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. محدودیت‌های دیگر بلاکچین عبارت‌اند از: عدم امنیت داده‌ها (بسیاری از بلاکچین‌ها عمومی هستند) و تمرکز ناخواسته (به دلیل وجود ماینرها).

تنگل چیست؟

بلاکچین در مقابل تنگل
بلاکچین در مقابل تنگل

یک تنگل عبارت است از گراف بی‌دور جهت‌دار یا DAG. در حالت کلی می‌توان گفت: تنگل منجر به یک وب می‌شود که شامل گره‌های متصل به یکدیگر، از طریق لبه‌هاست. یک لبه عبارت است از اتصال بین گره‌ها با جهت خاص. امکان حرکت از جهت مخالف وجود ندارد. عبارت بی‌دور، به این معنی است که در هنگام حرکت از یک گره به گره دیگر از طریق لبه‌ها، امکان برخورد دوباره با گره یکسان وجود ندارد. به عبارت دیگر، حرکت غیر دایره‌ای است.

یکی از تفاوت‌های بلاکچین در مقابل تنگل مربوط به ساختار داده‌هاست. تنگل به جای افزودن پی‌درپی بلوک‌ها به زنجیره، از گراف بی‌دور جهت‌دار خود یا همان وب استفاده می‌کند؛ بنابراین راستی آزمایی به شکل هم‌زمان انجام شده و باعث افزایش کارایی می‌شود.

یک تنگل، به شکل عمقی کار می‌کند. این نکته، بدان معناست که هر گره، محتوی لایه‌هایی چندگانه از تراکنش‌هاست. وقتی یک تراکنش در یک گره ثبت می‌شود، قبل از راستی آزمایی تراکنش، نیاز به راستی آزمایی دو تراکنش دیگر وجود دارد. این دو تراکنش، به‌وسیله‌ی یک الگوریتم انتخاب می‌شوند. گره باید بررسی کند که آیا این دو تراکنش با هم مغایرت دارند یا خیر. یک گره برای این‌که بتواند راستی آزمایی تراکنش را انجام دهد، باید یک پازل رمزنگاری‌شده، مشابه آنچه در شبکه‌ی بیت‌کوین وجود دارد را حل کند (اثبات کار). راستی آزمایی یک تراکنش در تنگل، تنها شامل دو مرحله‌ی تاییدی است. این اقدام یک سود دارد و آن، کاهش مؤثر راستی ‌آزمائی‌های غیر ضروری است.

یکی دیگر از موارد که در رویارویی بلاکچین در مقابل تنگل می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در تنگل، ماینرها حذف می‌شوند. شاید با خود فکر کنید که این اصلاً خوب نیست؛ ولی حقیقت غیر از آن است! تنها مشوق ماینرها، پاداشی است که پس از استخراج یک بلوک به دست می‌آورند. این اقدام، سبب ایجاد دیدگاه و هدف متضاد مابین ماینرها و صاحبان توکن می‌شود. در دی ای جی، گره‌ها خود تبدیل به ماینرها می‌شوند. ازآنجایی‌که این فرآیند تنها به بازرسی دو گره نزدیک به هم نیاز دارد، بسیار سبک‌تر است. با حذف ماینرها، کارمزد تراکنش‌ها به صفر می‌رسد.

افزون بر آن، قدرت برخی از بلاکچین‌ها، بسیار متمرکزتر از آنی است که فکرش را می‌کنید. ماینرها استخر استخراج را تشکیل می‌دهند تا بی‌ثباتی‌ها را در پاداش استخراج کاهش دهند. در رابطه با بیت‌کوین، این احتمال وجود دارد که اندازه‌ی دفتر کل بسیار افزایش یابد و تنها تعداد اندکی از سرورها توانایی میزبانی و تائید آن را داشته باشند (به‌ عنوان نمونه، شرکت‌های استخراج چینی). یک تنگل از عهده‌ی حل مشکل تمرکز ناخواسته برمی‌آید.

آیوتا و تنگل

بلاکچین در مقابل تنگل: آیوتا
بلاکچین در مقابل تنگل: آیوتا

با توجه به آیوتا، به نظر می‌رسد که تنگل آینده‌ی درخشانی خواهد داشت. تنگل، برخی از معایب بلاکچین را حل می‌کند. بلاکچین‌ها چهارچوب‌های قوی و پیچیده‌ای هستند و بازیگران بسیاری را درگیر کرده‌اند. این شرایط، برای انجام عملیات پرداخت ماشین به ماشین در مقیاس کوچک، ایده‌آل نیست. توکن آیوتا با هدف انجام تراکنش‌های بسیار کوچک، در دنیای دستگاه‌های متصل به هم، طراحی شده است. به نظر می‌رسد که این طراحی، پازل گمشده‌ی اقتصاد ماشینی است و آن را در ظهور کامل و رسیدن به پتانسیل مطلوب، یاری می‌کند. علاوه بر این موارد، تنگل از الگوی امضای یک زمانه‌ی وینترنیتز (Winternitz one-time signature schema) استفاده می‌کند که باعث پایداری بیشتر آن می‌شود…به هر حال، مهندسان تنگل این ادعا را مطرح کرده‌اند.

محدودیت‌های احتمالی تنگل

هیچ مشوقی برای گره‌ها وجود ندارد؛ پس چرا ما باید از آیوتا استفاده کنیم؟ قدرت هش چطور؟ اگر قدرت هش تا نرخ پائینی افت کند، مستعد آسیب‌پذیری خواهد شد. از نظر من، نیازی به نگرانی در این رابطه وجود ندارد. آیوتا منحصراً برای ماشین‌ها طراحی شده و مختص انسان‌ها نیست. علاوه بر آن، شما هیچ کارمزدی را برای تراکنش نمی‌پردازید و فقط قدرت هش لازم برای راستی آزمایی دو تراکنش را مهیا می‌کنید. آیوتا توانایی ایجاد بازارهای جدید و مدل‌های تجاری را دارد. شرکت‌ها به این سیستم اعتماد کرده و قدرت هش کافی را تأمین خواهند کرد. انسان‌ها موجوداتی اقتصادی هستند و در نبود انگیزه و مشوق، باز هم می‌توانند از آیوتا سود ببرند. ما این پدیده را با نام انگیزه‌ی مجازی (implicit incentive) می‌شناسیم. درمقابل، بیت‌کوین از انگیزه‌ی حقیقی (explicit incentive) استفاده می‌کند که همان پاداشی است که برای ماینرها درنظر می‌گیرد.

جمع‌بندی مقایسه‌ی بلاکچین در مقابل تنگل

یک تنگل می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که بلاکچین در حال حاضر با آن روبرو است را حل کند. پهنای باند، هزینه‌ی ذخیره‌سازی، متمرکز بودن، مقیاس‌پذیری و … نمونه‌ای از این مشکلات هستند. یک تنگل در قالب آیوتا، سیستمی را ارائه می‌کند که امکان انجام پرداخت‌های خرد بین انسان و دستگاه را مهیا می‌کند. آیوتا توانایی ایجاد بازارهای جدید و مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر تکنولوژی را دارد. برخی از متخصصان بر این باورند که تنگل پازل گمشده‌ی اقتصاد ماشینی است و پرداخت‌های خیلی کوچک را بین دستگاه‌ها امکان‌پذیر می‌کند (IoT). همگی ما معتقدیم که کمبود انگیزه می‌تواند مشکل‌ساز باشد و امیدواریم این مشکل، مانعی کوچک و قابل حل در مسیر تنگل باشد.

منبع: Getacryp.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.